Uvodnik

Samo cijepljenje sezonu spašava

Tihana Tomičić

Foto Dusko Jaramaz/PIXSELL

Foto Dusko Jaramaz/PIXSELL

Ako već imamo toliko visoku incidenciju virusa, onda se barem i najsnažnije protiv njega borimo cijepljenjem. Jer i to je jedna od ključnih poruka za spas sezone - sada kad cjepiva ima dovoljno, i još će doći više od sedamsto tisuća doza do ljeta, ključno je da se cijepe svi oni na kojima će počivati turistička sezona, jednog dana u lipnju, kad ovaj treći val polako ostane iza nas

placeholder


Cilj opravdava sredstvo – najkraća je moguća argumentacija novih mjera koje su od ponedjeljka na snazi u Primorsko-goranskoj županiji. Da bismo spasili sezonu, najprije moramo još malo stisnuti i strpiti se, to je sada s kulminacijom trećeg vala u ovoj regiji potpuno jasno.
Mjere su doista veoma stroge, gotovo kao one u proljeće prije točno godinu dana. Nema milosti prema ugostiteljima, nema milosti prema trgovcima, ali jedino je to preduvjet da se kroz iduća dva tjedna »zrak pročisti« i incidencija virusa počne padati. Ukratko – sljedeća dva tjedna su ključna, a to uopće nije parafraza niti vic, nego brutalna istina. Da bismo preživjeli ostatak godine, pogotovo oni u turizmu, a takvih je u našoj regiji najviše, prvo moramo podnijeti ovu žrtvu. Više nema mjesta ni vremena za bilo kakve vrste populizma, niti za želju da se donosioci odluka svide svima – iako smo u jeku lokalnih izbora, nema više prilike za tzv. popularne mjere i bilo kakva popuštanja na kojima bi se zarađivali politički poeni. Vlast, odnosno stožer, prisiljeni su poslušati sugestije onih koji su već ranije tvrdili da omču treba stegnuti, a hoće li birači znati na izborima za mjesec dana prepoznati te suptilne političke slojeve i znati čitati između redaka, ovog puta je zbilja manje bitno. Sada je prioritet sprečavanje daljnje epidemije, a primjer iz susjedne Istre pokazuje kako mjere itekako imaju veze s posljedicama. Gdje su mjere strože i gdje se kontakti više kontroliraju, situacija je bolja. I to je jasno kao dan. Zato odluke ne mogu biti drukčije, ma koliko nam je već svima skupa dosta ove muke.



U tom kontekstu, veoma je važno i da se građani ove regije u velikom broju odazivaju na pozive za cijepljenje. Kao i uvijek dosad, Rijeka i PGŽ pokazuju se progresivnom sredinom u kojoj građani vjeruju znanstvenicima i stručnjacima, i ne nasjedaju na antivakserske poruke. Ako već imamo toliko visoku incidenciju virusa, onda se barem i najsnažnije protiv njega borimo cijepljenjem. Jer i to je jedna od ključnih poruka za spas sezone – sada kad cjepiva ima dovoljno, i još će doći više od sedamsto tisuća doza do ljeta, ključno je da se cijepe svi oni na kojima će počivati turistička sezona, jednog dana u lipnju, kad ovaj treći val polako ostane iza nas. Turisti neće dolaziti ako turistički djelatnici neće većinski biti cijepljeni. Jednostavno, cijepljenje je postalo conditio sine qua non za uspjeh sezone, a bit će na duge staze preduvjet i za bilo koji biznis i normalan život. Na primjeru Velike Britanije vidimo da tu dilema više nema – to je jedna od europskih nacija s najvećom procijepljenošću, i cijepljeni britanski turisti već masovno traže destinacije za ovo ljeto. Da bi Hrvatska ostala jedna od njih, kako piše i The Mirror, važno je zadovoljiti uvjete koje ti turisti očekuju. Situacija se ubrzano mijenja – koliko god da nas novi val virusa iscrpljuje, ipak sad već u Europi postoji masa potencijalnih turista koja ima preduvjete za normalna putovanja, jer je obavila vakcinaciju, a poželjne destinacije bit će samo one koje će do ljeta uspjeti dokazati da su voljne uložiti napor da i same postanu COVID-free zone. A znamo da je to moguće jedino cijepljenjem. Zato je više nego opravdana odluka da 70.000 turističkih djelatnika postane prioritet za cijepljenje u iduća dva mjeseca.



A što se lokalnih izbora tiče, koji će se održati točno dva tjedna nakon lockdowna, ako popuštanja mjera i tada uopće bude, možda i nije loše da ćemo ostati lišeni cijelog onog izbornog folklora, izbornih skupova i govorancija. Ionako se cijeli život preselio u virtualni svijet, pa ako djeca mogu pratiti nastavu putem interneta i društvenih mreža, onda će i svaki zainteresirani birač na istim tim platformama naći svoje kandidate i programe. Mediji i društvene mreže odradit će svoj posao, a kartoline iz prve ruke ćemo ovog puta morati zaobići. Nažalost, već i sama činjenica da neki političari posežu za takvom vrstom promocije dok treći val virusa kosi sve pred sobom, porazna je. Ali, na stranu sad to – čekaju nas još najmanje dva tjedna izolacije, uz želju da nakon ovog trećeg lockdowna napokon pobijedimo virus do ljeta. Ako ćemo biti optimisti.