POSLOVI PRIJEVOZA

Kada bi stao transport, stao bi i čitav svijet!

NL native

Startrans - vlasnik Gracijano Starčević i Gea Nimac Zaharija

Startrans - vlasnik Gracijano Starčević i Gea Nimac Zaharija

Gotovo da i ne postoji gospodarski sektor koji uslijed krize izazvane epidemijom koronavirusa nije pogođen, jednako kao što gotovo da i ne postoji ljudska djelatnost koja koronakrizom nije otežana ili skupina stanovništva na koju se situacija oko koronavirusa ne odnosi.



Jasno je odavno – koronakriza nepovratno je utjecala na naše živote, koronakriza nemilosrdno je pokrenula kotač promijene kojega više nitko ne može i ne umije zaustaviti. Uvukavši se u svaku poru našeg životnog prostora i djelovanja, pritom malo koga ostavljajući ravnodušnim, trajno nas je dotakla i promijenila kao ljude – naše životne navike, norme i običaje, stavove i svjetonazore, odnose i relacije. Osim onog pojedinačnog, individualnih i intimnih karakteristika svake jedinstvene i neponovljive jedinke, poremetila je koronakriza i puno općenitije značajke – globalne sustave i odnose, međunarodna kretanja i smjerove, tendencije, trendove, postulate, teorije…


Gotovo da i ne postoji gospodarski sektor koji uslijed krize izazvane epidemijom koronavirusa nije pogođen, jednako kao što gotovo da i ne postoji ljudska djelatnost koja koronakrizom nije otežana ili skupina stanovništva na koju se situacija oko koronavirusa ne odnosi. Često možemo čuti kako zbog korone ispaštaju razne društvene skupine, grane gospodarskih i drugih djelatnosti, no rijetko se kao konkretan primjer navode problemi pružatelja transportnih usluga, problemi prijevoznika i vozača…


Viši troškovi, manja korist


Upravo iz tog razloga poželjeli smo porazgovarati s nekima od njih te iz „prve ruke“ saznati što o radu u uvjetima koronakrize kažu sami pružatelji transportnih usluga. Svoju poziciju rada u „novonormalnim uvjetima“ s nama su podijelili Gracijano Starčević, vlasnik i direktor poduzeća Startrans te Gea Nimac Zaharija, voditeljica transporta u istoimenom poduzeću. Gracijano Starčević priču oko prijevoza započeo je 1992. godine, kada je nastavio obiteljski posao kojeg je njegov otac pokrenuo 60-ih godina prošlog stoljeća. Osnovna djelatnost poduzeća Startrans svakako je transport, i to prvenstveno kontejnerski transport diljem Republike Hrvatske, ali i čitave Europe. Poduzeće je dobitnik certifikata bonitetne izvrsnosti, jednog od najvažnijih europskih standarda kojima se definira kvaliteta poslovanja, i koji je međunarodno priznata oznaka ekonomske kvalitete poslovnog subjekta. Za početak, pitamo Gracijana kakvo je stanje u poduzeću po pitanju broja zaposlenih i opće poslovne slike u razdoblju koronavirusa.


Gracijano Starčević
Foto: Sergej Drechsler




– U našem je poslu oduvijek bilo brojnih uspona i padova. Nekada je poduzeće zapošljavalo gotovo 30 radnika, a sada je ta brojka puno manja. Radi se o brojci od 6 do 8 zaposlenih, a ona ovisi o našim mogućnostima samog poslovanja. Generalno govoreći, rekao bih da je transport sve zapostavljenija gospodarska djelatnost, iako je općedruštveni značaj samih prijevoznika izuzetno velik. Što se trenutne situacije oko koronavirusa tiče, prilagođavamo se situaciji koliko god je to moguće, ali, nažalost, naši su troškovi poslovanja sve viši, a korist koju mi kao prijevoznici ostvarujemo sve je manja, ističe Gracijano Starčević.


Poskupljenje od 700%


Gea Nimac Zaharija potvrđuje Starčevićeve navode i napominje kako je transportna djelatnost doista pomalo nepravedno marginalizirana i ostavljena pri dnu liste prioriteta kada se govori o raznim poticajima gospodarskih djelatnosti.


– Kada bi stao transport, stao bi i čitav svijet! Malo tko doista razumije značaj prijevozne djelatnosti, kao i koliko je naš posao zapravo zahtjevan i nerijetko stresan. U našem poslu naprosto ovisimo o mnoštvu faktora i oscilacije su oduvijek bile velike. Ipak, globalni odjeci koronakrize dodatno su otežali čitavu situaciju i samu strukturu našega posla. Primjerice, u posljednje vrijeme ponajviše ovisimo o brodovima koji ne dolaze na vrijeme ili ne stižu uopće u brojne svjetske luke. Suočavamo se sa situacijama, kao što je to nedavno bio slučaj u Šangaju, u kojima se zbog jednog pozitivnog testa člana određenog broda zatvaraju čitave luke. Ako još nadodam da su brodari poskupili svoju uslugu prijevoza za oko 700 posto, onda je suviše dalje pojašnjavati kako mi, kao zadnja karika u opskrbnom lancu, itekako ispaštamo, govori Gea Nimac Zaharija, koja je u Startransu već 19 godina zaposlena kao voditelj transporta.


Kada govorimo o opsegu posla, on se u vremenima koronakrize za pružatelje transportnih usluga nipošto nije smanjio, no svakako su se smanjili sami prihodi.


Opseg posla, kao niti potreba za našim uslugama nisu se smanjili


Gracijano Starčević, vlasnik Startransa


– Opseg posla, kao niti potreba za našim uslugama, zasigurno se nisu smanjili, a nisu se mijenjale niti naše cijene samog prijevoza. Međutim, ono što se smanjilo to je svakako naš prihod, a smanjenje prihoda ponajviše ovisi o drastičnom poskupljenju samog goriva, kaže Gracijano Starčević.


Poskupljenje goriva i nedostatak radne snage


Osim komplikacija koje je na transportnu djelatnost ostavila koronakriza, a koje se ponajviše očituju kroz poskupljenje goriva i drugih transportnih usluga, pružatelji prijevoznih usluga u svojem se poslu suočavaju i s brojni drugim problemima. Gracijano Starčević tako nam je ukazao i na problem nedostatka radne snage, ali i problem nedostatka samih transportnih vozila.


cijena goriva otišla je u nebo


– Nedostatak radne snage velik je problem s kojim se suočavamo u našoj djelatnosti. Švicarska je nedavno povećala kvote za prihvat vozača iz Hrvatske, što dodatno otežava već ionako tešku situaciju po pitanju odlaska naših vozača u strane države. Pridodamo li tome teške uvjete koje je koronakriza stvorila, bojim se da bi situacija mogla rezultirati svojevrsnim kolapsom gospodarstva, kao što je to nedavno bio slučaj u Velikoj Britaniji. Također, sve je veći problem i što se samih vozila tiče. Nekada smo u Hrvatsku uvozili polovna europska vozila, a sada se događa da europske države od nas otkupljuju ta ista vozila, zbog toga što europska proizvodnja i sama doživljava krizu po tom pitanju, ističe Gracijano Starčević.


Što se tiče odgovornosti za navedenu situaciju, Gracijano ne krivi nikoga, štoviše, prihvaća i to da su za čitavu situaciju dobrim djelom krivi i sami prijevoznici. Smatra kako bi se trebali dodatno educirati, ne bi li ostvarili veća prava i samostalno nastupili na slobodnom tržištu. Ipak, Gracijano Starčević vjeruje da će se fokus javnosti kada-tada morati usmjeriti na probleme prijevoznika, naprosto zbog toga što će koronakriza na površinu iznijeti manjkavosti svake pojedine zapostavljene gospodarske djelatnosti. Kada govorimo o samim vozačima, Gracijano Starčević reći će da je došlo do pozitivne promjene pristupa u poimanju njihova značaja i vrijednosti, ali smatra da i dalje treba promišljati o poboljšanju uvjeta njihova rada i povećanju njihovih prihoda.


A1 uvelike olakšava poslovanje

A1 svojim modernim uslugama i pogodnostima pomaže, kako građanima, tako i malim, srednjim i velikim poduzetnicima. Njihova tehnologija uvelike olakšava poslovanje, a naročito u izazovnim vremenima. Povezivanjem više usluga ili tima u MOZAIK poslovni korisnici ostvaruju pogodnosti i dodatne uštede na mjesečnom računu.

Sadržaj nastao u suradnji s A1