Drago Kraljević

Republika Sjeverna Makedonija kao ogledalo realnosti u Uniji

Drago Kraljević

Grčka i Bugarska članice su EU-a koje su prihvatile temeljne ugovore Unije, a time i pravila ponašanja sukladno europskoj stečevini. Pa i u odnosu na »malu bivšu jugoslavensku republiku«

placeholder


Nakon raspada SFRJ-a tadašnja Socijalistička Republika Makedonija zatražila je međunarodno priznanje. Odmah kreću prosvjedi u Grčkoj, koji traže da se ime nove države ne prihvati. Grci tvrde da je SR Makedoniju 1944. godine izmislio Tito, i to iz razloga jer je navodno imao teritorijalne pretenzije prema sjevernoj Grčkoj. Pritom ih posebice smeta pozivanje na to ime jer se današnji Makedonci osjećaju Slavenima.
​Mišljenja Arbitražne (Badinterove) komisije, koja je osnovana povodom zasjedanja Konferencije o bivšoj Jugoslaviji u Haagu 1991. godine, postala su dio međunarodnog javnog prava. U tom mišljenju broj 6 od 11. siječnja 1992. godine, kao i u razmjeni pisama između Arbitražne komisije i Vlade Republike Makedonije, naziv Republika Makedonija nije bio sporan. Osmog rujna 1991. godine održan je referendum kojim je potvrđena prethodna Deklaracija o suverenosti. Od 65 posto građana koji su izašli na birališta, 95 posto je glasalo za novu suverenu i neovisnu makedonsku državu. Novim je makedonskim Ustavom došlo do promjene imena države iz »Socijalistička Republika Makedonija« u »Republika Makedonija«. No odmah stupa na scenu Europska zajednica (EZ): »Vijeće ministara EZ-a spremno je priznati Makedoniju kao suverenu i neovisnu državu unutar njezinih granica, ali samo pod imenom koje mogu prihvatiti sve strane.«


​Koje su to »sve strane« nakon izjašnjavanja građana na referendumu? Na zahtjev Grčke 1992. godine EZ donosi Lisabonsku deklaraciju, kojom zabranjuje novoj državi da se koristi nazivom »Republika Makedonija«. I tako odmah nakon raspada SFRJ-a za Makedoniju počinje trnovit i neizvjestan put neovisne i suverene države prema članstvu u NATO-u i EU-u. Bugarska je bila prva zemlja koja je, u siječnju 1992. godine, priznala Makedoniju. No priznala je makedonsku državu, a ne makedonsku naciju, makedonski jezik, nacionalno-povijesno i kulturno nasljeđe. Grčka nije htjela priznati ustavno ime Republike Makedonije. Republika Albanija je priznala makedonski narod, ali ne i Republiku Makedoniju pod njezinim ustavnim imenom. Sedmog travnja 1993. godine, Vijeće sigurnosti UN-a donosi Rezoluciju 817 kojom se ta zemlja prima u UN, ali pod privremenim imenom FYROM (Bivša Jugoslavenska Republika Makedonija).


​Glavni problem od samoga početka spora jest u tome što Grčka vjeruje da je naziv »Makedonija« isključivi dio njezine povijesti i kulturne baštine, tvrdeći da njezin sjeverni susjed to naslijeđe zlorabi. Novi pregovori pod pokroviteljstvom UN-a oko budućeg naziva države, započeli su krajem 1995. godine. Evo nekih prijedloga imena koja su se na sastancima pojavljivala više od desetak godina, bez postignutog rezultata: Gornja Makedonija, Sjeverna Makedonija, Nova Makedonija, Republika Skoplje, Republika Makedonija – Skopje, Slavenska Makedonija, Vardarska Republika… »​​Na prijevremenim izborima u prosincu 2016. godine po broju osvojenih mandata pobijedila je stranka VMRO-DPMNE, koja je bila na vlasti u posljednjih jedanaest godina i koja je, to treba posebno naglasiti, u cijelom tom razdoblju koalirala s makedonskim albanskim pobjedničkim stankama. Stvoren je, pa i izrijekom, lažni dojam da oni nikako ne žele koaliciju s albanskim strankama, prešućivanjem samo jednog ‘malog’ ali beskrajno važnog podatka, a to je da su, premda međusobno različitih svjetonazora, makedonske albanske stranke postizborno u drugoj državi, u kabinetu albanskog premijera Edija Rame, sačinili i potpisali tzv. Tiransku platformu, koju je podržao i kosovski premijer Hashim Thaçi. S njom su namjeravali ući u koaliciju s pobjedničkom strankom VMRO-DPMNE, koja je to odbila zbog njezina sadržaja«, navodi Aldo Kliman, hrvatski i makedonski pjesnik, novelist, književni i likovni kritičar, prevoditelj i nakladnik. ​Švicarski Ticinonews je tom prigodom prenio sljedeću vijest: »Gjorge Ivanov, predsjednik makedonske države, zatražio je od čelnika EU-a, SAD-a, NATO-a i Turske da osude ‘Tiransku platformu’ albanskih manjinskih stranaka, čiji se sadržaj smatra neustavnim i opasnim za suverenitet i jedinstvo Makedonije«.




No dvije godine kasnije, kako prenosi Eurasiatx, sud u Skopju donosi presudu: »Na više od 200 godina zatvora osuđeno je 16 optuženih za sukobe u parlamentu Sjeverne Makedonije u travnju 2017. godine, počevši od bivšeg makedonskog ministra unutarnjih poslova do nekolicine policajaca koji nisu spriječili ulazak u parlament onih koji su prosvjedovali protiv Tiranske platforme«.


Potpisivanjem sporazuma između Bugarske i Makedonije 2017. godine izgledalo je da će barem neka otvorena goruća pitanja između dviju država biti riješena. Nažalost, početkom studenog ove godine Bugarska je izvijestila Europsku komisiju da nije u stanju prihvatiti predloženi pregovarački okvir za Republiku Sjevernu Makedoniju i njezin nacrt deklaracije jer ne pruža potrebna jamstva za ispunjenje uvjeta koje Bugarska traži. Nakon toga, Bugarska kreće s ultimativnim zahtjevom. Traži od Sjeverne Makedonije da se odrekne teze o etničkim Makedoncima u Bugarskoj. Zatim da se iz udžbenika povijesti u Sjevernoj Makedoniji izbace određene povijesne makedonske ličnosti jer su one navodno bile Bugari. Traži od Sjeverne Makedonije da odustane od uporabe terminologije o »bugarskoj fašističkoj okupaciji« Makedonije zavrijeme Drugog svjetskog rata. Ministrica vanjskih poslova Ekaterina Zaharieva nedavno je izjavila kako »trideset godina nakon demokratskih promjena ne možeš, s jedne strane, željeti biti član europske obitelji, a s druge strane, slaviti jednog od najsvirepijih diktatora 20. stoljeća – Josipa Broza Tita«. Neki su, poput potpredsjednika parlamenta Veselina Mareškog, čelnika desno populističke stranke, otišli korak dalje. On je ustvrdio da bi se Bugarska i Sjeverna Makedonija, budući da je riječ o jednome narodu, trebali ujediniti pa će time »kao braća automatski postati europski građani«. Zanimljivo, prema jednoj anketi čak 83,8 posto Bugara podupire blokiranje Sjeverne Makedonije dok se ne postigne dogovor o povijesti, odnosno dok Sjeverna Makedonija ne pristane na zahtjeve Sofije, prenosi Geopolitika News u studenom ove godine.


​Pritom treba spomenuti i Prespanski ugovor između Grčke i Makedonije, koji je poznatiji po dogovoru o promjeni imena Republika Makedonija u Republika Sjeverna Makedonija. Ne ulazeći u pojedine ocjene sadržaja ugovora jer to spada u nadležnost i odgovornost onih koji su ga potpisali, ipak nije zgorega spomenuti sljedeće: primjerice u Preambuli (Uvodu) Ugovora navodi se Republika Grčka i »Druga strana« (nema imena Makedonije). Članak 7. stavak 1. glasi: »Uporaba izraza ‘Makedonija’ i ‘Makedonski’, odnosi se na dva različita povijesna konteksta i na dva različita kulturna naslijeđa dviju država«. Dok isti članak, stavak 4., glasi: »Druga strana izjavljuje da njezin službeni jezik, makedonski jezik, pripada skupini južnoslavenskih jezika. Obje strane izjavljuju da službeni jezik i ostale značajke Druge strane nisu povezane s drevnom helenskom civilizacijom«.


Toga dana, pored dva premijera, makedonskog Zorana Zaeva i grčkog Alexisa Tsiprasa, na potpisivanju su bili nazočni Rosemary DiCarlo, generalni podtajnik UN-a za politička pitanja, medijator/posrednik UN-a Matthew Nimetz, Federica Mogherini, povjerenica EU-a za vanjsku politiku i Johannes Hahn, povjerenik EU-a za proširenje. Njihova nazočnost na tome skupu uopće nije slučajna, jer je Moskva prethodno stala na stranu Gruevskog (oporbe), optuživši EU i SAD za »nepotrebno miješanje u poslove male bivše jugoslavenske republike«. Potpisnici Ugovora su dva premijera – makedonski Zoran Zaev i grčki Alexis Tsipras te Mettew Nimetz, specijalni izaslanik (posrednik) glavnog tajnika UN-a. Bez obzira na to kako će se dalje odvijati situacija oko »Republike Sjeverne Makedonije«, jednu važnu činjenicu treba dobro upamtiti. Grčka i Bugarska su članice EU-a, koje su prilikom ulaska u EU prihvatile temeljne ugovore Unije, a time i pravila ponašanja sukladno europskoj stečevini. Stoga, sve ovo što se već tridesetak godina događa na relaciji EU – Republika Sjeverna Makedonija, istovremeno je i ogledalo realnog stanja u Uniji.