Piše Zlatko Crnčec

Unatoč nama, turizam će se i ovaj puta izvući

Zlatko Crnčec

Foto Davor Kovačević

Foto Davor Kovačević

Hrvatska je po podacima stranih instituta najsigurnija turistička destinacija na Mediteranu, a i novim će mjerama nastaviti raditi na tome da ostane sigurna, izjavila je jučer ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac

placeholder


Hrvatska je po podacima stranih instituta najsigurnija turistička destinacija na Mediteranu, a i novim će mjerama nastaviti raditi na tome da ostane sigurna, izjavila je jučer ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac. Dakle, iako smo prošlog tjedna iz zelenog prešli u narančasto, Hrvatska se još uvijek dobro drži kada su u pitanju turističke brojke. U zemlji se trenutačno nalazi 856 tisuća turista.


Za kakav-takav uspjeh hrvatskog turizma u doba korone važna je, moguće i odlučujuća, činjenica da se iz zemalja odakle dolazi gotovo 90 posto turista može doći osobnim automobilom. Njemačka, Austrija, Slovenija, Češka, Slovačka, Mađarska pa čak i Poljska, sve su to zemlje iz kojih svatko do naše obale može doći automobilom. Posebno je to pogodno u doba epidemije. Prijevoz vlastitim vozilom, te boravak u privatnom smještaju, hotelu ili kampu sa sobom nosi puno manji rizik zaraze nego odlazak na posao javnim prijevozom u zemlji u kojoj turisti žive. Ovakav zemljopisni položaj Hrvatske izlišnim čini bilo kakav prijevoz zrakoplovom. Duga čekanja, prekopavanja po privatnim stvarima, postavljanje bizarnih pitanja, i prije korone su turiste iz zemalja sjeverne i srednje Europe upućivali na put automobilom do hrvatske obale na račun destinacija na koje se mora ići zrakoplovom. Ni kriva ni dužna, Hrvatska još jednom dobiva u teškoj situaciji pomoć svog zemljopisnog položaja.


Manje je u ovom trenutku, čini se, to zasluga samih građana. Posebno, što je totalno paradoksalno, onih koji žive u županijama na jadranskoj obali. Još posebnije, onih koji žive na njenom južnijem dijelu. Taj dio Hrvatske u najvećem dijelu i živi od prihoda ostvarenih u turizmu. Nakon deindustrijalizacije koja se dogodila u zadnja tri desetljeća, brojni su dijelovi zemlje postali gotovo pa potpuno ovisni o turizmu. Pa nije baš najjasnije ako se zaista ogroman broj tamošnjih građana odlučio ne cijepiti, iz raznoraznih razloga, zbog čega se ne pridržavaju barem minimalnih epidemioloških mjera. Jer ako brojke zaista odu u crveno, ta će situacija njih najviše pogoditi.




I kod jednog i kod drugog slučaja vlasti su više-manje nemoćne. Moguće je da bi kakva jača kampanja s poznatim sportašima i estradnjacima možda stopu cijepljenih nagurala za postotak ili dva više, ali to bi bio domašaj koji ne bi odlučujuće podigao broj cijepljenih. A što se tiče pridržavanja epidemioloških mjera Hrvatska bi zaista morala postati totalitarna zemlja sa sveprisutnom tajnom policijom da natjera većinu građana na pridržavanje minimalnih epidemioloških mjera. Nema tu pomoći. A zašto je tome tako mogla bi objasniti samo jedna sveobuhvatna psihosociološka analiza.


Slično je i s odjekom pozivanja Vlade na cijepljenje kako bi se spasio turizam koji bi mogao doživjeti težak udarac u slučaju da zaista upadnemo u crvenu zonu. Većina ljudi, posebno onih u kontinentalnom dijelu Hrvatske, za to se ne brine previše. Privatni zimmer frei iznajmljivači daleko su od toga da budu omiljena društvena skupina na sjeveru i istoku Hrvatske. Vlasnici hotela, mahom stranci koji ionako imaju legalno pravo iznositi dobit iz zemlje, još su manje prihvatljivi. Hotele na obali ionako većina Hrvata može vidjeti samo na slici. Ili izvana ako su među onim sretnicima koji su uspjeli skrpiti novac za kakvih-takvih sedam dana u zimmer freiu.


Naravno da turizam izdašno puni proračun. Da nam je turistički model bolji, punio bi još i više. Ali i ovako je to prilično veliki udio o kojem onda izravno ovisi, recimo, razina zdravstvene i socijalne skrbi.


Hrvati su postali cinični. Na nekakvu kolektivnu akciju i osjećaj pripadanja zajednici kao da ih mogu natjerati još samo utakmice nogometne reprezentacije. Na sve drugo odmahuju rukom. Bez obzira na sve to, po svoj prilici Hrvatska će izvući ovu turističku sezonu i proračun će se napuniti više nego prošle godine. Još uvijek smo najsigurnija destinacija na Mediteranu. Ali manje zbog sebe, a puno više zbog okolnosti koje ne ovise o nama. Ovaj ćemo se put izvući. Ali ako se ovako nastavi, sljedeći put možda i nećemo.