
Foto: Privatna arhiva
Danas je njezin brend MINAMI prepoznatljiv po održivoj modi, prirodnim materijalima i ženstvenim krojevima koji balansiraju estetiku i funkcionalnost
Željka Šafran, dizajnerica i suosnivačica hrvatskog brenda MINAMI, svoju je modnu priču započela prije nekoliko godina sasvim spontano – dizajnirajući crnu haljinicu za svoju kćer Minu.
Iako je isprva bila posvećena izradi odjeće za djevojčice, brend se ubrzo proširio i na liniju za odrasle žene, a upravo je taj dio s vremenom postao njegov sukus.
Danas je MINAMI prepoznatljiv po održivoj modi, prirodnim materijalima i ženstvenim krojevima koji balansiraju estetiku i funkcionalnost.
ŽENSKA ENERGIJA
U svojoj novoj ljetnoj kolekciji Šafran se inspirirala djelima nizozemske slikarice Rachel Ruysch, stavljajući naglasak na fluidne siluete, lan iz domaće proizvodnje te snažnu žensku priču.
– Želim da žene nose komade koji su udobni, kvalitetni i koji traju – i estetski i materijalno, poručuje Šafran, dodajući kako se brend polako širi i izvan granica Hrvatske.
Inspiraciju za novu kolekciju pronašli ste u djelima nizozemske slikarice Rachel Ruysch. Što vas je u njezinim radovima najviše privuklo i kako ste tu inspiraciju pretočili u konkretne modne komade?
– Jako volim i njegujem žensku energiju i cijeli tim koji je sa mnom radio na zadnjoj kolekciji bio je ženski. Možete zamisliti koliko je bilo teško u vrijeme kad je Ruysch živjela biti uspješna slikarica među slikarima i živjeti od tog.
Volim takve pozitivne ženske priče. Kad naiđem na pozitivnu priču, oduševim se i to je bio prvenstveni razlog zašto sam baš priču slikarice Ruysch odlučila iskoristiti kao inspiraciju za ovu kolekciju.
Inspirirana umjetnošću, prirodom i elegancijom, ljetnu kolekciju sam osmislila u paleti zemljanih tonova: crvena, smeđa i bež nijansa. Kako je i sama slikarica poznata po detaljnim prikazima cvijeća i boja, to mi je bila odlična poveznica.
CRNA HALJINICA ZA MALU MINUMožemo se prisjetiti kako je nastao brend MINAMI? Sjećate li se trenutka kad ste znali da želite pokrenuti vlastitu modnu priču? Isprva se radilo o modnom brendu za djevojčice? – Kad se rodila moja kći Mina 2018. godine, shvatila sam da bih svoj stil voljela prenijeti na svoje dijete. Izazov je bio u tome što ja najradije nosim crnu boju, a odjeće u crnoj boji za djevojčice i općenito za djecu na tržištu je bilo vrlo malo, dok je s druge strane nama to bilo jako cool. U to vrijeme moja draga prijateljica je imala vjenčanje i ja sam napravila Mini, naravno, crnu haljinicu koja je oduševila. Tada smo partner i ja zaključili da je to nešto što nedostaje na našem tržištu te osmislili poslovni plan. Sve je bilo spremno, ali onda se dogodila korona i lockdown. U ožujku 2020. izašli smo s brendom na tržište bez obzira na lockdown i za time ne žalimo. Kako je u to vrijeme nedostajalo pozitivnih vijesti, a ova je bila jedna takva, imali smo veliku potporu domaćih medija, između ostalog i Novog lista. |
PRIRODNE TKANINE
U kolekciji dominiraju prirodni materijali poput lana i ramije. Zašto ste se odlučili upravo za njih i kakvu poruku želite poslati izborom tih tkanina?
– Primarno nam je jako važna kvaliteta tkanine i izrade, stoga uvijek veliku pažnju obraćamo na odabir tkanina i trudimo se da budu prirodne.
Često nabavljamo tkanine s deadstocka tj. viškove industrijske proizvodnje i to uglavnom iz Europe, a ponekad i iz Hrvatske kao što je, primjerice, lan iz aktualne kolekcije. Nastojimo njegovati postulate održive mode i to nam je cilj i u budućnosti. Naravno, to je ponekad poprilično zahtjevno, ali zasad još uspijevamo.
Poseban naglasak stavili ste na održivost. Kako vidite ulogu održivosti u suvremenom dizajnu?
– Cijene tkanina su od pandemije jako porasle, proizvodnja je skupa. Zato treba ljudima razvijati svijest o tome što stoji iza jeftinih odjevnih komada i fast fashiona i zašto majica proizvedena, primjerice, u nekoj istočnoj zemlji stoji, recimo, 5 eura, dok je cijena majice nekog manjeg brenda možda i nekoliko puta viša.
Ljude treba educirati zašto je to tako te nas na kraju dana i mediji često upozoravaju o štetnosti i za zdravlje kao i za okoliš. Također bi se više u prvi plan trebala stavljati vrijednost zanata te se na taj način pokazati tko i što stoji iza određenog proizvoda, kako bismo istaknuli autentičnost i vrijednost tog proizvoda.
Moje dijete nikada nije imalo previše odjeće, ali joj nikada odjeće nije ni nedostajalo, dok je bila manja uglavnom je imala odjeću koju smo mi proizveli koristeći visoku kvalitetu tkanine što se pokazalo isplativo.
Često bih njezinu odjeću i reciklirala, prenamijenila, primjerice duge rukave pretvorila u kratke, jednostavno, a učinkovito. Bolje da ima tri para hlača, ali kvalitetnih, koje se neće poderati nakon dva nošenja, nego da ih ima dvadeset, ali nekvalitetnih i od materijala upitne kvalitete.
BEZ MASOVNE PROIZVODNJE
»Ubijaju« li nas Kina i Indija još više nego prije i kakav utjecaj na samostalne dizajnere ima takozvani fast fashion?
– Sigurno da ima ogroman utjecaj. Mi imamo sreću da naš brend to još toliko ne osjeća, ne ciljamo na masovnu proizvodnju, naši klijenti cijene vrijednost zanata i osobnog pristupa koji im mi nudimo te razumiju što stoji iza našeg proizvoda.
Klijenti koji radije kupuju nekoliko odjevnih predmeta po sezoni, koji će im trajati godinama.
Spomenuli ste da uvijek volite naići na pozitivnu žensku priču i u kampanji se vidi snažna žena koja ne robuje trendovima. Kako biste opisali ženu kojoj je ova kolekcija namijenjena?
– Kolekcija je inspirirana suvremenom ženom koja ne robuje trendovima, ona je kreativka i poslovna žena koja podjednaku pažnju pridodaje estetici, udobnosti i kvaliteti izrade.
Žena koja će obući odjevni predmet u kojem može dan provesti na poslu ili s djetetom u parku, a večer u izlasku. Meni nije važna samo estetika, već i funkcionalnost, da žene posjeduju komad koji mogu nositi tijekom cijeloga dana, u svim prilikama.
ISTA TKANINA, DRUKČIJI MODEL
Od samih početaka pa do danas – kako se razvijao vaš dizajnerski izričaj i koliko se MINAMI promijenio kroz vrijeme? – Moja početna ideja o modnom brendu namijenjenom isključivo djevojčicama, i djeci, bila je teško održiva zbog koronavirusa te smo, prateći stanje na globalnom tržištu, shvatili da se trebamo prilagoditi trenutačnoj potražnji i tako smo proširili proizvodnju i na odjeću za žene. Kako nismo htjeli klasičnu priču »mommy & me«, a ipak da postoji neka poveznica, ta poveznica je bila tkanina. Ista tkanina, a drukčiji model – jedan za djevojčice, drugi za žene. S vremenom je ipak strast za ženskom modom prevladala i izbila u prvi plan. Dječji dio brenda nismo napustili, i dalje imamo klijente koji su s nama od početka i rastu zajedno s nama kao što rastu i njihova djeca, ali zasad se taj segment razvija u tišini i često custom made. |
TAILORING S POMAKOM
Jedan od upečatljivijih komada je oversized sako otvorenih leđa. Koliko vam je važno eksperimentiranje s krojevima i pomicanje granica u klasičnom tailoringu?
– Uvijek me oduševljavao tailoring s pomakom. Na kraju dana, ne kaže se uzalud kako detalji čine razliku. Uvijek se trudim pronaći neki detalj pomoću kojeg će se odjevni predmet izdvojiti od drugih, nešto što će ga učiniti drugačijim i posebnim, ali s druge strane da to bude komad koji žena može imati u ormaru sada, ali ga može naslijediti i njezino dijete – bezvremenski komad.
Mladi influencer Marco Cuccurin nedavno je odjenuo bijelu košulju koja je dio naše ženske kolekcije, što se sa strane možda i ne bi dalo zaključiti.
Ne treba se ograničavati i robovati formi, i ja sam kad sam bila mlađa često znala nositi tatinu odjeću koja je na meni izgledala oversized, a i dan danas znam obući mužev sako. Smatram da je to poanta mode: igra kojom prezentiraš sebe.
U novoj ste se kolekciji odmaknuli od crne boje koja je bila glavna u dosadašnjim kolekcijama i uveli boje poput crvene i bež, kako je došlo do te promjene?
– Mogu reći da su svakako izlaz iz moje komforne zone – boje. Osobno nikad nisam baš previše bila od boja, dok se nije rodila moja kći. S djevojčicom sam i ja spontano uvela boje u svoj ormar pa tako logičnim slijedom i u kolekciju. Jako volim crnu, ali shvatila sam da se i s drugim bojama može postići određena estetika.
S obzirom na tako divne reakcije na boje, sigurna sam da nećemo stati samo na ovoj ljetnoj kolekciji.
UJESEN NOVA KOLEKCIJA
Jeste li razmišljali o širenju brenda izvan Hrvatske?
– Zapravo jesmo, često sudjelujemo na sajmovima i eventima u Beču, otprilike nekoliko puta godišnje. Također, naša se odjeća može pronaći u jednom concept storeu u Austriji, kao i na jednom nizozemskom web-shopu. Naravno, vrlo smo otvoreni za suradnje izvan Hrvatske, vidjet ćemo što će budućnost donijeti, sve su opcije otvorene!
Kad smo kod budućnosti, koji su daljnji planovi za MINAMI? Imate li već viziju za sljedeću kolekciju ili neki novi smjer koji biste voljeli istražiti?
– Već smo prepoznatljivi po određenoj estetici na tržištu i zasad ćemo i dalje nastaviti razvijati našu priču i brend u tom tonu. Jako volim jesenske i zimske kolekcije tako da se trenutačno veselim novoj kolekciji koja je već u pripremi. Pripremamo i neke novitete vezane uz poslovanje općenito, ali ne bih zasad previše otkrivala.
Najvažnije nam je da i dalje možemo slijediti postulate našeg brenda i ne raditi kompromise vezane uz kvalitetu izrade i tkanine. Izuzev toga, svakako vas ujesen očekuju novi modni noviteti!
MINA RAZVIJA SVOJ STILZanima nas šivate li i dalje Mini haljine i druge odjevne kombinacije? – Naravno! Mina je sad već djevojčica od sedam i pol godina. Oduvijek je znala što joj se sviđa, ali sad već zna reći: »Mama, možeš li mi napraviti ovo?«. Super mi je kako djeca razmišljaju, stiliziraju, a ja je svakako potičem i ohrabrujem da razvija svoj stil. Jako mi se sviđa da već razumije kako se ne želi utopiti u masi, moguće zato što sam joj odmalena govorila: »Mina, ti stvaraj svoje trendove, ne prilagođavaj se tuđima.« |