Štorija od mašte

Kreativna Željka spaja funkcionalnost i estetiku. Ilustrira sitnice koje život čine ljepšim

Sanda Milinković Frank

Foto: Privatna arhiva

Foto: Privatna arhiva

Interes publike za proizvode bio je iznenađujuće velik i to joj je dalo hrabrosti da zakorači u kreativne poduzetničke vode

Željka Haric iz Zagreba pokrenula je brend List Living sasvim prirodno i spontano u trenutku kada je svoj hobi željela pretvoriti u posao, a nas je privukao maštovitim ručno rađenim ilustracijama inspiriranim svakodnevnim životom koje krase različiti dekor za dom i pritom ga kreativno osvježavaju i izvlače iz monotonije ukrasa.  


“U jednom sam trenutku odlučila svoj dugogodišnji hobi pretvoriti u posao. To je bio korak koji mi je omogućio da spojim kreativnost i strast s poslovnim izazovima, a ujedno i prilika da ono što volim stvarati podijelim s drugim”, kaže Željka i dodaje da se u počecima bavila sitotiskom i pečatiranjem (block printing) na tkaninama, sudjelujući na dizajn marketima s prijateljicom. 


Interes publike za njihove proizvode bio je iznenađujuće velik i to joj je dalo hrabrosti da zakorači u kreativne poduzetničke vode pa su prvi koraci postali temelj za sve ono što je uslijedilo. 


Priznaje Željka da put nije bio nimalo lagan te da je svaka greška bila velika škola, ali shvaća da su je upravo ta iskustva oblikovala i naučila da učenje i razvoj nikada ne prestaju.


Ime List nastalo je iz činjenice da najveću inspiraciju pronalazim u prirodi, a botanički elementi često dominiraju u mojim uzorcima. Htjela sam da ime bude jednostavno, čisto i lako pamtljivo, a opet da prenese tu povezanost s prirodom koja je srž svega što radim. Tako se ‘List’ nametnuo kao logičan i prirodan izbor”, pojašnjava nam Željka odabir imena. 



Botanički elementi često dominiraju, Foto: Privatna arhiva

Inspiracija iz svakodnevnog života


Njezin proces od prve skice uzorka do gotovog proizvoda uvelike ovisi o tome radi li proizvod za vlastitu kolekciju ili vizual za klijenta. 


“Kada je riječ o suradnji s klijentima, početna faza sastoji se od prikupljanja informacija i pažljivog slušanja njihovih želja i ideja. No, srž procesa uvijek je slična. Ponekad inspiracija dođe odmah i ideju vrlo brzo pretočim u uzorak, ilustraciju ili dizajn.


Nakon početnih skica, kojih ponekad nastane zaista puno, slijedi odabir palete boja. Potom dolazi faza detaljnog crtanja i grafičke pripreme na računalu, a na kraju sve završava u samoj izradi, odnosno u tisku i finalnom proizvodnom proces”, vodi nas kroz proces i dodaje da je funkcionalnost uvijek na prvom mjestu, osobito kada je riječ o predmetima za uređenje doma ili o planerima i bilježnicama za recepte.


U tom slučaju inspiracija se često povezuje s praktičnom uporabom i time kako će proizvod najbolje služiti osobi koja ga koristi. Kada je riječ o ilustracijama, inspiracija dolazi iz svakodnevnog života i svih onih sitnih aktivnosti koje u užurbanosti dana često prođu nezamijećeno. Upravo ti mali trenuci i detalji znaju biti najplodnije tlo za nove ideje”, otkriva Željka. 


Među njezinim učestalim inspiracijama nameću se priroda, geometrijski oblici i arhitektura pa smo je upitali može li izdvojiti  konkretan motiv koji joj se posebno utisnuo u rad. Odgovara nam da bi to bio uzorak trokuta, ujedno i njezin prvi uzorak izrađen tehnikom sitotiska. 


“Sjećam se kako sam sama crtala trokute na situ, koristeći posebnu emulziju da bi ostali na mreži i prenijeli se bojom na tkaninu. Taj trenutak bio je prekretnica: od tog jednostavnog motiva krenuli su nastajati svi ostali proizvodi. Upravo zbog toga taj uzorak za mene ima posebno značenje i uvijek će biti podsjetnik na same početke”, dodaje. 


Od najvećih izazova u radu s prirodnim materijalima poput organskog pamuka i lana, Željka napominje da prirodni materijali uvijek imaju svoje specifičnosti, od same teksture do načina na koji upijaju boju. Objašnjava da su organski pamuk i lan izuzetno ugodni i kvalitetni, ali upravo zbog njihove prirodne strukture ponekad je izazovno postići savršenu ujednačenost u tisku ili preciznost u izradi. 


“Svaka tkanina reagira drugačije, pa je potrebno puno testiranja i prilagodbi u procesu. No, upravo ta nepredvidljivost i ‘nesavršenost’ daju posebnu ljepotu finalnom proizvodu i čine ga jedinstvenim”, zaključuje.



Planer koji spaja funkcionalnost i estetiku, Foto: Privatna arhiva

Kvaliteta i održivost su nerazdvojni


U procesu stvaranja, Željka uvijek prvo razmišlja o funkcionalnosti, polazeći od onoga što bi i sama rado koristila u svakodnevnom životu. Tek kada je sigurna da proizvod ispunjava tu praktičnu svrhu, okreće se estetici pazeći pritom da se vizualni dio skladno uklopi u cjelinu i da naglasi, a ne zasjeni, samu upotrebljivost proizvoda, stvarajući ravnotežu između lijepog i korisnog, što joj je uvijek cilj.


Kroz njezine smo radove vidjeli da je održivost važan segment brenda pa nas je zanimalo na koji način ona oblikuje Željkin pristup dizajnu i proizvodnji. Odgovara da su kvaliteta i održivost za nju nerazdvojni i izuzetno važni te naglašava da ima veliku sreću zbog prilike za suradnjom sa tvornicom koja isto tako razmišlja i još je iz Hrvatske. 


“Sve tkanine s kojima radim ne samo da su prirodne, nego imaju i OEKO-TEX Standard 100 certifikat, međunarodni sustav koji jamči da su tekstilni proizvodi, od vlakna do gotovog komada, testirani na štetne tvari i sigurni za ljudsko zdravlje.


Osim toga, tkanine su otisnute bojama koje su biorazgradive, na vodenoj bazi, netoksične i certificirane s OEKO-TEX Eco Passport. Na taj način nastojim da svaki proizvod bude ne samo estetski privlačan, već i u skladu s principima odgovorne i održive proizvodnje”, otkriva Željka. 


S obzirom na to da smo u užurbanom svijetu navikli da nas se svakodnevno hrani nečim novim, što nije nužno dobro, poglavito iz perspektive brze mode i “jeftinih dekoracija s interneta”, upitali smo kreativnu Željku kako kupci reagiraju na njezine proizvode, posebno u odnosu na ideju malih serija i ručne izrade, na što nam kaže da su reakcije jako pozitivne.


“Ovaj posao radim nešto manje od deset godina i kroz sve to vrijeme učim, razvijam se i svake godine nastojim unijeti neku malu promjenu ili unapređenje. Kupci najviše cijene činjenicu da su proizvodi izrađeni u malim serijama i ručno jer im to daje poseban osjećaj vrijednosti i autentičnosti.


Mnogi ističu da vole znati da iza proizvoda stoji osoba, a ne masovna proizvodnja te da svaka tkanina, svaki uzorak i detalj ima svoju priču. Upravo u toj toplini i osobnom pristupu krije se razlika koju ljudi prepoznaju i kojoj se rado vraćaju”, priča Željka. 



Svaka tkanina ima svoju priču, Foto: Privatna arhiva

Način života koji se osjeti u svakom proizvodu

Mislim da je izuzetno važno promicati hrvatski dizajn kroz male, autorske brendove jer upravo mali, autorski brendovi unose svježinu, originalnost i autentičnost na domaću scenu. Kroz njih se razvija prepoznatljiv identitet hrvatskog dizajna, a ujedno se potiče i svijest o vrijednosti ručnog rada, kvalitetnih materijala i održive proizvodnje.


Male brendove često nose ljudi koji rade s puno strasti i predanosti, i to nije samo još jedan posao od devet do pet, već način života u kojem sudjeluje cijela obitelj.


To se osjeti u svakom proizvodu. Promicanjem takvog dizajna ne samo da jačamo lokalnu kreativnu scenu, već i stvaramo kulturu u kojoj se cijeni domaće i autentično.”

Posebna povezanost s ljudima


Od dosadašnjih iskustava i trenutaka, posebice izdvaja upravo rad po narudžbi, bilo da je riječ o ilustraciji, dizajnu ambalaže ili nekom proizvodu i kada tako postane dio nečije osobne ili poslovne priče. 


“Tada se stvara posebna povezanost s ljudima, jer znaš da u tom trenutku s njima dijeliš nešto što im je jako važno. Upravo ti mali, naizgled nevidljivi trenuci u kojima osjetiš bliskost i povjerenje za mene su neprocjenjivi i ostaju kao najljepša iskustva u radu”, priznaje Željka kojoj planova za budućnost s brendom ne manjka, osobito u okviru novih proizvoda. 


U posljednje vrijeme sve više radim na dizajnu ambalaže za klijente i to je područje koje me jako zanima i u kojem bih voljela nastaviti razvijati svoj rad. Ilustracije po narudžbi za fizičke osobe također su mi posebno drage jer kroz njih nastaju emotivne i osobne priče koje ostavljaju snažan dojam i na mene.


Uz to, jako me vesele suradnje s poduzećima na osmišljavanju proizvodnih linija, bilo u obliku poslovnih poklona ili proizvoda namijenjenih njihovoj prodaji. San mi je nastaviti graditi brend u smjeru u kojem se spajaju kreativnost, suradnje i održiva proizvodnja”, zaključuje Željka. 


U potrazi za inspiracijom

Kada se “ničim ne bavi”, Željka najčešće provodi vrijeme s obitelji i u društvu dragih ljudi, a možete ju pronaći u prirodi ili na nekom dobrom koncertu, što su trenuci kada puni baterije i pronalazi novu inspiraciju.


Knjižica za recepte s prepoznatljivim detaljima iz koje je “gušt” kuhati, Foto: Privatna arhiva