Damir Cupać

Neoliberalizam i parkirališni harač

Damir Cupać

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

Ako je isplativo Austrijancima, bilo bi isplativo i Gradu Rijeci. Nije tu problem u izračunu, problem je u ideološkoj koncepciji

placeholder


Kako to izgleda kada tržište ne funkcionira, može se vidjeti na dva primjera. Prvi je nacionalni i tiče se poskupljenja i usluga i prehrambenih proizvoda, a sve pod krinkom uvođenja eura. Građani su ogorčeni, a Vlada prijeti da će kazniti sve one koje su bacili ljagu na povijesne uspjehe Hrvatske, a to su uvođenje eura i ulazak u Schengen. Nacionalni primjer svjedoči da je u Hrvatskoj na djelu svojevrstan kartel koji onemogućava da poremećaje na tržištu riješi zakon ponude i potražnje. No, građani imaju moćno oružje u rukama -bojkot pohlepnih liferanata i iskorištavanje činjenice da nema više rampa na granicama. Pa put Italije i Slovenije, barem kada je riječ o stanovnicima PGŽ-a, kako bi pokazali da nisu ovce za šišanje.


Drugi primjer je lokalni. Tu je situacija puno teža jer je na djelu monopol na parkiranje. Da nije riječ o monopolu, nema šanse da bi privatna tvrtka Best in parking enormo povećala cijene parkiranja. Ali konkurencije nema, a parkirati se mora. Best in parking upravlja garažama Zagrad i Stari grad, parkiralištem Korzo, nekadašnji Beretich, ali i parkiralištem u Cambierievoj ulici na ulazu u riječki KBC. Austrijska tvrtka u nekadašnjem Beretichu sat parkiranja poskupjela je za tri kune. Od 1. siječnja cijena sata parkiranja na parkiralištu koje gleda na Teatro Fenice koji se raspada iznosi 2,40 eura, što je 18,08 kuna. Sada je jasno i zašto u Cambierievoj nije nikao hotel kako je to planirano gradskim dokumentima. Nisu Austrijanci ludi graditi zgrade kada od asfaltiranog platoa mogu ubirati enormne prihode. Naime, sat parkiranja u Cambierievoj ulici stoji dva eura. S obzirom na parkirališni kaos u KBC-u Rijeka ne treba sumnjati da će parkiralište biti puno. Na novinarsko pitanje da pojasne takve poslovne odluke u Best in parkingu su se oglušili jer oni kao monopolist ne moraju nikome polagati račune. Građani Rijeke izloženi su parkirališnom haraču neviđenih razmjera od kojega ih ne može spasiti ni gradska vlast na čelu s gradonačelnikom Markom Filipovićem. Taj isti gradonačelnik nije član neke liberalne stranke kao što bi se moglo zaključiti, riječ je o čovjeku koji je barem prema papirima član SDP-a, socijaldemokratske stranke, štoviše, riječ je o predsjedniku riječkog SDP-a. Pomoć tu ne treba tražiti, jer je socijaldemokratska vlast sve napravila da se dogodi što se dogodilo.


Filipović poručuje građanima da se ne moraju brinuti jer postoji gradska tvrtka Rijeka plus koja je usisala nekadašnji Rijeka promet i koja upravlja velikim brojem parkirnih mjesta na kojima je sat parkiranja znatno jeftiniji. U teoriji je tako, ali u praksi nije. Ako se usporede dvije riječke garaže koje su jedna do druge, a to su Zagrad kojim upravlja Best in parking i Zagrad B kojim upravlja Rijeka plus, vidljivo je da gradska tvrtka ne može utjecati na poslovnu politiku austrijske tvrtke jer je kapacitet Zagrada B značajno manji i garaža se napuni u ranim jutarnjim satima. Ostali su prisiljeni parkirati u Zagradu i to skupo plaćati. U godinama koje su pred nama neće ništa biti bolje, dapače, bit će gore. Zato što je Filipović odustao od koncepta da u sklopu novog autobusnog kolodvora na Žabici Rijeka plus gradi javnu garažu s oko 800 mjesta. Nije teško pogoditi da će tu garažu graditi Best in parking koji je namirisao krv i nije mu bilo teško izdvojiti više od 11 mil. eura za kupnju gradskog zemljišta. Grad se obvezao ukloniti parkiralište na Rivi nakon izgradnje autobusnog kolodvora. Filipović poručuje da će se dio novca od prodaje zemljišta uložiti u izgradnju novih garaža, a što treba odraditi Rijeka plus. Gdje i kada će biti gotove, za sada nitko ne zna.




Gradonačelnik i njegovi prvi suradnici, te čelni ljudi gradskih odjela imaju osiguran parking i ne shvaćaju kroz koje muke prolaze ostali građani. Očito ne koriste često ni javni prijevoz koji bi morao biti puno bolji kako bi bio alternativa odlasku u grad automobilom. Prilika da se izgradnjom gradske garaže na Žabici s oko 800 mjesta osigura mehanizam za regulaciju cijene parkiranja je izgubljena. Nisu u Gradu maloumni pa da ne shvaćaju računicu prema kojoj je Best in parkingu u interesu izdvojiti preko 11 milijuna eura za kupnju zemljišta na Žabici i još uložiti desetine milijuna eura u realizaciju cijelog projekta novog autobusnog kolodvora. Ako je isplativo Austrijancima, bilo bi isplativo i Gradu Rijeci. Nije tu problem u izračunu, problem je u ideološkoj koncepciji. Ovaj primjer dokazuje da socijaldemokracija u Rijeci prelazi u neoliberalizam.