Beskrajna kreativa

Stilistica Ivana Pavić pokrenula Virtual Stylist: ‘Odjeći treba udahnuti osobnost’

Sanda Milinković

Foto: John Pavlish

Foto: John Pavlish

Osmislila rješenje za modna pitanja kojim stvara personalizirane modne kombinacije

Moda je svugdje oko nas i ma koliko god se netko trudio odvojiti je kao zasebnu kategoriju u glamurozni svijet skupocjenih brendova ili na modne piste Tjedana mode u Parizu, Milanu, Londonu i New Yorku, pogriješit će. Odjeću nose svi, i zaljubljenici u modne krpice, i oni kojima su te iste krpice tek nužni element svakodnevne rutine.


Sa sigurnošću možemo tvrditi da se i jedna i druga skupina ljudi barem jednom pronašla u situacijama da nije bila sigurna što odjenuti, da se za neku prigodu odjenula potpuno neprikladno i da je barem jednom na sebe stavila nešto što joj uopće ne stoji. U današnjoj bogatoj ponudi različitih krojeva, dizajna i boja te društvenim mrežama koje diktiraju vodeće trendove vrlo se lako izgubiti u izrazima kao što su »moderno« i »trendi« pa naići na brojne probleme prilikom stvaranja vlastitoga stila.


O tome je razmišljala i naša sugovornica Ivana Pavić, modna stilistica koja je pokrenula Virtual Stylist, rješenje za modna pitanja kojim stvara personalizirane modne kombinacije. Samu sebe bi opisala kao aktivnu osobu koja najviše voli smiraj dana kada se može isključiti i posvetiti samoj sebi te kao jednostavnu i vrlo praktičnu osobu koja cijeni dobar smisao za humor.


Foto: John Pavlish  


Karijera biologa


Kako ste se odlučili za karijeru modne stilistice?


– Sada kada gledam s odmakom, mene je uvijek inspirirala umjetnost, bilo vizualna, bilo glazbena te sam kao srednjoškolka htjela upisati Muzičku akademiju i to mi je bio prioritet, ali život je očito imao druge planove za mene tako da nisam uspjela u tom naumu. Uz glazbu su me zanimale i prirodne znanosti tako da sam studirala na zagrebačkom PMF-u, na Biološkom odsjeku.


U tom životnom poglavlju osamostalila sam se i počela upoznavati sebe u nekom drugom smislu. Shvatila sam da me zanima sve vizualno, pogotovo modna fotografija. Okružila sam se ljudima koje je zanimalo slično i krenuli smo se »vježbati« jer je praksa najbolji učitelj. Svi ti ljudi danas su kreativci – fotografi, stilisti, vizažisti – vrlo uspješni u svom poslu.


Kako smatram da je obrazovanje jedna od najbitnijih stvari u životu, na zadnjoj godini fakulteta upisala sam Učilište Profokus – škola za modu i dizajn, gdje sam dobila dobre temelje za dalje, a u kojoj i sama danas predajem kao glavni mentor klase: modni stilist. Nakon završenog obrazovanja, PMF i Profokus, odlučila sam da ću ipak slijediti svoj kreativni put i u tom naumu uspjela uz puno rada, truda, upornosti i posvećenosti.


Je li postojao neki prijelomni trenutak?


– Sjećam se tog trenutka gdje dolazim svojim roditeljima i govorim im da od moje karijere kao biologa neće biti ništa, unatoč stečenoj diplomi, i da ću se posvetiti modnom stylingu. Ne mogu vam opisati kakvu strast, žar i vjeru u sebe sam tada osjećala, baš sam bila jako zanesena i zaljubljena u taj posao, iako nisam imala nikakvu sigurnost, ni siguran angažman – jer to nije tipičan posao za koji postoje natječaji za posao i slično, za sve se sam moraš pobrinuti i sve ovisi isključivo o vlastitom angažmanu i predanosti.


Zanimljivo je to što kao klinka nikada nisam maštala o tom poslu niti izražavala sklonost ka kombiniranju odjeće te modi i odjeći općenito. No, oduvijek sam imala izraženu kreativnu crtu. Modnim stylingom sam se počela isključivo baviti zbog ljubavi prema modnoj fotografiji i to je dugo vremena bi fokus mog rada i djelovanja, koji se onda postupno mijenjao sukladno promjeni tržišta te mog poslovnog i osobnog sazrijevanja.



Stav, poruka i odjeća


Kako biste opisali svoj stilistički pristup i filozofiju?


– Stilistički posao ima puno svojih grana tako da je potreban drugačiji pristup kada, primjerice, stiliziram editorijal za magazine/web-izdanja – i tu se puno razlikuju estetike pojedinih medija kojima se onda prilagođavam. Također drugačiji je pristup kada se radi komercijalno snimanje za neki brend, a drugačiji pristup zahtijeva rad s privatnim klijentima prilikom osobnog stilističkog savjetovanja.


Svaki segment rada i svaki projekt zahtijeva drugačiji pristup, no u zadnje tri godine fokus mog djelovanja su moji osobni projekti koji se tiču osobnog stilističkog savjetovanja »stvarnih ljudi« koji traže i žele moju pomoć kako bi svoju svakodnevicu učinili lakšom i ljepšom. U tom segmentu djelovanja uvijek naglašavam kako je važno da ljudi osvijeste kakvu poruku izborom svoje odjeće šalju na van jer je vizualni dojam element neverbalne komunikacije na koju otpada 60 posto cjelokupne komunikacije među ljudima.


Zato je jako važno da svoju krajnju poruku i stav uskladimo s odjećom koju nosimo na najbolji mogući način. Iako se često banalizira, vizualni dojam važan je čimbenik u izgradnji identiteta, brendiranju, ali i osobnom odnosu te shvaćanju osobe koju prvi put vidimo.


Koje su ključne kompetencije i vještine koje smatrate važnim za uspješnu modnu stilisticu?


– Prvenstveno dobre komunikacijske sposobnosti, intuitivnost, prilagodljivost, snalažljivost te izuzetna organiziranost. U ovom poslu je bitna brza reakcija, dobro uočavanje potencijalnih problema i nuđenje rješenja za isto. Svojim studentima uvijek govorim kako trebaju naučiti gledati i promatrati. Često se šalim da sam uz stilistički posao često i psiholog jer je svaki klijent drugačiji, a ti kao dobar stilist trebaš iz komunikacije s osobom pročitati neke njezine stilske preferencije kako bi sam stilistički posao brže i bolje odradio te kako bi klijent u konačnici bio zadovoljan.


Kako pristupate radu s klijentima i kako se prilagođavate njihovim individualnim potrebama i željama?


– Svi smo mi različiti, pa tako svakom klijentu pristupam individualno gdje se fokusiram na njegove želje i očekivanja, no ono najbitnije je da shvatimo što u biti tražimo – koji komadi dobro odijevaju, koji krojevi i materijali. Uvijek s klijentima krećem od određivanja tipa njihove građe tijela kako bismo vidjeli što bismo željeli prikriti, a što želimo istaknuti te naravno da odjećom pomirimo tjelesne proporcije i omjere. Tek kada odredimo tipove krojeva koji laskaju, krećemo u smišljanje kombinacija i mogućnosti kombiniranja kao i implementaciju boja, uzoraka itd. Zatim se fokusiram na klijentove potrebe, primjerice za koju prigodu mu trebaju odjevne kombinacije, da uskladimo njegovu narav, osobnost te posao kojim se bavi s izborom odjeće i modnih dodataka. Ja se uvijek vodim onom: Za sve u životu je potreban dobar temelj, a kada imaš dobar temelj, vrlo ga je lako nadograditi.


Tko je Ivana Pavić kada je nitko ne gleda?

Velika sam zaljubljenica u prirodu, lijepo vrijeme, fotografiju i dobre ljude. Imam puno životnih interesa tako da sam jako aktivna, ali najviše volim smiraj dana kada se mogu »isključiti« i posvetiti sebi. Opisala bih sebe kao jednostavnu, jako praktičnu osobu koja cijeni dobar smisao za humor. Jako mi je bitno da sam okružena dobrim, toplim i vrijednim ljudima, kakva i sama želim biti.


Obožavam duge šetnje u prirodi, a kako sam odrasla na selu, to mi je ta spona na djetinjstvo i jako to cijenim i volim. Kako sam jako vizualan tip, obožavam fotografiju tako da često u tim svojim šetnjama lovim zanimljive i meni inspirirajuće kadrove. Već dvije godine sam uključena u dramsku amatersku grupu tako da mi je i to neki odmak od svakodnevnih obaveza. Ipak, ono što mi je najdraže i što me ispunjava ljubavlju i energijom su druženja s mojom obitelji i divnim prijateljima.

Autorski projekti


Kako pratite najnovije trendove u modnoj industriji i kako ih integrirate u svoj rad?


– Kako sam konstantno u tom poslu, sve mi to dolazi jako intuitivno i prirodno. Svaki stilist da bi se tako zvao mora biti upućen u događanja na svjetskoj i domaćoj modnoj sceni te biti up to date sa svim novostima, a danas to stvarno nije neki problem zbog dostupnosti informacija putem online medija, društvenih mreža… Ništa ne treba siliti pa tako ni trendove, eventualno se trend može prilagoditi stilu osobe, nikako ne suprotno. Odjeću bismo mi trebali nositi i udahnuti joj »život te osobnost«, a ne ona nas. S godinama sam postala zagovornica klasičnih komada koji su kvalitetno izrađeni, svevremenski su i odolijevaju trendovima.


Kada imamo takvu kvalitetnu bazu, uvijek je možemo prilagođavati i transformirati sukladno »modnoj prognozi«. Najvažnije je da se osoba osjeća ugodno, samopouzdano i dobro u komadima koje nosi. Kada je tome tako, samopouzdanje će se preslikati na cijelu lepezu aktivnosti te osobe.


Što biste izdvojili kao najznačajnije projekte ili suradnje do sada?


– Kako se ovim poslom bavim više od 10 godina, stvarno sam prošla svašta: od rada u magazinima, na portalima, do odijevanja domaćih zvijezda, stiliziranja spotova, reklama itd. No, najvažniji su mi i najponosnija sam na vlastite autorske projekte. Tako sam 2020. prva u Hrvatskoj lansirala uslugu Virtual Stylist – prva online usluga stilističkog savjetovanja, a ove godine sam pokrenula i projekt Stilska jednadžba– edukacijske radionice odijevanja za žene.


Ili/ili

Hlače ili suknja? Hlače definitivno.


All white ili all black kombinacija? Tu sam neodlučna. All black za hladnu sezonu, a all white za toplu sezonu. Meni ljepše stoji bijela boja, pa neka pobijedi all white.


Visoki struk ili niski struk? Visoki uvijek.


Jednodijelni kupaći ili dvodijelni kupaći? Dvodijelni su praktičniji, a jednodijelni su mi elegantniji i profinjeniji.


Malena torba ili velika torba? Prednost malenima, ali koje su dovoljno velike da sve bitno stane.


Japanke ili natikače? Natikače.


Štikle ili tenisice? Tenisice.


Statement komad nakita ili više manjih i decentnih? Više manjih i decentnih.


Zlatno ili srebrno? Zlatno.


Šešir ili šilterica? Šilterica.


Kapsula kolekcija


Kako zapravo pomažete klijentima u pronalaženju vlastitog jedinstvenog stila?


– Prvo uvijek saslušam klijentove želje, probleme s kojima se susreće kada je odijevanje u pitanju. Potom sukladno njegovoj tjelesnoj građi i ostalim fizičkim karakteristikama izabirem komade koji ga najbolje odijevaju i usklađujem ih s njegovom osobnosti, aktivnostima te poslom kojim se bavi. Jako volim svojim klijentima formirati kapsula kolekciju koja se sastoji od svevremenskih, kvalitetnih komada prilagođenih klijentovim preferencijama u kojoj se gotovo sve može kombinirati jedno s drugim, tako da dobijemo maksimalnu funkcionalnost komada unutar kolekcije.


Kada imamo odličnu bazu, ona se vrlo brzo i lako može nadograditi uvođenjem print elemenata, jačih boja, modnih dodataka itd. Mislim da je u ovom procesu izgradnje vlastitog stila jako važna dobra međusobna komunikacija te povjerenje, ali i osluškivanje klijenta. Iako mi možda neće reći nešto verbalno, važno je iščitati njegovu reakciju.


Kako se nosite s izazovima kao što su proračun, rokovi i zahtjevi klijenata?


– Nosim se svaki dan i uspješno balansiram. Praktičnost, dovitljivost, brzina reakcije i profesionalnost su ključni faktori za uspješno obavljanje posla.



Stilska jednadžba


Kako biste ocijenili važnost kreativnosti i inovacije u modi?


– U modu sam se i zaljubila prvenstveno zbog kreativnosti. Za svaki segment života mislim da su kreativnost i inovacije ključni za daljnji razvitak pa tako i za modu. Moda je prvenstveno beskrajno kreativna – kada vidimo samo domaće i svjetske dizajnere koji se iz sezone u sezonu trude da svaka kolekcija bude bolja, zanimljivija u odnosu na prethodnu, treba im se duboko pokloniti za njihov trud i rad.


Kako biste procijenili uspjeh svog rada kao modne stilistice?


– To ostavljam svojim klijentima da procijene, a ja samo mogu reći da se svakim danom trudim da budem što bolja, da osluškujem potrebe svojih klijenata i tržišta te da se sukladno tome razvijam.


Kako se nosite s pritiscima i stresom koji mogu biti povezani s modnom industrijom i brzim tempom promjena?


– Prije bi me puno to diralo, čak do razine da bi mi ponekad znao patiti privatan život i zdravlje, ali kako vrijeme prolazi i kako iskustvo dolazi, naučila sam balansirati u tom segmentu. Duboko udahnem i izdahnem i krenem rješavati situaciju. Kroz posao sam naučila da ništa nema veću vrijednost od vlastitog zdravlja niti će ti ijedan projekt ili novac to zdravlje moći nadoknaditi. Tako da sam danas puno mudrija što se toga tiče.


Što biste poručili ljudima koji još traže svoj stil, a sa svih su strana »bombardirani« filterima i uvijek lijepim modnim kombinacijama s društvenih mreža?


– Kroz rad, u svakodnevnoj komunikaciji s klijentima sam došla do zaključka da većina ljudi, pogotovo mlađa generacija, ne razmišlja u smjeru da nešto laska njihovoj figuri, da su proporcije pomirene, nego se vode trendovima s društvenih mreža misleći pritom da je to jedino mjerilo. Želim kroz svoje djelovanje osloboditi ljude tog tereta i naučiti ih što im priliči sukladno čitavom spektru njihovih karakteristika i preferencija. S tim ciljem sam se i odlučila na projekt radionica odijevanja Stilska jednadžba.


Pet brzopoteznih

Da mogu putovati u prošlost, otputovala bih u modno razdoblje… osamdesetih. U biti, miks viktorijanskog razdoblja s osamdesetima bi bilo moje idealno razdoblje.


Najomraženiji modni trend mi je… stvarno mislim da se sve može lijepo kombinirati ako se zna kako. Tako da uvijek gledam kako neki trend prilagoditi sebi ili ako govorimo o poslovnom odnosu – klijentu. Ne bih ništa navela kao omraženo.


Ne volim kada mi klijentice/klijenti… ne vjeruju, ali to se događa jako rijetko.


U vlastitome stilu nikada ne bih kombinirala… Mislim da nije toliko problem s komadima odjeće, nego kako ih se kombinira. Npr. ja ne nosim baš skinny hlače, ali kada ih kombiniram s čizmama do koljena i oversize sakoom stegnutim u struku, tada se baš dobro osjećam u takvim hlačama – u biti jedino ih tako nosim.


Moj osobni najveći modni gaf bio je… kada sam prije dosta godina mislila da sve što je luđe (sukob printova, boja), da je to više modno i kul. Mladost, ludost (smijeh).