Piše Damir Cupać

Riječki prometni armagedon

Damir Cupać

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

Na Korzu 16 nisu znali prepoznati što se događa, ali prepoznao je privatni investitor koji će imati odriješene ruke kad je riječ o formiranju cijene parkiranja

placeholder


Kako se bliži početak turističke sezone, a bilo je to jasno i lani, sve se više vidi koliko je loša bila odluka gradonačelnika Marka Filipovića o prodaji zemljišta na Žabici privatnom investitoru koji bi trebao izgraditi kompleks Zapadna Žabica u sklopu kojega će biti velika garaža i novi autobusni kolodvor.


Već poslije 10 sati nemoguće je naći slobodno parkirno mjesto u dvije garaže u Zagradu, jedna je u vlasništvu gradske tvrtke Rijeka plus, a druga u privatnom vlasništvu tvrtke Best in Parking.


Red se čeka i na parkiralištu nekadašnjeg Bereticha, iako je cijena sata parkiranja tamo astronomska. Prije nekoliko godina bilo je nepojmljivo da se toliko automobila sa stranim registarskim pločicama slijeva u grad, a danas je to realnost.




Pa onda i domicilno stanovništvo i strani gosti kruže i čekaju da se upale zelene strelice na pokazivačima kako bi parkirali automobil a da ne riskiraju stvaranje komunalnog nereda i prometne kazne na vjetrobranskim staklima.


Garaža na Žabici i novi autobusni kolodvor bio je desetljećima nedosanjani san i jedna od najžešćih političkih tema bivšega gradonačelnika Vojka Obersnela koji je otišao u gradonačelničku mirovinu, a nije realizirao obećanje koje se povlačilo od izbora do izbora.


No, koncept koji je tada osmišljen uključivao je participaciju Grada Rijeke u investiciji na način da bi gradska tvrtka Rijeka plus gradila garažu, a privatni investitor autobusni kolodvor i komercijalne sadržaje.


Privatnog partnera nije bilo ni za lijek pa je Obersnel otišao, a da nije izvršio jedno od najznačajnijih obećanja. Njegov dugogodišnji zamjenik i nasljednik od 2021. godine Marko Filipović odlučio se za drugi koncept.


Za prodaju obiteljskog srebra. Bilo je dvojbi hoće li u tome uspjeti budući da nema većinu u gradskom parlamentu koji je morao amenovati prodaju atraktivnog i vrijednog zemljišta.


Ispalo je da je njegov prijedlog koji će imati dugoročne posljedice podržao Most i potpisan je kupoprodajni ugovor s tvrtkom Best in Parking koja je na taj način ostvarila mokri san svih poduzetnika – stvaranje monopola u djelatnosti kojom se bavi.


Filipović je s grbače skinuo teško političko breme, a to je gradnja novog autobusnog kolodvora, jer je sve prebačeno u ruke privatnog investitora pa se ne mora svako toliko suočavati s pitanjem što je s tom investicijom.


Njemu je taj teret sišao s grbače, ali na grbaču građana natovaren je teret parkirališnih muka koji će s vremenom biti još i gori. Izgradi li se ili ne izgradi garaža u skladu s dinamičkim planom.


Ti problemi najviše su vidljivi tijekom ljetne sezone zahvaljujući turističkom iskoraku. Nekada je Rijeka tijekom ljetnih mjeseci bila pust grad, a sada postaje poput mravinjaka.


Na Korzu 16 nisu znali prepoznati što se događa, ali prepoznao je privatni investitor koji će imati odriješene ruke kada je riječ o garažnim parkirališnim kapacitetima i formiranju cijena parkiranja,


Gradonačelnik Filipović donio je odluku da je najbolje da se time bavi privatni sektor. Istina, najavio je on da će se novcem od prodaje zemljišta na Žabici graditi i nove gradske garaže.


No, nitko ne zna u kojoj je fazi realizacija toga obećanja. Bit će opet po onoj staroj riječkoj navadi SDP-ove gradske vlasti da ćemo imati sjajne projekte u 3D animaciji, ali čija je realizacija vrlo neizvjesna.


Gradska vlast ima u teoriji načina kako bi odgovorila na sve veće prometne probleme. Recimo, mogla bi imati kvalitetan javni gradski prijevoz koji je i te kako prihvatljivo rješenje i alternativa.


Teško je vjerovati da bi se itko mučio da u grad odlazi automobilom da zna da to može napraviti na puno jednostavniji način, koristeći javni gradski prijevoz koji je kvalitetan i čiji autobusi poštuju vozni red.


I kvalitetan javni prijevoz je nešto što na papiru izvrsno funkcionira, a spominje se i uvođenje željeznice u taj sustav. Spominje se godinama, kao što se spominjao godinama i novi autobusni kolodvor s garažom. Stvarnost je ipak malo drukčija.


Autotrolej je u kaosu koji je iz dana u dan sve veći. Prema zadnjim informacijama Autotrolej ne može ispoštovati vozni red budući da nema dovoljno vozača.


Prešlo se na ljetni vozni red i prije nego što je trebalo, a da se na kvalitetan način nije obavijestilo korisnike. To je u praksi značilo da su putnici besmisleno dugo čekali autobuse Autotroleja zvane čežnja.


Kad se tome doda da će se od ovoga ljeta pa nadalje riječke ulice prekopavati, očito je da građane i grad očekuje prometni armagedon. Na koji riječka gradska vlast nema nikakav odgovor.