Štorija od mašte

Ivana na Krku proizvodi prirodnu kozmetiku. Za sve je “kriv” nono i njegova životna filozofija

Mija Dropuljić

Upoznajte ručno rađenu kozmetiku koja dolazi u malim serijama.

Zadnjih godina sve više i više se vraćamo prirodi, gledamo što jedemo i pijemo, ali isto tako i što nanosimo na svoje tijelo i lice.


Prirodna kozmetika postala je sve traženija i traženija, a mnogi taj fenomen nazivaju trendom. Mi bismo prije rekli da korištenje prirodne kozmetike predstavlja svojevrsnu promjenu cjelokupnog načina života.


I dok smo prije par godina teško mogli pronaći hrvatske prirodne proizvode, danas sve više i više kreativnih ljudi ulazi u svijet prirodne kozmetike i lansira male brendovi koje obožavamo. Jedan takav stiže nam s otoka Krka.


U pitanju je brend Mendula, ručno rađena kozmetike malih serija, iza kojeg stoji malo obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo OPG Ivana Prah. 


“Kao vlasnica, sama sam osmislila recepte za kozmetičke proizvode i odrađujem sve faze procesa proizvodnje. Naravno, uz pomoć obitelji kada zagusti s poslom”, započinje svoju priču Ivana. 


FOTO: Anamarija Žic/Laura Lončarić

Za sve je kriv – nono


Njena ljubav prema prirodi i biljkama nije rođena preko noći. Kako ističe ljekovito bilje, fitoterapija i aromaterapija su je zanimali još od malena. 


“Vjerojatno je za to najviše kriv djed s kojim smo kao djeca prešli Krk i okolicu uzduž i poprijeko u šetnjama i izletima, razgovarajući i nesvjesno učeći o bilju, o nebeskim tijelima, o orijentaciji i navigaciji, o meteorologiji, o pravilima kompozicije na našim prvim crno-bijelim fotografijama…


Ljubav prema prirodi i svijest da nam je sve što trebamo s njome uvijek nadohvat ruke, uvijek je ostala. Često se sjetim kako bi nam u našem vremenu žurbe, često i površnosti, dobro došao jedan djed ili nono universalis, kako ga već želite zvati, možda i bez puno godina obrazovanja, ali bogato načitan i velikoga praktičnoga iskustva, koji bi nas ponovno uzeo za ruku, pričao i pokazivao, radio figurice od drveta ili mini eksplozije u improviziranom labosu u konobi”, prisjeća s puno ljubavi Ivana. 


Stoga ne iznenađuje da je Ivana, kada joj se pri završetku školovanja ukazala prilika, upisala tečaj aromaterapije i počela sama iskušavati prve jednostavne kozmetičke proizvode. 


“Sljedeći plan bio je eksperiment pretvoriti u hobi, a hobi možda u posao.


Vjetar u leđa na samim počecima dao mi je i projekt Hrvatski otočni proizvod, koji je tada nastojao poticati lokalno poduzetništvo i ostanak stanovništva na otocima.”


FOTO: Anamarija Žic/Laura Lončarić

Avantura koja traži strpljenje


Ivana se prisjeća svojih početaka i ističe kako su po njenom mišljenju dva najveća izazova kod proizvodnih djelatnosti – to su osiguravanje uvjeta proizvodnje i traženje tržišta. 


“U nekom idealnom svijetu ovaj se proces za mikropoduzetnike odvija polako. Najprije se počinje uz podršku obitelji i prijatelja u svojoj – kako smo već toliko puta čuli – garaži, zatim kreću prve male prodaje koje omogućuju prva sitna ulaganja, da bi naposljetku prodaja i proizvodnja, ruku pod ruku, pomalo pridigle posao na noge.


U praksi garaža zapravo ne postoji, ona je nepoželjni element posla i romantična priča o počecima u garažama vrijedi samo za neproizvodne djelatnosti.


Ili za vrlo prostrane i luksuzne garaže opremljene prema direktivama EU za proizvodnju.


Zato većina malih proizvođača obično kreće u tu avanturu s puno strpljenja i optimizma, često kombinirajući željenu proizvodnju s nekim sasvim drugim poslom, financirajući se kreditima, hipotekama ili nasljedstvima, kombinirajući dva ili tri posla.”


Ističe kako je probijanje na tržište, posebice nakon doba COVID-a, kada su se brojne djelatnosti prebacile u virtualni svijet, jednako zahtjevan posao. 


“Čini se da je u moru ponude često potreban i agresivan marketing kako bi netko uopće čuo za vas.


Međutim, sve to ne znači da treba odmah odustati. Ako mislite da je ideja vrijedna realizacije, potražite savjet od onih koji su već prošli kroz džunglu propisa. Neka vam mjerilo ne budu njihove jadikovke, nego činjenica jesu li ili nisu njihovi poslovi još uvijek živi.”


FOTO: Anamarija Žic/Laura Lončarić

Zaokružena biljna cjelina


Ivana objašnjava da je “mendula” dijalektalna riječ koja asocira na kraj iz kojeg proizvod dolazi, ali i sugerira da se radi o kozmetici od prirodnih sastojaka, koji su ujedno i karakteristični za naše podneblje.


Prvi proizvod u asortimanu brenda Mendula se sastojao od linije od tri kreme za lice. Ivanina ideja je bila kroz sastojke dotičnih krema ispričati priču što je Mendula, odakle dolazi, kroz mirise probuditi nečija sjećanja na davne šetnje iz djetinjstva te u jednu ruku i educirati ljude što se sve to u našem Primorju može pronaći. 


Prirodno okruženje ogleda se u korištenju sirovina karakterističnih za naše podneblje: kadulje, smilja, ružmarina, masline, lavandina i drugih.


U svakom proizvodu nastoji se predstaviti zaokružena cjelina nekoliko biljnih vrsta. Ideja je bila da Mendula nastavi tradiciju korištenja ljekovitog i aromatičnog bilja u svakodnevnoj njezi, ali i da stare postupke nadogradi i nekim novim tehnikama ili ponekim novim zanimljivim sastojkom.


Mendula prati istu filozofiju koju je promovirao projekt Hrvatski otočni proizvod – tradicija, ali i inovacija na otocima – bilo mi je jako važno ugraditi i u svoju liniju kozmetike.


Krk i njegovi ljudi nisu muzej i statisti koje će dolaziti gledati turisti izdaleka, mi moramo biti živi i razvijati se, s ljubavlju poštujući baštinu, ali i razvijajući nove proizvode i tehnike koje su odraz vremena u kojem živimo.


Držim da brend postavljen na ovakve temelje ima budućnost, kao i da će korisnici u samim proizvodima prepoznati ovu filozofiju”, objašnjava Ivana.


FOTO: Ivana Prah

Eterično ulje i propolis


Danas je ponuda brenda Mendula raznolika, a sastoji se od nekoliko vrsta krema za lice, uključujući i dvije veganske, kreme za ruke i za stopala, soli za kupanje i kupke za stopala te balzama za usnice. 


Mendula je posebna po svojim receptima, oni su kompleksni i višeslojni. Kod stvaranja svakog proizvoda istovremeno razmišljam o blagotvornom djelovanju na kožu, ugodi korištenja što se tiče teksture te užitka u konačnoj kompoziciji mirisa.


Nastojim da proizvod ne bude samo mješavina nekoliko sastojaka, nego bogata harmonija s puno komponenata na kojima se nije štedjelo. Dovoljno je okrenuti kutijicu neke kreme i pogledati što sve piše na poleđini.”


U nastavku objašnjava kako osnovu neke kreme nikad ne čini samo jedno ulje, to je redom kombinacija tri ili četiri ulja odabranih sastojaka. 


“Kreme nikada nisu hidratizirane samo vodom, nego i hidrolatima, kako bi se uhvatila i dodatna nota neke biljke; na eteričnim uljima, medu i propolisu se ne štedi, ali pazi se i na preporučene koncentracije; balzam za usne uvijek je dovoljno tvrd da se ne troši prebrzo i pazi se da ne ostavlja masan osjećaj na usnicama te da je okus diskretan i ugodan; svi željeni njegujući učinci dobivaju se isključivo iz prirodnih sirovina, kombinirajući po nekoliko biljaka koje posjeduju određene aktivne tvari i još mnogo, mnogo toga.


I na kraju, kada god je to moguće, koriste se sirovine domaćih i lokalnih proizvođača”, dodaje.



Recenzije kao poticaj i inspiracija


Mendulini kupci se uvijek rado vraćaju, a njihove reakcije pokazuju kako su Ivanini recepti u praksi opravdali svoje početne ideje.


Nije rijetkost da pojedini ljetni gosti svake godine iznova obnavljaju svoje zalihe, a domaći često komentiraju kako su napokon pronašli svoju idealni kremu.


Ivani su takvi komplimenti najljepši. 


“Teško je izdvojiti samo jedan proizvod, jer, svaki je poseban na neki svoj način. Na cijelu liniju krema dobila sam mnoge reakcije na ‘predivnu moć upijanja bez masnoga traga’, ‘kreme koja kožu čini baršunastom’.


Također, bilo mi je drago čuti i poetski komentar da su Mendulini proizvodi ‘istinska kompozicija otočnih esencija’. O kojem se god proizvodu radilo, uvijek mi daju poticaj i inspiraciju recenzije korisnika poput ove: ‘Teško je opisati taj doživljaj, ali svakim nanošenjem kreme, njeni mirisi me podsjete na ljeto na otoku i bogate mirise otočnoga bilja.’


Tko nakon ovoga ne bi zaboravio na probleme i nastavio raditi s još više žara?”, ponosno ističe Ivana. 


FOTO: Ivana Prah

Pomno smišljanje recepata


“Hrvatska je malo tržište i plan za budućnost svakako je iskorak u inozemstvo.


Što se tiče sadašnje proizvodnje, planiram dopuniti liniju veganske kozmetike te ponovno oživjeti proizvodnju prirodnih sapuna i krutih šampona koja je zbog previše obaveza neko vrijeme bila u mirovanju.


I na kraju, svakako namjeravam nastaviti pomno smišljati svaki novi recept i slagati ga baš kao da je namijenjen samo meni, a oni koji misle da ću okrenuti ploču i žrtvovati kvalitetu ako uspijem prijeći u veću proizvodnju, neka svako toliko kupe svoju kutijicu Mendule i testiraju me”, za kraj ističe Ivana. 


Menduline proizvode možete kupiti u Krku (J.J. Strossmayer, 25) u trgovini koja je otvorena tijekom ljetne sezone.  Cijele godine pak proizvode možete naručiti preko službene web stranice gdje se ujedno nalazi i popis najbližih trgovina i suvenirnica koje u svom asortimanu drže Menduline proizvode.