Kanoćal

Rekli su nam

Damir Cupać

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

Valja se nadati da će kaotično stanje na terenu prisiliti birokratske umove da što prije reagiraju

placeholder


Rekli su nam da je projekt »Poboljšanje vodno-komunalne infrastrukture na području aglomeracije Rijeka« jedno od najvećih ulaganja u komunalnu infrastrukturu u Hrvatskoj. Rekli su nam da se provodi s ciljem povećanja priključenosti na sustav javne odvodnje otpadnih voda, optimizacije i poboljšanja funkcioniranja postojećeg sustava javne odvodnje te povećanja kvalitete vodoopskrbe na području izvođenja radova. Rekli su nam da je ukupna vrijednost projekta 233,8 milijuna eura, od čega je 71,33 posto sufinancirano sredstvima EU-a. Ponosno su se hvalili i bivši gradonačelnik Vojko Obersnel i aktualni gradonačelnik Marko Filipović da je ovaj projekt najveći u Hrvatskoj i da dokazuje da je Rijeka najkompetentniji grad u Hrvatskoj kada je riječ o povlačenju europskih sredstava. Pa su ponosno pojasnili da se projekt provodi kako bi se za buduće generacije sačuvala čista riječka voda i more.


Mi smo bili sretni da je tome tako jer bi se svaka generacija trebala odgovorno ponašati prema generacijama koje dolaze kada je riječ o zaštiti prirodnih resursa. Pa su nas pozvali na strpljenje budući da će izvođenje radova biti zahtjevno. Mi smo znali da treba potrpjeti kada je riječ o ulaganju u podizanje komunalnog standarda. I bili smo spremni na to. Odreći se malo komoditeta u prometu i izgubiti malo više vremena na cesti nije nešto što čovjek ne može izdržati kako bi zaštitili izvorišta pitke vode i kupali se u čistom moru.


Ali nisu nam rekli da će projekt kasniti izvan svake pameti i da će njegova realizacija potvrditi da je u većini slučajeva tehnička pamet u riječkom komunalnom sustavu krajnje upitna. S obzirom na to da je riječ o generacijskoj investiciji nije nitko očekivao da neće biti problema. Ali da će se građani suočavati s tolikim poteškoćama, to su očekivali samo najveći pesimisti. I ispalo je da je pesimizam jedina sigurna opcija kada je riječ o gradskim investicijama ili investicijama komunalnih poduzeća. I da je još nešto sigurno – da za brojne promašaje kada je riječ o poštivanju rokova ili probijanju financijskih okvira nitko od čelnika gradske uprave ili gradskih poduzeća nikada neće snositi odgovornost.




Zadnji dokaz za to je zatvaranje Adamićeve ulice kako bi se nastavili radovi na poboljšanju vodno-komunalne infrastrukture, a zbog čega je bilo potrebno preregulirati promet. Lako što je zatvaranje Adamićeve kasnilo preko svake mjere. Ali teško je bilo predvidjeti da će prometna rješenja biti takva da će se ugroziti sigurnost i pješaka i vozača. Dakle, bilo je toliko vremena kako bi se moglo promisliti o svakom rješenju da nije smjelo biti neke velike pogreške. Podrazumijeva se da se ne može očekivati da zatvaranje ulice u središtu grada neće prouzročiti probleme, ali da će predložena rješenja biti pravi fijasko, to se nije smjelo dogoditi. Nije teško pretpostaviti da će planirani rokovi za dovršetak ove investicije vjerojatno biti probijeni, na to smo navikli. Ali da se samo nekoliko dana nakon što je sve krenulo, moraju mijenjati prometna rješenja kako netko ne bi izgubio glavu, nije bilo zamislivo. A dogodilo se zbog onih stručnjaka koji misle da su najpametniji na svijetu i da je njihova uredska perspektiva bolja od perspektive ljudi koji su na terenu i koji su upozoravali da bi se moglo dogoditi ono najgore.


Za sada je nesretna bilanca jedna teško ozlijeđena pješakinja i jedna materijalna šteta. A je li se moglo pretpostaviti da će biti problema? Naravno da je. Povjerenik Sindikata vozača i prometnih radnika Autotroleja Mateo Mavrić upozorio je da nova prometna regulacija kroz centar Rijeke nije dobra za autobuse, a na vrijeme su o mogućim problemima obavijestili čelne ljude ovog gradskog poduzeća. Izdvojili su unaprijed moguće probleme na križanju ulica gdje se dogodila nesreća, ali i da su crne točke križanje Rive i Zadarske ulice te Zadarske i Trpimirove jer su prometni trakovi preuski za autobuse.


Sindikalni povjerenik Nezavisnog sindikata radnika Hrvatske Ivica Žuža upozorio je da poštivanje pravila privremene regulacije prometa dovodi do opisanih situacija, čime se ugrožava sigurnost građana. Žuža kaže da nije stručnjak za promet, ali kao vozač s 20-godišnjim iskustvom apelira na nadležne da hitno pronađu rješenje za crne prometne točke koje onemogućavaju normalno prometovanje i ugrožavaju sigurnost sudionika prometa. Budući da će Adamićeva biti zatvorena do rujna, valja se nadati da će kaotično stanje na terenu prisiliti birokratske umove da što prije reagiraju dok šteta ne bude prevelika.