Postoje osobe koje su u stanju potratiti pola života tražeći određeni model i boju obuće ili odjeće
Sportska odjeća i obuća već godinama vlada uličnom modom. Sportski trend tenisice je pretvorio u najpoželjniju obuću. No moramo priznati da su one oduvijek bile nezaobilazni i omiljeni dio ležernih svakodnevnih kombinacija, no u posljednje su vrijeme osvojile i brojne modne insajdere i trendsetere te postale dio elitnog društva njihovih omiljenih komada.
Potraga za određenim modelom ili bojom tenisica ponekad traje tjednima ili čak mjesecima, no rijetko tko može zamisliti, a još teže povjerovati da postoje osobe koje su u stanju potratiti pola života u takvoj potrazi. Mnogi bi rekli da je takva ideja zapravo opsesivno-kompulzivni poremećaj. Tako je 22-godišnji Toby Quinton proveo ni više ni manje nego pola života tražeći jedan par Nike tenisica. Jedanaest godina. To je 132 mjeseca ili 4.015 dana. Zašto pojedinci posvećuju toliko vremena i energije jednom paru tenisica? Iako to Quintonu nije ni malo čudno, dapače, čak mu je i sasvim normalno, malo tko bi se s njim složio. A tenisice koje je tražio su Air Max 95, koje je dizajnirao Nike i japanski proizvođač Atmos. Dodatni problem je u tome što je riječ o tenisicama nimalo sofisticiranim već dapače vrlo neukusnim, da ne kažemo čistom kiču. Jedino mogu privući jako ekscentrične osobe kojima neće zasmetati njihov izgled, odnosno print divlje zvijeri u simbiozi s kravom koji se na njima uočava.Taj »suptilni« dizajn krase šare leoparda, tigra i pume, a tko zna kako se u tu kombinaciju uvukao i uzorak kravlje kože. Na tržište su izašle 2006. godine, a prema dostupnim informacijama proizvedeno ih je samo 5.000.
Surovo posvećeni svijet
Quinton objašnjava da je imao samo jedanaest godina kad ih je ugledao i otada ih je sumanuto tražio, a ta potraga je okončana tek nedavno. Kada se prošle godine pojavio drugačiji model tenisica, ali jednako tražen – Supreme x Nike Air Max 98, od zmijske kože – kupio je dva para, i poslije toga zamijenio jedan od njih za svoje obožavane devedeset petice.
Poslije više od desetljeća pregledavanja stranica na japanskom Yahoou, dobio je ono što je želio, i čak nije morao ni platiti za to zadovoljstvo već ih je trampio. »Ne znam. To je čudan osjećaj«, počinje on. »To je, kako mi se čini, kao da sam nešto jako važno završio. Neki logičan kraj. Nisam skakao po kući i slavio, ali mi se činilo da sam postigao nešto vrlo bitno u mom životu«.
Dobro došli u surovo posvećeni svijet svetih gralova. Ako rječnik Merriam-Webster definira riječ gral kao »bilo koji žarko željeni cilj; ultimativni ideal ili nagradu«, dok u Anićevom i Goldsteinovom Rječniku stranih riječi gral znači »ono što svi bez uspjeha traže« onda je klanjanje na oltaru rijetke urbane odjeće gral svih gralova. Za fanove je u pitanju jedna stvar koju žele više od svega: nedostižna, nedohvatljiva, skoro mitska u svojoj nepristupačnosti. Primjerice, u toj kategoriji je unikatna Supreme x Andrei Molodkin »Donald Trump« majica, koja je posljednji put viđena kada je na eBay-u prodana za više od 18 tisuća funta.
Ali nisu svi pristalice ovog termina. Tako nezavisni novinar Ross Wilson mrzi riječ gral. On zapravo ne želi ništa baš toliko da bi se zaista brinuo oko toga ima li to ili ne. Najbliže tome bi bile stvari koje je već imao, ali ih je izgubio ili istrošio do raspadanja. Prema njegovom mišljenju gral nije nešto za što se jednostavno može izdvojiti novac. »Svatko može otići na forum ili na neku Facebook grupu za uličnu modu i platiti 500 funta za trenerku s kapuljačom s logom Supreme. Ovdje se ne radi o novcu, već o raritetima. O tajanstvenosti. Razlog zašto je Quinton proveo toliko vremena tražeći te Air Max devedeset petice je to što nosi broj 39, a u Ujedinjenom Kraljevstvu muški brojevi obično kreću od 40«, pojašnjava Wilson.
Ne nađu svi ono što traže
Ali ne nađu svi ono što traže. Među takvima je dvadesetpetogodišni Cash Cobain, skejter i tatoo majstor koji trenutno traga za jaknom iz prve kolekcije North Face x Supreme kolekcije ikad, iz 2007. godine. »To me nervira, zato što je to jedina stvar koju nisam uspio nabaviti«, objašnjava. »Jedine jakne koje sam vidio su bile veličina L i XL. Vidio sam samo jednu u mojoj veličini, na kineskom tržištu i po bezobrazno visokoj cijeni, ali nisam spreman potrošiti toliko novaca za nju«.