UVODNIK

Marko na Titovom mostu

Tihana Tomičić

Marko Filipović, Foto: I. TOMIĆ

Marko Filipović, Foto: I. TOMIĆ

Mladi zamjenik gradonačelnika Marko Filipović će se još dosta morati namučiti ne bi li na kraju baš on postao kandidat, i na kraju ipak i novi riječki gradonačelnik pod markicom SDP-a

placeholder


Nije teško zamisliti kako bi se građanima svidjelo kad bi premijer Andrej Plenković svaku svoju odluku umjesto u Banskim dvorima, najprije komunicirao iz središnjice HDZ-a. U ovako politiziranoj situaciji, gdje se svaka riječ mora izvagati i pažljivo priopćiti javnosti u vezi s novim korona-mjerama i slično, sigurno se nikome ne bi svidjelo kad bi Plenković, umjesto na Vladi, svoje odluke davao izvan iz središnjice na Trgu žrtava fašizma. Riječju – iz »komiteta«.


Nije teško zamisliti kako bi tek onda reagirala oporba u Saboru, ili možda hipersenzibilni predsjednik Republike Zoran Milanović, koji poput glazbene vilice osjeća Plenkovićevu rezonanciju, pažljivo prateći svaki njegov korak. I sada javnost jedva guta odluke Nacionalnog stožera, a kako bi tek bilo kad bi se one prioćavale direktno iz HDZ-a, bolje je ni ne zamisliti.


No, u Rijeci se upravo to događa. Pa je tako šef partije Marko Filipović, koji je slučajno ujedno i zamjenik gradonačelnika, u središnjici svoje stranke na Korzu 6 sazvao press konferenciju s koje je najavio nove mjere za poduzetnike i ugostitelje u Rijeci. Filipović je poručio kako će od 1. studenoga 2020. godine Grad Rijeka izaći ususret svim poduzetnicima čije je poslovanje pogođeno koronakrizom na način da će im ukinuti plaćanje najma terasa i smanjiti zakup poslovnih prostora u gradskom vlasništvu sukladno padu prihoda. Sada se još samo očekuje da kolegij gradonačelnika danas to i oslužbeni.




Hvalevrijedno i na korist poduzetnika. Svaka čast! No, radi se o potezu koji je, prvo, komuniciran s potpuno krive adrese. A drugo, radi se i o striktno političkom potezu s kojim očekivani SDP-ov kandidat za gradonačelnika na izborima 2021. godine, Marko Filipović, pokušava jednim potezom ubiti dvije muhe i sebi osigurati mirni prolaz u finale. O čemu se zapravo radi?


S jedne strane, Filipović kao šef SDP-a u Rijeci ima zadatak najkasnije do 5. studenoga utvrditi tko će biti kandidat ove stranke za izbore. Prema najavama Vojka Obersnela, on se više neće kandidirati, a budući da mu je Filipović zamjenik već u drugom mandatu, Obersnel svojim »rukopoloženjem« navija da taj kandidat ovoga puta bude baš Filipović. No, to nije tako jednostavno: na sjednici Gradskog odbora SDP-a ovih dana svoju će kandidaturu istaknuti i potpredsjednik Vojko Braut, jednako mlad i nešto malo više elektibilan gradski vijećnik SDP-a.


Prema nekim informacijama, moguće je da Braut ima većinu. Stoga je Marko Filipović odlučio otvoreno krenuti u kampanju i najavom kvalitetne, ali pomalo populističke mjere pokazati da on kao šef partije ima žezlo i mač, i da gradska uprava na čelu s Obersnelom sada može samo izvršiti stranački nalog, odnosno stranačku politiku definiranu u »komitetu« na Korzu 6. To je bildanje Filipovićeva lika i djela uoči presudnog partijskog sastanka na kojem će se brojiti junaci, i u tom smislu potpuno je legitimno. Mada možda ipak malo nesmotreno.


S druge strane, Filipović time neutralizira i potencijalne vanjske suparnike. Odavno se spekuliralo da bi ekipa riječkih poduzetnika-ugostitelja mogla razviti i političke ambicije i, nezadovoljna antipoduzetničkom klimom u Gradu Rijeci, udariti na SDP. Kako bi se to spriječilo u 2021. na lokalnim izborima, dogovor je pao već sad u 2020. – Grad će dati ustupak poduzetnicima i ugostiteljima, a oni neće (bar dio njih) politički napasti aktualnu SDP-ovu vlast.


Na sve je to mislio Filipović kad je jučer sazvao presicu i kao Djed Mraz najavio dobre vijesti za korisnike gradskih usluga. No, način je nažalost potpuno pogrešan, i baš to dokazuje da će se mladi zamjenik gradonačelnika još dosta morati namučiti ne bi li na kraju baš on postao kandidat, i na kraju ipak i novi riječki gradonačelnik pod markicom SDP-a.


Prije toga, morat će pobijediti i unutarnje suparnike u stranci, pa redom HDZ, Most, Radničku frontu, a na kraju i malo ozbiljniju ekipu riječkih poduzetnika koji spremaju svog kandidata za Korzo 16 iduće godine, i koji bi mu mogli postati najozbiljnija konkurencija. Puno će Rječine još proteći pod Titovim mostom prije nego se sve ovo za Filipovića posloži.