Crocs

Ili ih volite, ili ih mrzite – priča o naprodavanijim ‘ružnim’ natikačama na svijetu

Sanda Milinković

Foto: iStock

Foto: iStock

Sandale su osmislila tri prijatelja nakon što je jedan od njih ljetovao na karipskom otočju i nosio klompe od pjenaste gume

Netko ih obožava, a netko ih ne može smisliti, najlakši je opis Crocs sandala ili klompa odnosno popularnih kroksica. Brend stvoren u gradu Boulderu, američke savezne države Colorado, osmislio je jednostavnu i udobnu obuću namijenjenu prvenstveno za ljude koji puno vremena provode na brodu.


Danas se njihova obuća koristi u apsolutno svakoj prigodi jer im je namjena izrazito široka. Pronaći će se u brojnim domovima kao službene kućne papuče, kao natikače u kojima se trči po vrećice u auto, kao obuća za vrt, viđaju se na plaži kao japanke, a nerijetko ih biraju i holivudske zvijezde za ležerne šetnje gradom. A kako i ne bi kada postoji više od 120 različitih modela za djecu, žene i muškarce koji dolaze u različitim bojama.


Sandale su osmislila tri prijatelja nakon što je jedan od njih ljetovao na karipskom otočju i nosio klompe od pjenaste gume. Materijal im se toliko svidio da su se odlučili baviti proizvodnjom sandala. Prvu liniju su nazvali »Beach« (plaža) 2002., a u prve četiri godine prodano je više od 50 milijuna pari. Unatoč potrošačima koji su ih proglašavali najružnijim cipelama na svijetu, kompanija je 2006. izašla na burzu i prikupila 200 milijuna dolara investicija.




Jesu li kroksice zdrave za stopala?

Podologinja Vanessa Barrow objasnila je jesu li kroksice doista toliko prozračne i zdrave za stopala.
– Nisu za svaku prigodu jer ako idete negdje gdje ćete cijeli dan hodati i biti na nogama, onda ne, kroksice nisu dobre. Ali idete li na brzinu u trgovinu onda su u redu. Također, mogu biti vrlo udobne starijim ljudima kojima zbog smanjenja količine kolagena u organizmu, treba mekša obuća.


Ono što ljudi ne shvaćaju je da je u kroksicama vrlo lako pasti, ali i dugoročno razviti plantarni fascitis (osjećaj boli u donjem dijelu petne kosti), tendinitis (upalu tetive) te čekićasti prst (digitus maleus)«, kaže doktorica i dodaje da do takvih stanja dolazi prilikom nošenja vrlo široke obuće koja se često stišće nožnim prstima da ne »sklizne« sa stopala.

Lagane i udobne


Na mrežnim stranicama brenda piše da je svaka kroksica stvorena i dizajnirana jedinstveno, pomoću tehnologije Croslite. Radi se o posebnom pjenastom materijalu sastavljenom od stiješnjenih mjehurića u koji se ne mogu naseliti mikrobi i koji ne upija vlagu što eliminira neugodne mirise. Na visokim se temperaturama materijal može deformirati pa kroksice ne smiju biti izložene direktnom suncu niti prane u perilici rublja, a nije ih pametno niti ostaviti u autu pod visokim temperaturama.


Lakoća materijala dobrim je dijelom pripomogla popularnosti obuće jer su lagane, udobne i odbijaju neugodne mirise pa se nerijetko koriste i za profesionalne aktivnosti.


Popularnost kroksica strelovito je počela rasti 2006. što je The New York Times popratio analizom prodaje, napisavši da se do 2007. utrostručila, ali unatoč tome, nastupile su brojne javne kritike. The Washington Post je u recenziji obuće objavio da je riječ o fenomenu te da je svjetska modna scena postala zaljubljena u kroksice, dodavši da »iako su proizvođači htjeli postići moderan talijanski stil, većina ljudi ih smatra odvratnima.«



Šesta najgora stvar koja se dogodila muškarcima

Kroksice su 2009. rangirane kao šesta najgora stvar koja se dogodila muškarcima od strane časopisa Maxim, a Time ih je smjestio na broj jedan popisa »50 najgorih izuma ikad«.

U kroksicama se 2007. pojavio i tadašnji predsjednik SAD-a, George W. Bush, odabravši crne kroksice i kombiniravši ih ni manje ni više nego s bijelim čarapama, što je nerijetki prizor koji viđamo i na našim plažama u ljetnim mjesecima. U kroksicama se pojavila i nekadašnja prva dama SAD-a, Michelle Obama koja ih je nosila zajedno sa svojom kćeri.


Modni konzultant Tim Gunn javno je istupio s pitanjem: »Kako ovo netko može shvatiti ozbiljno?«, pokazujući par kroksica uz komentar da izgledaju poput plastičnog kopita.


Usred financijske krize 2008., brend je počeo prijavljivati gubitak te je zatvorio više od 150 trgovina i otpustio dvije tisuće radnika. Cijena dionica, prema pisanju Lidera, pala je na svega tri dolara (2007. je iznosila 70 dolara), a dioničari su počeli dizati tužbe protiv menadžmenta zbog lošeg upravljanja financijama i brendom.


Preokret za kompaniju koja je umalo bankrotirala bio je dolazak novog izvršnog direktora Andrewa Reesa 2017. Njegova je strategija bila poboljšati proizvodnju, zatvoriti trgovine koje ne rade dobro te sandale opet učiniti popularnima. Da bi ostvarili zamišljeno, okrenuli su se danas najvećem reklamnom tržištu – influencer marketingu tako da su se obratili osobama s najviše pratitelja po društvenim mrežama i pretvorili slavne u svoje promotore.



George u kroksicama

Nakon 2010. godine, javna percepcija kroksica se počela mijenjati, a kada je 2015. objavljena fotografija britanskog princa Georga u plavom modelu tih cipela, prodaja je skočila za 1.500 posto na stranici Amazon.


Povijest se ponavlja


Unatoč tome, dio javnosti i dalje ne može shvatiti njihovu popularnost pa je na portalu Newsweek objavljen esej u kojem se novinar ozbiljno zapitao za zdravlje ljudi koji biraju takvu obuću.


»Jedna od mojih najdražih osoba koja mi je poput sestre koju nikada nisam imao, upoznala me s kroksicama prije nekoliko godina. Ušetala je u vrt u paru ružičastih kroksica u koje nisam mogao prestati buljiti. Upitao sam je što je to, a ona mi je rekla kako se zovu i da ih je nabavila za vrtlarenje. Kompaniji koja ih je izmislila treba skinuti kapu. Izvukli su milijune iz ljudi naoko zdravog razuma koji su se jedno jutro probudili, zavirili u ormar s obućom i svjesno donijeli odluku da će napustiti kuću u neonski zelenim klompama koje imaju rupe poput švicarskog sira«, napisao je.



Mržnja prema kroksicama otišla je toliko daleko da je otvoren blog naziva Mrzim kroksice (IHateCrocs.com) koji su osnovali kanadski studenti, a popularna je postala i Facebook stranica naslova »Ne zanima me koliko su kroksice udobne, izgledaš poput debila« ili u originalu »I Don’t Care How Comfortable Crocs Are, You Look Like a Dumbass«.


Osnivači stranice Mrzim kroksice posljednju su objavu napisali 2011., a novu su objavili deset godina kasnije, paralelno s rastom popularnosti kroksica – 2021. na stranici je osvanuo novi tekst koji je započeo riječima: »Povijest se ponavlja. Kroksice su se vratile iz mrtvih, a s njima i interes za ovu prastaru stranicu.«


Autor je u nastavku teksta opisao kako je stranica uopće nastala, komično uspoređujući najezdu kroksica sa zombi apokalipsom.


»Stranica je pokrenuta 2006. godine, a prvi sam put kroksice vidio u srednjoj školi. Prijatelj Matt i ja smo ih vidjeli na jednom dečku i pogledali se u nevjerici. Kakve neobične i ružne cipele. Tko bi to poželio nositi? Nastavili smo dalje sa životom. Ali, onda su se kroksice počele širiti. I onda je jednoga dana, moj prijatelj Matt, isti onaj prijatelj koji je sa mnom komentirao njihovu ružnoću, kupio par. Sve je počelo nalikovati na film o zombijima.


Kate Leth (jedna od osnivačica stranice) bila je jedina osoba koja je dijelila moje mišljenje«, stoji u tekstu. Nakon što su vlasnici stranice godinama radili na kampanji protiv kroksica, dosegli su dobru posjećenost te čak prodavali i majice s logom. »Vrijeme je prošlo. I mi smo, kao i većina svijeta, izgubili interes za kroksicama. Kompanija je umalo bankrotirala. Stranica je postala arhiv«, napisali su u svom osvrtu 2021., kada je naglo porasla popularnost zaključivši da ih još uvijek ne vole, ali da više niti ne misle o njima, dodavši da ih sada nose i slavne osobe što je fascinantan zaokret u odnosu na stanje prije deset godina.



Crocs u brojkama

– od 2002. prodano je više od 850 milijuna Crocs natikača
– Crocs se prodaju u 85 država diljem svijeta
– na njima radi 5.900 zaposlenika; od regionalnih ureda, distribucijskih centara, maloprodaje do korporativnog sjedišta
– godišnja zarada kompanije Crocs procjenjuje se na 2,3 milijarde dolara
– 5,3 milijuna vjernih obožavatelja prati kompaniju na društvenim mrežama
– zaposlenici u prosjeku rade oko dvije godine za kompaniju
– gotovo 24 milijuna ljudi koristilo je na društvenoj mreži Snapchat filter pomoću kojeg su mogli vidjeti kako bi izgledalo da kultne kroksice nose – na glavi


Na Tjednu mode


Dizajner Christopher Kane na londonskom Tjednu mode 2016. godine manekenkama je uz kreacije kombinirao kroksice. Njegove kroksice podijelile su modni svijet i izazvale toliku buru da je dizajner morao javno braniti svoju kreativnost.


– Kroksice su super. Obožavam ih! Nije me briga što itko misli o njima. Mislim da nitko nema pravo reći je li nešto ispravno ili pogrešno, osim ako nije Bog. U suprotnom, bolje da šuti. Znao sam da će ljudi tako reagirati, no ovdje nije riječ o tome da budem kontroverzan. Naravno da se ljudima dopadaju, no to je drugačija klijentela koju želim privući. Želim uključiti sve, a ne biti snob, rekao je slavni dizajner.


Onda je Balenciaga lansirala svoj model s platformom.


Unatoč kritikama i negativnim komentarima, kroksice su ponovo postale jako popularne, a jedan su od rijetkih modela obuće kojima je pandemija koronavirusa pogodovala jer su bile omiljeni kućni komad za karantenu pa su do kraja 2022. postale najprodavaniji artikl na Amazonu.


Stručnjaci vjeruju da je trend popularnosti kroksica pokrenula generacija Z. Kolokvijalno poznata kao »zoomers« generacija koja slijedi nakon milenijalaca. Odnosi se na sve rođene krajem devedesetih i početkom 2000-ih, a posebna su generacija iz razloga što su prvi kojima je od rođenja dostupan internet.





Nekoliko zabavnih činjenica

1. Crocs natikače su se prvi put pojavile 2002. Prijatelji Scott Seamans, Lyndon Duke Hanson i George Boedecker Jr. osnovali su Crocs 2001. nakon inovacije na pjenastim klompama kanadske marke Foam Creations, koju je Crocs kasnije kupio. Prvi model koji je proizveo Crocs, Beach, predstavljen je 2002. na Fort Lauderdale Boat Showu na Floridi.


2. Inspirirane nizozemskom klompom, Crocs natikače su prvotno dizajnirane kao cipele za plovidbu. Cipele su izvorno stvorene za nautičare, dajući prednost potplatima usmjerenim na prianjanje, vodootpornim materijalima i zaštiti stopala. Polazeći od dizajna klompi, dizajnirane su da se lako obuvaju i skidaju, što je odlično za pučinu ili samo obavljanje poslova.


3. Dizajnirane za performanse i na kopnu i na moru, kroksice su izrađene od patentirane pjene Croslite. Pjena je zapravo smola, a ne plastika ili guma. Brend je dodatno razradio Croslite 2018., stvarajući LiteRide, materijal koji je »25 posto lakši i 40 posto mekši od Croslitea, a istovremeno pruža apsorpciju udaraca i podršku.


4. Bilo da gledate par dječjih ili muških kroksica broj 15, svaki par ima 13 rupa na vrhu cipele. Ali oni nisu tu samo zbog estetike. Rupe služe kao ventilacija i ispuštaju višak vlage kako bi cipele bile svježe.


5. Crocs je kupio obiteljsku tvrtku Jibbitz kako bi te rupe pretvorio u profitabilne držače privjesaka. Sheri Schmelzer i njezin suprug Rich pokrenuli su Jibbitz 2005. nakon što je Sheri dobila inspiraciju ukrasiti kroksice svoje djece umjetnim cvijećem i privjescima. Posao je ubrzo uzeo maha kao način personalizacije popularnih cipela kojima je udobnost na prvom mjestu. Crocs je primijetio i kupio tvrtku 2006. za 10 milijuna dolara, s još 10 milijuna obećanih ako sestrinska tvrtka ispuni ciljeve zarade. Sada, nekih 15 godina kasnije, Jibbitz privjesci i dalje su glavni dio Crocs carstva.


6. Crocs je prodao više od 720 milijuna pari cipela od svog osnutka do 2022. To je puno pjenastih cipela. Crocs se prodaje u više od 90 zemalja diljem svijeta, što omogućuje te velike brojke.


7. Poput robnih marki Lysol i sredstava za dezinfekciju ruku, Crocs je zapravo imao koristi od 2020. Iako je pandemija COVID-19 utjecala na poslovanje diljem svijeta, Crocs je zaradio 1,4 milijarde dolara, što je povećanje od 12,6 posto u odnosu na zaradu 2019. Uz to, cijena Crocs dionica više se nego učetverostručila u 2020.