Kanoćal

Vlada lokalnog spasa

Damir Cupać

Ilustracija / Foto Davor Kovačević

Ilustracija / Foto Davor Kovačević

Ovogodišnji rujan je curio prema 1. listopadu, danu kada počinje plinski Armagedon za riječka kućanstva

placeholder


Riječke parlamentarne stranke u Gradskom vijeću pokazale su da su spremne izdići se iznad politikanstva kada su stvari stvarno ozbiljne i raspravljati u interesu građana.


U Rijeci je formirana vlada lokalnog spasa koja je shvatila da je problem u vezi s prebacivanjem riječkih korisnika plina iz Energa u obaveznu javnu uslugu, koju pruža Gradska plinara Zagreb (GPZ), jedini način da se oko 12.000 riječkih kućanstava zaštiti od energetskog siromaštva i egzistencijalne ugroze od 1. listopada ove godine. Cijela priča ima puno širi kontekst, i politički i geostrateški, a bit je da je plin na tržištu enormno poskupio nakon što je počeo rat u Ukrajini, a Europska unija krenula s nekoliko krugova sankcija prema Ruskoj Federaciji. Sve je to utjecalo na višestruko povećanje plina i na stvaranje energetske nesigurnosti. U većini europskih zemalja. Da stvari nisu dobre, bilo je i jasno iz neshvatljivo šturog priopćenja Energa koji je poslao obavijest korisnicima da mogu očekivati i za pet-šest puta veće cijene plina. Nakon višednevnog iščitavanja te hermetične obavijesti i nakon spoznaje da je realno očekivati da će za grijanje umjesto stotinjak eura izdvajati i 500-600 eura mjesečno, s tendencijom da to bude i više, krenula je panika.


Panika zato jer je ispalo da korisnici plina nisu obuhvaćeni Vladinim Planom 21 koji uključuje isplatu subvencija za struju i toplinsku energiju kako bi računi građanima ostali na podnošljivoj razini. Iako Gradska plinara Zagreb ima zakonsku obvezu prihvatiti u obaveznu javnu uslugu opskrbe plinom sve korisnike koji to zatraže na način kako je to zakon propisao, ova zagrebačka gradska tvrtka ignorirala je danima i tjednima zahtjeve riječkih korisnika plina.




Ovogodišnji rujan je curio prema 1. listopadu, danu kada počinje plinski Armagedon za riječka kućanstva koja su svojevremeno s Energom sklopila tržišni ugovor. Armagedon zbog toga što iz Gradske plinare Zagreb nisu stizali nikakvi odgovori ni na e-mailove ni na preporučene pošiljke sa zahtjevom za promjenom opskrbljivača i ulaskom u obaveznu javnu uslugu čiju cijenu jamči država do kraja ožujka 2023. godine. Pravna država trebala bi štititi pravnu sigurnost građana i provođenje zakona, ali ispalo je da je kvarna država jača i da bez ikakvih sankcija Gradska plinara Zagreb može ignorirati zakonsku obvezu, ali i zahtjeve resornog ministarstva i Hrvatske energetske regulatorne agencije (HERA) da izvoli prihvatiti nove korisnike u obaveznu javnu uslugu s obzirom na to da su taj posao dobili na javnom natječaju. Situacija je bila alarmantna i moglo se očekivati da reagiraju riječki gradonačelnik Marko Filipović i direktor Energa Sanjin Kirigin kako bi umirili riječke građane. Kako bi spriječili paniku koja je krenula. Ali nisu.


No, reagirali su iz Kluba vijećnika Akcije mladih, Unije Kvarnera i Možemo! Rijeka na način da su zatražili raspravu o ovom velikom problemu na sjednici gradskog parlamenta. Istina je da su i oni dosta lutali sa zaključkom jer je ono što su tražili na početku bilo neostvarivo. Zahtjev da se Energo obveže subvencionirati cijenu doveo bi do bankrota ove gradske tvrtke jer ona nema oko 120 milijuna kuna za subvencije. A nema ni Grad Rijeka. Zato je maksimalistički zahtjev preformuliran u zaključak koji je više savjetodavan i njime se razumno preporuča sazivanje hitne sjednice Skupštine Energa kako bi se pokušao naći izlaz iz energetske krize.


Gradski parlament jednoglasno je prihvatio takvu preporuku. Netom nakon sjednice Gradskog vijeća HERA je obvezala Energo da preuzme posao obrađivanja zahtjeva za prelazak u Gradsku plinaru Zagreb. Iako je ludo da HERA i država nisu mogle natjerati GPZ da postupi sukladno zakonu, ovaj potez se za građane pokazao dobrim jer je Energo reagirao profesionalno i već u prvom danu odradio oko 3.000 zahtjeva. Za razliku od GPZ-a, koji funkcionira na način da se čovjek zapita radi li itko u toj zagrebačkoj tvrtki, Energo je bio dostupan korisnicima i telefonom i elektroničkim komunikacijskim kanalima. Jedan od razloga za visoku razinu profesionalnosti sigurno je i zaključak Gradskog vijeća, odnosno vlade lokalnog jedinstva.