Posjetili smo PIK Rijeka i otkrili tajnu omiljenih proizvoda brojnih riječkih obitelji

Mija Dropuljić

FOTO: Vedran Karuza

FOTO: Vedran Karuza

Riječka tvrtka ima preko 70 godina tradicije i kvalitete

Koliko su proizvodi tvrtke PIK Rijeka utkani u povijest objeda brojnih riječkih obitelji, dovoljno govori činjenica da se njihova mljekara Tonka nekoć nalazila izvan samog grada. Desetljeća su prošla, Rijeka se širila, a oko mljekare je nastalo naselje Škurinje. Poznata riječka tvrtka PIK rasla je i poput same Rijeke. Danas iza sebe ima preko 70 godina tradicije i kvalitete, a uz njihove brendove Tonka, PaštaRIa i PIKO odrasle su generacije zadovoljnih Riječanki i Riječana. 


Ne bismo li otkrili tajnu koja se skriva iza tih omiljenih prehrambenih proizvoda, uputili smo se upravo u nekoć daleku mljekaru Tonka koja se na toj lokaciji nalazi od davne 1941. godine. 


Mljekara Tonka na Škurinjama nekoć se nalazila izvan samog grada Rijeke


Prolazeći pored velikih spremnika, ulazimo u sami prostor mljekare gdje nas srdačno dočekuju radnici PIK-a, a u bogatu povijest tvrtke uvodi Miljenko Vaić


Tvrtka PIK je nastala nakon Drugog svjetskog rata. U prvim poratnim godinama upravo spajanjem mlinova, pekara, mljekare i tvornice tjestenine nastao je PIK Rijeka kakav danas poznajemo. S vremenom je PIK otvarao i svoje trgovine te danas s ponosom možemo reći da je iza nas preko 70 godina tradicije i kvalitete”, započinje priču Miljenko.   


Tjestenina PaštaRIa se proizvodi gotovo 180 godina


No, ako ćemo promatrati pojedine brendove, slobodno možemo reći kako ova tvrtka ima puno dužu povijest. Naime, brend PaštaRIa, nekoć poznat i pod imenom Riječka tjestenina, datira iz čak 1845. godine iz doba Austro-Ugarske monarhije. 


Zanimljiva je činjenica da se i dan danas tvornica tjestenine nalazi u samom centru Rijeke. Dok se šetate gradom, na potezu između autobusnog i željezničkog kolodvora na Brajdi, obratite pozornost na veliku staru zgradu iz 19. stoljeća. U Krešimirovoj ulici, odmah pored Muzeja moderne i suvremene umjetnosti, svaki dan se proizvodi poznata riječka tjestenina PaštaRIa. 


Kultna riječka tjestenina PaštaRIa proizvodi se na istoj lokaciji od davne 1845. godine


Na svojoj dugoj tradiciji može prije svega zahvaliti kvalitetnim sirovinama kojima stvaraju vrhunsku tjesteninu koju i najmanje talentirani kuhari među vama ne mogu raskuhati. Tajna leži u durum pšenici zbog koje tjestenina uvijek ostaje “al dente”. 


“Receptura za tjesteninu je tradicionalna, a najvažniji sastojak je durum krupica, posebna vrsta brašna od durum pšenice. Tijekom godina smo uvijek pazili na odabir najkvalitetnijih sastojaka, ali i na unapređenje procesa proizvodnje kako bi ostali u skladu s vremenom. U samom procesu proizvodnje tjestenina se suši na nižim temperaturama te se time zadržavaju bolje nutritivne vrijednosti”, objašnjava Miljenko. 


PaštaRIa se radi od durum pšenice


Zbog toga PaštaRIa sadržava niski glikemijski indeks, pospješuje probavu, ne sadržava kolesterol i bogata je bjelančevinama i mineralima. Tjestenina je toliko tražena da se mjesečno s Brajde u prodaju pušta otprilike 200-tinjak tona svih vrsta pašte. 


Impresivne su i mjesečne brojke koje izlaze iz mljekare. Miljenko ističe da je Tonka samo prošle godine preradila 20.000 tona mlijeka, što mjesečno ispada 1.500 tona. Iza ove proizvodnje, pakiranja, razvoza i prodaje stoji čak 260 zaposlenika, koliko danas broji PIK Rijeka. 


Mljekara Tonka odaje počast grobničkim mljekaricama


Definitivno najprepoznatljiviji proizvodi ove riječke tvrtke su oni mljekare Tonka koja svoje sirovine nabavlja od kooperanata iz Istre i Like. 


“Naše recepture su tradicionalne, primjerice, ona za naše svježe mlijeko potječe od prije 50-ak godina. Naravno, tvrtka je tijekom godina implementirala nove tehnologije koje omogućuju duži rok trajanja. Tonka svježe mlijeko danas ima rok trajanja od čak 28 dana”, ističe Miljenko. 


Unutrašnjost mljekare Tonka


PIK Rijeka njeguje riječku tradiciju, a to se može vidjeti kroz brojne segmente njihovog rada. Odličan primjer za to je sami naziv Tonka, inače tradicionalno ime s ovog područja. 


“Nekoć je Grobnik bio seosko ruralno područje, a ‘mlikarice’ su od tamo pa sve do riječke tržnice svaki dan nosile mlijeko koje je na koncu kupovala riječka gospoda. Žene su nosile te ogromne kante ispunjene mlijekom, a nakon prodaje su se vraćale na Grobnik, i to svaki dan. Preporučujem svima da barem jednom prođu tu trasu koja se ubraja u jedan ozbiljan planinarski izlet. U čast svim mljekaricama, koje su na taj starinski način prodavale svoje mlijeko, smo našem brendu dali ime Tonka”, ponosno je objasnio Miljenko. 


Svježe mlijeko ima rok trajanja od 28 dana


Danas Tonka u svom asortimanu ima svježe i trajno mlijeko, sve vrste jogurta, kefir, kiselo vrhnje i vrhnje za kuhanje. 


“Okusi zavičaja” na stolove diljem Hrvatske donose kvalitetne domaće proizvode


Dio proizvoda iz PaštaRIa i Tonka asortimana danas se nalaze i u stalnoj ponudi trgovačkog lanca Lidl


Šurlice, krpice, svježe mlijeko i kremasti jogurt dio su stalnog asortimana Okusi zavičaja uz pomoć kojeg one istinske okuse zavičaja mogu kušati svi obožavatelji domaćih receptura, bez obzira u kojem dijelu Hrvatske žive. 


PIK Rijeka proizvodi dio si asortimana “Okusi zavičaja” trgovačkog lanca Lidl


Okusi zavičaja obuhvaćaju 100-tinjak autohtonih proizvoda domaćih proizvođača. Kvaliteta, obiteljska tradicija i bogatstvo lokalnih okusa glavna su nit vodilja za odabir domaćih dobavljača i OPG-ova. 


Od tjestenine u ponudi trgovačkog lanca Lidl se nalaze šurlice i krpice


“Suradnju s trgovačkim lancem Lidl započeli smo prije otprilike četiri godine i to upravo s proizvodima koji imaju najdužu tradiciju. U pitanju je naša tjestenina, a predstavljamo se kroz tradicionalne vrste pašte – šurlice i krpice. U asortimanu ‘Okusi zavičaja’ kupci mogu pronaći i naše svježe mlijeko i kremasti punomasni jogurt”, objasnio je Miljenko. 


Vremena se možda mijenjaju, strojevi unapređuju, ambalaže osvježavaju, no želja za tradicionalnim okusima nikad ne jenjava. PIK Rijeka zna da kvaliteta i tradicija idu ruku pod ruku kada su zadovoljni kupci u pitanju. 



“Pandemija koronavirusa je pokazala koliki je značaj domaće proizvodnje i domaće industrije. Nisu to shvatili samo potrošači, nego i trgovci koji traže pojačan asortiman domaće proizvodnje. Mi u PIK Rijeka vjerujemo kako je to dugoročni trend. Jamčimo kvalitetu i želimo da se zna što se nalazi u svakom pojedinom proizvodu. To su kupci i prepoznali. Znati tko i gdje je proizveo proizvod koji konzumirate nije trend, to je budućnost”, za kraj zaključuje Miljenko. 


Prestiž je biti sastavnim dijelom jelovnika brojnih generacija riječkih obitelji. Upravo taj prestiž je dokaz stoljetne kvalitete koja sve više dobiva na vrijednosti. 


__


 


Sadržaj nastao u suradnji s partnerom LIDL.