Piše Zlatko Crnčec

Turistička sezona ide prema rekordu

Zlatko Crnčec

Broj noćenja njemačkih turista u prva dva mjeseca ove godine veći je za 44 posto u odnosu na isto razdoblje rekordne turističke 2019. godine.

placeholder


Broj noćenja njemačkih turista u prva dva mjeseca ove godine veći je za 44 posto u odnosu na isto razdoblje rekordne turističke 2019. godine. Ovo je više nego dobar početak ove turističke sezone koja će se odigrati u prvoj pravoj post-COVID godini. I budi optimizam da bi turistički rezultati ove 2023. mogli biti rekordni. A to bi se onda trebalo preliti i na dobre rezultate hrvatskog gospodarstva općenito. Vremena su teška i svaka ovakva informacije daje nadu u optimizam. Plaže bi ove godine ponovo mogle biti prepune kao što su to bile 2019., zadnje predkorona godine.


Međutim, nije baš sve tako bajno. Rat u Ukrajini jako je poremetio ne samo političke i vojne, nego i gospodarske odnose među zemljama. Zapad predvođen Sjedinjenim Američkim Državama i Velikom Britanijom uveo je sveobuhvatne ekonomske sankcije Rusiji. Takvu politiku slijede i ostale zapadne zemlje, uglavnom članice NATO saveza. Neke oduševljeno i s puno entuzijazma, a neke baš i ne. Ali uglavnom na razini EU-a uvedeno je već puno ciklusa sankcija koje su pogodile Rusiju prilično jako, ali i neke zemlje EU-a. Među takvima se najčešće spominje Njemačka koja je zadnjih nekoliko desetljeća svoj veliki gospodarski i industrijski rast uglavnom bazirala na jeftinim ruskim energentima. A sada toga više nema. I neće ga biti sljedećih ne godina, nego desetljeća. Nepoznat netko prošle je godine minirao Sjeverni tok i lišio Rusiju jednog od aduta u rukavu. Nije više mogla prijetiti Europi prestankom isporuke energenata jer ju je spomenuti nepoznati počinitelj onemogućio da ih uopće dostavlja.


Najpopularniji njemački tabloid Bild ovih je dana objavio detalje dokumenta koji je napravila Europska komisija. A on kaže da je energetska kriza izazvana ratom pogodila europsko, a posebno njemačko gospodarstvo puno više nego što europske elite to žele priznati. Zbog toga što Njemačka sada kupuje energente višestruko skuplje nego što je bio slučaj kada ih je kupovala od Rusije, pala je konkurentnost njezine industrije. Situacija je navodno posebno loša kada su u pitanju njemačke srednje velike tvrtke. Kako će se ovakav razvoj događaja odraziti na rezultate hrvatskog turizma, tek treba vidjeti. Ova godina vjerojatno još neće biti razdoblje smanjenog dolaska Nijemaca u Hrvatsku. Ali sljedeća 2024., ako rat ne prestane ili čak eskalira, mogla bi biti svakakva. Ali o tom potom. Kakvo će biti gospodarsko stanje u Njemačkoj, Hrvatska na to nema baš nikakvog utjecaja.




Ali itekako ima kada je u pitanju struktura domaćeg turizma. I koliko od turističkog prometa uopće ostane u Hrvatskoj, a koliko se iznese van kao legalni profit stranih vlasnika hotela i resorta. Dugo se već priča o potrebi spajanja zelene i plave Hrvatske, nešto se čak i pokrenulo, ali tu još ima puno prostora za solidan napredak. Turizam je prilika za izvoz naših poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda bez da oni fizički napuštaju područje Hrvatske. Tu bi se recimo od Francuske dalo svašta naučiti. U svakom slučaju, bolja koordinacija prehrambene industrije i turističkih kapaciteta svakako je poželjna. Naravno, postoje tu i prepreke u formi europskih regula i propisa. Ali i naši najveći turistički takmaci znaju kako preko turizma plasirati proizvode industrije, pa zašto ne bismo to radili i mi.


Hrvatski se turizam osuvremenjuje i postaje moderniji. U hodu se rješavaju brojni problemi koji se pojavljuju u situacijama u kojima se nalazi lokalna komunalna infrastruktura na vrhuncu turističke sezone, u srpnju i kolovozu svake godine. Rade se pomaci i kada je u pitanju produžetak turističke sezone, a u nekim dijelovima i njezino trajanje tijekom cijele godine.


Što se tiče ove turističke godine, problem bi mogle predstavljati i cijene koje su, čini se, znatno više nego prošle godine. U turizmu zaista djeluje tržište. Ako istakneš previsoke cijene, lako bi ti se moglo dogoditi da ti padne prodaja proizvoda koje nudiš na tržištu. Valjda će se ovim voditi hrvatski hotelijeri, vlasnici resorta, ali i privatni iznajmljivači. Ako ovakve cijene budu previsoke za strane turiste, one domaće bolje je onda i ne spominjati. Sezona je jako dobro počela i zaista bi mogla biti rekordna.