ŠČudesan tim profesionalaca

MODNI LET 3 Upoznajte kreativni tim koji je dizajnirao i izradio kostime za Doru

Katarina Bošnjak

Foto: Vedran Karuza

Foto: Vedran Karuza

U osmišljavanju i izradi upečatljivih kostima koji su pratili izvedbu »Mame ŠČ!« sudjelovale su dizajnerice i kostimografkinje Lana Letović Perčin i Manuela Paladin Šabanović, kreativni dvojac Levin Coco koji čine Sanja P. Takacs i Robert Takacs, Rea Begonja iz krojačkog studija Loretta te Anis Galijatović iz Scenopolisa koji je radio na grafičkoj pripremi i oblikovanju

Premda je od pobjede Leta 3 na Dori prošao već koji tjedan, priče i pohvale o njima još uvijek svakodnevno nađu svoje mjesto u razgovorima, a jedna koja nas je posebno zainteresirala jest i priča o dizajnu i izradi kostima u kojima su izveli pobjedničku »Mamu ŠČ««.


Tim smo povodom razgovarali s timom koji je sudjelovao u osmišljavanju i izradi upečatljivih kostima, a koji čine dizajnerice i kostimografkinje Lana Letović Perčin i Manuela Paladin Šabanović, kreativni dvojac Levin Coco koji čine Sanja P. Takacs i Robert Takacs, Rea Begonja iz krojačkog studija Loretta te Anis Galijatović iz Scenopolisa koji je radio na grafičkoj pripremi i oblikovanju.


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Damir Martinović Mrle (@mrle.let3)



Najluđe ideje


Premda su s Damirom Martinovićem Mrletom, ali i međusobno, dosad surađivali svi iz tima, bilo na slikovnici »Kišni razdraganci« ili u stvaranju vizualnog identiteta, ovo je zapravo bio prvi put da su svi surađivali s Letom 3. Kako je kazala Rea Begonja iz studija Loretta, za projekt Dore su se savršeno poklopile kockice, a rezultat suradnje svih koji su se našli na projektu i više je nego odličan.


U studiju su već ranije radili s Manuelom P. Šabanović, a s Lanom L. Perčin već godinama surađuju u izradi kazališnih kostima.


– Oko kostima za Doru se okupio zaista čudesan tim profesionalaca s kojima surađujemo već duže vrijeme i kojima smo beskrajno zahvalne na strpljenju i ljubavi koju su unijeli u to što smo zajednički stvorili. Pusa im velika! Bez njih bi nezamislivo bilo sve realizirati u kratkom roku koji smo imali na raspolaganju, kazale su Manuela i Lana te objasnile kako je do suradnje došlo iznenada, kada su se srele s Mrletom na Korzu i kroz ćakulu je pao dogovor.


– Pustio nam je pjesmu i na licu mjesta smo počeli maštati i razmjenjivati najluđe moguće ideje. Prvi put surađujemo s Letom 3 što se tiče kostima, ali s Mrletom smo surađivale u različitim kreativnim kontekstima, zajedno, još dok smo se kao Miau Lab bavile VJ-ingom kao autorice videoprojekcija za festival Harteru i ilustracije za album Strašni Riječani, pa kasnije i pojedinačno – dodale su glavne dizajnerice i kostimografkinje.



Jasna ideja


Prije no što se priključio timu, Galijatovića je s Mrletom upoznao zajednički suradnik i najpoznatiji hrvatski iluzionist, Andrej Škedel.


– Zadovoljstvo je s Mrletom surađivati na svakom projektu, koji je svaki za sebe nova avantura. Mi u Scenopolisu volimo drukčije ideje i pomaknuta iskustva. Zajedno smo odradili animirani spot Kišnih razdraganaca za pjesmu »Kap«, a kasnije sam se pridružio timu koji je razvijao njegove brendove gdje sam bio zadužen za stvaranje vizualnog identiteta – od Kaluđerice bez nosa, Čupača pi*ke, do ŠČ!-a i svih popratnih proizvoda poput čarapa, sapuna, piva i drugih, kazao je Anis.


Najveći izazov bila je upravo realizacija početne ideje – rok je bio izuzetno kratak za sve elemente koje je bilo potrebno uklopiti u kostimografiju. Kako nam pričaju Manuela i Lana, bilo je preznojavanja i panike, ali sve je na vrijeme sjelo na svoje mjesto.


– Mrle je imao jasnu ideju da kostimi u formi trebaju biti nalik vojnim odorama, ali ludim i pomaknutim u smjeru estetike Leta 3. Nije bilo govora o tome da se, s obzirom na to da se radi o nastupu na Dori, ide u neki estetski kompromis i podilaženje. Jako smo ponosne na Letovce što inzistiraju na svojoj autentičnosti i prepoznatljivosti, a to je nama s druge strane omogućilo još veći prostor za kreativno izražavanje, kazale su.


Bez obzira na vremensku strku, svatko se uhvatio svog dijela – kreativne direktorice Manuela i Lana bile su zadužene za cijeli niz zadataka od odabira tkanine, prilagođavanja tkanine kroju, biranja načina tiska grafike do završnog dojma kostima. Studio Loretta bio je zadužen za šivanje, dvojac iz Levin Coca bio je zadužen za tisak, dok je Galijatović dizajnirao sve grafike koje se mogu uočiti na kostimima i popratnim ŠČ! vizualima.



Prepoznat trud


Na ograničen termin realizacije u studiju Levin Coco već su navikli, a kažu i kako s Manuelom i Lanom uvijek rade na izazovnim projektima.


– Osmišljavanje i izrada kostima je proces koji traje od same ideje, dogovora, organizacije, printanja, osmišljanja grafike, šivanja, proba…


Uloga našeg dizajn studija Levin Coco je bila printanje dizajniranih grafika na metražni tekstil, ručnom tehnikom sitotiska što zahtijeva više vremena i strpljenja za samu izradu, te sam proces izrade duže traje.


Isto tako radili smo s bojama koje imaju specijalni efekt poput zlatne i fluorescentne boje koje imaju vodenu bazu i proces sušenja je isto dugotrajniji, objasnili su Sanja i Robert.


U radionici Krojačkog studija Loretta na Kukuljanovu tim je nakon razrade tehničkih detalja i uzimanja mjera imao samo jednu probu s Letom 3, nakon koje su se kostimi dovršavali i završno ukrašavali.


– Sve je proteklo bez problema i uz minimalan stres budući da već imamo dugogodišnje iskustvo u velikim projektima i kratkim rokovima.


Moramo samo pohvaliti naše cure Ivanu i Draganu bez kojih bi nam sve bilo puno teže. Tijekom cijelog procesa je vladala pozitivna energija i svi smo se ludo zabavljali, komentirala je Rea Begonja te objasnila kako se za tip natjecanja poput Dore treba malo više potruditi i stvoriti kompletnu priču, a to su scenografija, rekviziti, scenski pokret i kostimi, što je Let 3 i imao.


– Mnogi glazbenici na svojim koncertima »po defaultu« imaju cijelu priču razrađenu, zašto se onda manje očekuje od ovakvih natjecanja? Na kraju su taj trud svi i prepoznali što ih je kako vidimo dovelo do pobjede, rekla je Rea.


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Ivan Bojčić (@ivanbojcic.let3)



Muza Mrle


Prema riječima Anisa Galijatovića, proces dolaska do ideje, za svaki projekt pa i ovaj, može se nazvati uređenim kaosom.


– Mrle, muza, javi ideju koju ima pa onda »brainstormamo« u svim mogućim pravcima. »Mama ŠČ!« trebala je imati kombinaciju militarnog looka i kazališnog kostima, s naglašenom Let 3 estetikom.


Pjesma sama po sebi je inspiracija, a njezinu atmosferu i emociju prenijeli smo na tkaninu. Kroj je ozbiljan, kao i poruka, dok smo bojama ipak htjeli istaknuti i zabavan karakter pjesme.


Mislim da smo kostimima uspjeli prikazati ideju (modne) slobode. Svijet je ionako krojen prema nečijim mjerilima, a mnogi si uzimaju pravo biti krojači tuđih sudbina, izjavio je Anis.


Kostimi su dakako neizostavni za cjelokupni dojam na događanjima poput Dore i Eurovizije, jer osim odlične pjesme mora se dogoditi i sinergija svih ostalih elemenata nastupa; to je nerazdvojna cjelina u kojoj je scenski nastup vizualizacija same pjesme.


Ulogu kostima objasnili su Sanja i Robert.


– Oni igraju važnu ulogu jer prenose neverbalne elemente performansa koji publici prenose poruke koje se skrivene na njima. Isto tako boje, oblici i teksture daju trenutačnu i snažnu vizualnu izjavu publici. Suradnja sa svim ljudima koji su radili na ovom projektu vrlo je važna da se sve integrira u cjelinu i izrazi što su Letovci pjesmom »Mama ŠČ!« htjeli iznijeti – kazali su, a složio se i Galijatović.


– Uspješan kostim utjelovljuje izvođače i pojačava uvjerljivost priče. Oni nikada nisu neutralni – čak i kad jesu – šalju bitnu poruku i upotpunjuju dojam izvedbe. Mislim da je dobro skrenuti pozornost da je naziv natjecanja Eurovision, što itekako može implicirati da je bitna i vizualna reprezentacija izvođača, a ne samo audio, objasnio je.


Foto: FRANKO KELAM


Spektakl u svibnju


Što se tiče vjere i očekivanja u sam plasman Leta 3 na Dori, bilo je puno nade, ali ne i prevelike sigurnosti. No, neupitno je da je cijelome timu izuzetno drago, a imaju i na što biti ponosni jer su u procesu odradili vrhunski posao.


– Vjerovale smo da će se visoko plasirati, ali pobjeda je ipak bila iznenađenje. Iznenađenje traje i dalje jer odlične reakcije ne prestaju pristizati i tu Letu 3 treba odati veliko priznanje jer su zaista uboli u sridu duha vremena u kojemu živimo, na svoj način su odaslali poruku koja dopire do ogromnog broja ljudi, provocira i tjera na razmišljanje, a istovremeno pjesmu i dječica veselo pjevuše i vježbaju koreografiju, rekle su Manuela i Lana.


– Letovci su stvarno već dugo na sceni i poznajemo njihov stil izražavanja i mislili smo, nema šanse da pobjede jer se uopće ne uklapaju u stil koji je Dora dosad preferirala.


Mislim da su ovime organizatori Dore otvorili vrata novoj publici i ponovnoj popularizaciji toga događaja. Ova pjesma, bez obzira na to bila politički orijentirana ili ne, izražava globalnu situaciju u svijetu u kojoj vlada kaos i gdje se treba nešto vrlo brzo promijeniti, kazali su Sanja i Robert.


Zasad o nastupu na Euroviziji i nastavku suradnje ovog kreativnog tima još nema previše riječi, odnosno dok traju dogovori, traje i silenzio stampa, ali nema sumnje da nas u svibnju svakako očekuje spektakl.


Remiks by Beni Ducent

Od pobjede Leta 3 i »Mame ŠČ!« na Dori prošlo je više od dva tjedna, a ŠČ! groznica i dalje se širi Hrvatskom i regijom. Osim što je zasjeo na prvo mjesto YouTube trendinga s ukupno više od 6,5 milijuna pregleda te na visoko šesto mjesto Billboard top ljestvice za Hrvatsku, Let 3 se nalazi i na broju jedan nacionalne top liste najemitiranijih pjesama radijskog etera. Budući da se potražnja opravdano povećala na svim mogućim kanalima, sada je objavljena i remixirana verzija »Mame ŠČ!« koju potpisuje Beni Ducent (Marin Gospić). Za mastering je zaslužan Luka Tralić Shot, a video potpisuje Arsen Pavešić. Sve je to uvod u iŠČekivani službeni videospot za »Mamu ŠČ!« u režiji Radislava Jovanova Gonza.