Jasno je da je Vladina »porezna reforma« proizvela točno ono što je Plenković želio
Nitko ne voli odluke kojima se povećavaju porezi na bilo kojoj razini, ali takve odluke ponekad se moraju donijeti kako bi budžeti općina, gradova, županija i države funkcionirali. Budući da je Sabor prihvatio prijedlog Vlade o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnim porezima, ukinut je prirez porezu na dohodak. Premijer Andrej Plenković poručio je da je riječ o poreznoj reformi koja ide na ruku građanima budući da se plaće dodatno rasterećuju.
Nije rekao da ukidanjem prireza jedinice lokalne samouprave ostaju bez značajnih prihoda. U Gradu Rijeci izračunali su da je riječ o oko 12 milijuna eura. Sabor je prihvatio i izmjene i dopune Zakona o porezu na dohodak. Tim je aktom omogućeno da lokalne samouprave samostalno upravljaju visinom stopa poreza na dohodak, odnosno da propišu visinu stope ovoga poreza u Zakonom utvrđenim granicama za godišnje dohotke. Plenković je to objasnio na način da tako Vlada omogućuje jačanje konkurentnosti općina i gradova jer će oni sami određivati koliko će biti poželjne sredine za život. Predstavnici lokalne samouprave odmah su upozorili da je riječ o još jednoj poreznoj reformi koja se provodi preko leđa općina i gradova. U riječkom slučaju Plenković je tako upropastio plan riječkoga gradonačelnika Marka Filipovića da se na kraju mandata pohvali kako je ispunio izborno obećanje da će smanjiti stopu prireza s 15 na 10 posto. Naime, Plenković je ukinuo prirez. I Filipovića doveo u situaciju da predloži maksimalne zakonom dozvoljene stope poreza na dohodak.
Riječki je gradonačelnik tijekom 2023. godine imao pobunu radnika u pojedinim komunalnim poduzećima, u gradskim vrtićima, Javnoj vatrogasnoj postrojbi. Pa je donio niz odluka kako bi im povećao plaće, a plaće su povećane i zaposlenima u gradskoj upravi. Znači na rashodovnoj strani došlo je do značajnog povećanja kada je riječ o stavci rashoda za zaposlene. I uz to je ostao bez oko 12 milijuna eura. Riječki gradonačelnik proslijedio je Gradskom vijeću odluku kojom je određeno da niža stopa bude 22,4 posto, a viša porezna stopa 33,6 posto, što je gotovo pa zakonski maksimum. Ono što je problem Filipoviću je politička konstelacija u Gradskom vijeću. Njegova stranka, SDP, je drugi mandat za redom izgubila većinu u predstavničkom tijelu pa su za prihvaćanje bilo koje odluke potrebni glasovi stranaka koji su dio konstituirajuće većine. Kojima ne pada na pamet podržati neke Filipovićeve prijedloge. Oni koji su se u ovom trenutku najviše oteli kontroli su gradski vijećnici Akcije mladih i Unije Kvarnera, a ponekad i PGS sjedi na dvije stolice. Iako se Možemo! Rijeka ponaša partnerski, Filipović u potpunosti ne može računati ni na njihove glasove. Nije teško pretpostaviti da će Filipović pozvati gradske vijećnike iz konstituirajuće većine da odgovorna politika treba ponekad prihvaćati i nepopularne odluke. To je točno, ali točno je i to da gradski vijećnici ne odgovaraju Marku Filipoviću, već odgovaraju biračima, a vrlo brzo ulazimo u superizbornu 2024. godinu. Zato ne treba isključiti otkazivanje suradnje kada je riječ o novim haračima jer je bolje riskirati krizu vlasti nego se zamjeriti biračima. Moguće je da će se na kraju morati ići na kompromisno rješenje kako bi vuk bio sit, a ovce na broju, pa ipak korigirati predložene stope na dolje. Time bi se pacificirali vijećnici PGS-a, ali veliko je pitanje hoće li se pacificirati Akcija mladih i Unija Kvarnera bez kojih odluke ne mogu dobiti potrebnu većinu glasova. Pod pretpostavkom da će riječka oporba biti protiv, a u ovom trenutku ništa ne ukazuje da tako neće biti.
Sličan scenarij bit će i u slučaju poreza na kuće za odmor i paušalnog poreza po krevetu. I u tim je slučajevima Filipović odlučio predložiti Gradskom vijeću maksimalan iznos koji zakon dozvoljava, a to je pet eura po metru kvadratnom korisne površine kuće za odmor, odnosno paušalni porez po krevetu u sobama, apartmanima i kućama za odmor, s dosadašnjih 60 eura, povećati na 199 eura po krevetu. Izazvalo je to otpor riječkih iznajmljivača koji su se javno usprotivili Filipovićevom haraču, a javno su se očitovali i neki od gradskih vijećnika. Oni iz konstituirajuće većine ili su odlučno protiv maksimalnih stopa, Akcija mladih i Unija Kvarnera, ili su za korekciju naniže – PGS.
Jasno je da je Vladina »porezna reforma« proizvela točno ono što je Plenković želio, a to je politički kaos u lokalnim samoupravama u kojima izvršna vlast nema većinu u predstavničkom tijelu. Što se tiče građana, njima je bilo i bit će po onoj staroj – dobili su na ćupriji, a izgubili na mostu.
Kanoćal
Porezne muke
Damir Cupać
16. studeni 2023 07:40
Foto Vedran Karuza
Jasno je da je Vladina »porezna reforma« proizvela točno ono što je Plenković želio
Nitko ne voli odluke kojima se povećavaju porezi na bilo kojoj razini, ali takve odluke ponekad se moraju donijeti kako bi budžeti općina, gradova, županija i države funkcionirali. Budući da je Sabor prihvatio prijedlog Vlade o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnim porezima, ukinut je prirez porezu na dohodak. Premijer Andrej Plenković poručio je da je riječ o poreznoj reformi koja ide na ruku građanima budući da se plaće dodatno rasterećuju.
Nije rekao da ukidanjem prireza jedinice lokalne samouprave ostaju bez značajnih prihoda. U Gradu Rijeci izračunali su da je riječ o oko 12 milijuna eura. Sabor je prihvatio i izmjene i dopune Zakona o porezu na dohodak. Tim je aktom omogućeno da lokalne samouprave samostalno upravljaju visinom stopa poreza na dohodak, odnosno da propišu visinu stope ovoga poreza u Zakonom utvrđenim granicama za godišnje dohotke. Plenković je to objasnio na način da tako Vlada omogućuje jačanje konkurentnosti općina i gradova jer će oni sami određivati koliko će biti poželjne sredine za život. Predstavnici lokalne samouprave odmah su upozorili da je riječ o još jednoj poreznoj reformi koja se provodi preko leđa općina i gradova. U riječkom slučaju Plenković je tako upropastio plan riječkoga gradonačelnika Marka Filipovića da se na kraju mandata pohvali kako je ispunio izborno obećanje da će smanjiti stopu prireza s 15 na 10 posto. Naime, Plenković je ukinuo prirez. I Filipovića doveo u situaciju da predloži maksimalne zakonom dozvoljene stope poreza na dohodak.
Riječki je gradonačelnik tijekom 2023. godine imao pobunu radnika u pojedinim komunalnim poduzećima, u gradskim vrtićima, Javnoj vatrogasnoj postrojbi. Pa je donio niz odluka kako bi im povećao plaće, a plaće su povećane i zaposlenima u gradskoj upravi. Znači na rashodovnoj strani došlo je do značajnog povećanja kada je riječ o stavci rashoda za zaposlene. I uz to je ostao bez oko 12 milijuna eura. Riječki gradonačelnik proslijedio je Gradskom vijeću odluku kojom je određeno da niža stopa bude 22,4 posto, a viša porezna stopa 33,6 posto, što je gotovo pa zakonski maksimum. Ono što je problem Filipoviću je politička konstelacija u Gradskom vijeću. Njegova stranka, SDP, je drugi mandat za redom izgubila većinu u predstavničkom tijelu pa su za prihvaćanje bilo koje odluke potrebni glasovi stranaka koji su dio konstituirajuće većine. Kojima ne pada na pamet podržati neke Filipovićeve prijedloge. Oni koji su se u ovom trenutku najviše oteli kontroli su gradski vijećnici Akcije mladih i Unije Kvarnera, a ponekad i PGS sjedi na dvije stolice. Iako se Možemo! Rijeka ponaša partnerski, Filipović u potpunosti ne može računati ni na njihove glasove. Nije teško pretpostaviti da će Filipović pozvati gradske vijećnike iz konstituirajuće većine da odgovorna politika treba ponekad prihvaćati i nepopularne odluke. To je točno, ali točno je i to da gradski vijećnici ne odgovaraju Marku Filipoviću, već odgovaraju biračima, a vrlo brzo ulazimo u superizbornu 2024. godinu. Zato ne treba isključiti otkazivanje suradnje kada je riječ o novim haračima jer je bolje riskirati krizu vlasti nego se zamjeriti biračima. Moguće je da će se na kraju morati ići na kompromisno rješenje kako bi vuk bio sit, a ovce na broju, pa ipak korigirati predložene stope na dolje. Time bi se pacificirali vijećnici PGS-a, ali veliko je pitanje hoće li se pacificirati Akcija mladih i Unija Kvarnera bez kojih odluke ne mogu dobiti potrebnu većinu glasova. Pod pretpostavkom da će riječka oporba biti protiv, a u ovom trenutku ništa ne ukazuje da tako neće biti.
Sličan scenarij bit će i u slučaju poreza na kuće za odmor i paušalnog poreza po krevetu. I u tim je slučajevima Filipović odlučio predložiti Gradskom vijeću maksimalan iznos koji zakon dozvoljava, a to je pet eura po metru kvadratnom korisne površine kuće za odmor, odnosno paušalni porez po krevetu u sobama, apartmanima i kućama za odmor, s dosadašnjih 60 eura, povećati na 199 eura po krevetu. Izazvalo je to otpor riječkih iznajmljivača koji su se javno usprotivili Filipovićevom haraču, a javno su se očitovali i neki od gradskih vijećnika. Oni iz konstituirajuće većine ili su odlučno protiv maksimalnih stopa, Akcija mladih i Unija Kvarnera, ili su za korekciju naniže – PGS.
Jasno je da je Vladina »porezna reforma« proizvela točno ono što je Plenković želio, a to je politički kaos u lokalnim samoupravama u kojima izvršna vlast nema većinu u predstavničkom tijelu. Što se tiče građana, njima je bilo i bit će po onoj staroj – dobili su na ćupriji, a izgubili na mostu.