Zlatko Crnčec

Farsičan kraj sna o autocestama

Zlatko Crnčec

Foto Gojko Mitić

Foto Gojko Mitić

Ovo što se dogodilo jučer samo je tužni podsjetnik na najslavnije dane korupcije u Hrvata

placeholder


Još jedno uhićenje visokih dužnosnika. I još jednom ima veze s Hrvatskim cestama i Hrvatskim autocestama. I s time kako se grade hrvatske ceste i autoceste. Što se tiče ove djelatnosti, tu su repovi dugi i preko 20 godina. Na optuženičkoj klupi našao se prije desetak godina čak i nekadašnji ministar prometa i njegovi najbliži suradnici. Sve skupa kada bi se zbrojile sve afere oko i u cestogradnji došlo bi se zasigurno i do cifre koja se mjeri u desecima, možda čak i stotinama milijuna eura. Bio se pojavio čak i slučaj gdje se pripremalo i ubojstvo jednog podizvođača. Tu je policija u zadnji čas ipak uspjela uhititi dvojac koji je, svjedoče to objavljeni transkripti, bio zaključio da je jedini način da podizvođača koji je odbijao platiti reket naprosto moraju ubiti kako bi sačuvali poštovanje ostalih. Jer ako ne plati ovaj, onda će prestati plaćati i drugi. Ekipa koja je uhićena jučer nastradala je za puno, puno manje. Putovanja, obnova kuće, kupnja automobila. Koliko se može zaključiti iz zasad šturih policijskih priopćenja, riječ je sve skupa o nekoliko desetaka tisuća eura.


Groznica izgradnje autocesta u Hrvata započela je početkom milenija kada je tadašnja SDP-ova Vlada odlučila napraviti autocestu Zagreb – Split, iako su veliki radovi na spajanju Rijeke i Zagreba počeli još za vrijeme rata. Međutim, nakon pada hrvatskih proljećara, nestao je i projekt izgradnje ove autoceste koja je u političkim obračunima u prošlom režimu bila nazivana i nacionalističkim projektom. Uglavnom, nacija je odlučno stala iza ove inicijative kojom se konačno trebalo spojiti hrvatski sjever i jug brzom autocestom. Hrvatsku je Franjo Tuđman ostavio s dugom od tek 27 posto BDP-a pa je otvaranje svjetskih financijskih tržišta iskorišteno da se konačno ostvari ovaj stari hrvatski san.


Međutim, ostvarivanje sna se pretvorilo možda ne baš u noćnu moru, ali u jedno veliko pretjerivanje svakako jest. U zemlju je ušlo na stotine milijuna eura namijenjenih izgradnji autocesta pa je sve to skupa naguralo rast BDP-a na skoro pet posto. Rast standarda bio je spektakularan i činilo se da ćemo za koje desetljeće dostići europski standard. Što se, naravno, nije dogodilo. Umjesto rasta standarda, dogodila se svjetska financijska kriza iz 2008. godine koja nas je nekoliko godina držala zakucane s padom BDP-a pa nije baš bilo prostora za nastavak gradnje autocesta. Usto, vrlo je brzo nacionalni ponos, zbog toga što smo s izlaskom iz Jugoslavije konačno ostvarili san o spajanju sjevera i juga, zamijenjen postiđenošću i ljutnjom. Počele su se naime polako, ali sigurno, pojavljivati informacije o tome kako su obojeni tuneli na autocesti, kako je riješena sigurnost prometa na njoj, i na kraju naravno kako se ona uopće gradila. Kao prvo, počelo se nakon dovršetka Dalmatine previše graditi. Gradilo se autoceste i tamo gdje i nije bilo potrebno. Očito je to mnogima odgovaralo jer je posao gradnje autocesta definitivno bio nedovoljno pravno reguliran i omogućavao je lov u mutnom.




Ovo što se dogodilo jučer, ova uhićenja u kojima se u usporedbi s onima otprije petnaestak godina radi o gotovo beznačajnim svotama, samo je tužni podsjetnik na najslavnije dane korupcije u Hrvata.


One korupcije u kojoj država, točnije dio njenih dužnosnika, nešto gradi pa onda traži igrače s kojima to može najbolje odraditi. Prvo za sebe, a onda, naravno, ajde i za samu državu, odnosno društvo. Odnosno građane. Uglavnom, ova uhićenja još su jedan djelić slagalice korupcije. Ne tako važan i naravno puno manje spektakularan nego neki drugi. Recimo, afera Beroš puno je gadnija stvar od ove koja je razotkrivena jučer. I puno gadljivija jer se radi o uzimanju para izravno iz zdravstvenog proračuna. Ovo s Hrvatskim cestama ipak nije izravno ugrožavanje života i zdravlja građana. Ali opet je i nekako tužno. Početak gradnje autocesta bilo je simboličko približavanje mitskom zapadu nakon ratnih strahota koje su poharala Hrvatsku. Sada, dva desetljeća kasnije, sve završava još uvijek nedovršenim sudskim procesima gdje se sudi za krađu velikih para. I ovakvim kokošarenjem za koje su osumnjičeni oni što su uhićeni jučer.