Križanje "bucket" liste

Više od 36 % svjetskih putnika tražit će smještaj uz more, a njih 78 % tamo gdje je dobra hrana

Sanda Milinković

Foto: iStock

Foto: iStock

Sve je popularniji i astroturizam, ali pritom ne mislimo na putovanje u Svemir



Kroz razgovor o trendovima vezanim za putovanja u 2024. godini, nametnulo se nekoliko ključnih pitanja: “Što putnici najviše žele?”, “Koje destinacije će biti najpopularnije?” i “Kakav smještaj turisti žele?”.


Odgovore na pitanja koja zanimaju svakog iznajmljivača, pronašli smo kroz različite turističke agencije, časopise specijalizirane za putovanja i stranice putem kojih se traži najviše smještaja.


Svima je zajednički zaključak da je 2022. godina bila povratak putovanju, a 2023. godina kada se s putovanjima išlo korak dalje jer su putnici praktički križali svoje “bucket” liste arktičkim avanturama, luksuznim krstarenjima i istraživanjem nepoznatih lokacija.




Glavni je trend za 2024. godinu taj što će putnici u centar planiranja odmora stavljati ono što im je najvažnije – iskustva koja će imati pozitivan utjecaj, provođenje vremena s voljenima i trenutke wellnessa kojima će se riješiti svakodnevnog stresa.



Sadržajno bogate kuće za odmor


Jedna od najpopularnijih stranica za pronalazak idealnog smještaja je Booking koji je kroz istraživanje od 27 tisuća putnika iz 33 države, stigao do vrlo zanimljivih brojki koje mogu poslužiti kao odgovor na pitanje koje će lokacije biti najatraktivnije za putovanja ove godine.


Zaključeno je da s toplijim vremenom, više od trećine putnika (36 %) traži smještaj u blizini mora, a njih čak 75 % opusti se u trenutku kada gleda površinu vode.


Što se privatnog smještaja tiče, stranica Vrbo otkriva da 42 % putnika traži kuće za odmor koje imaju aktivnosti na otvorenom kakve nemaju kod kuće, poput terena za tenis ili vruće kupelji. Nešto manji postotak (39 %) putnika želi kuće za odmor koje sadržajno posjeduju apsolutno sve što ih može zabaviti tako da ne moraju niti napuštati smještajni objekt.


Takvi dodaci uključivali bi saune, manji vrt iz kojeg bi sami mogli uzimati hranu, a stol ili pak vanjski roštilj oko kojeg se može okupiti čitava obitelj.



Zdravstveni turizam


Dvadeset posto putnika zainteresirano je za određena odmarališta u kojima je prednost zdravstveni pristup, a 18 % putnika želi se otisnuti na putovanje u kojem će bolje upoznati sami sebe. Taj podatak s Bookinga po ovom se opažanju slaže s procjenom poznatog časopisa Conde Nast Traveler koji u svojim predviđanjima piše da je zdravstveni turizam dobio najveći zamah nakon pandemije.


“Ljudi su postali svjesni kritične važnosti razvijanja proaktivnog i preventivnog pristupa zdravlju na svim razinama”, kazala je Karina Stewart, suosnivačica jednog wellness rezorta na Tajlandu. Takav pristup ne temelji se samo na zdravoj prehrani i redovitom vježbanju, već na tretmanima koje potpomaže znanost, poput bio-regenerativnih tretmana kakva je terapija ozonom ili zračnih komora.


Trend prihvaćaju i brojni hoteli diljem svijeta, a jedan hotel na Ibizi gostima po dolasku nudi – kompletnu dijagnostiku.


Brojni putnici svoja odredišta traže na osnovi gastronomske ponude same destinacije pa ih čak 78 % želi pronaći autentične i svježe okuse umjesto onih do sada već istrošenih i ponavljajućih. Polovica ih putovanja planira prema određenom restoranu, a za 61 % putnika prioritet je učiti o porijeklu originalne kuhinje odredišta.


Zanimljivo je da su mnogi (27 %) otvoreni prema ideji da ih u smještaju čeka osobni kuhar odnosno da ga sami uposle, u čemu prednjači generacija Z (37 %).


Više od polovice putnika (53 %) prednost daje smještaju koji je održiv, a njih 65 % tražit će smještaje sa zelenim površinama i biljkama.



Astroturizam


Portal Gecko naglašava da su društvenost i odgovornost prema okolišu jedan od ključnih čimbenika koji putnici istražuju prije odabira destinacije, što se vidi po podacima koji ukazuju na porast ekoturizma. Prema njima, putnici ne žele samo “putovati” već stvoriti vezu s ljudima te iskusiti autentične situacije, ali uz odgovorno ponašanje prema društvu i okolišu.


Na tragu održivosti i vraćanju prirodi, polako se počeo razvijati i astroturizam koji časopis Conde Nast Traveler stavlja kao jednu od grana turizma koja će postati itekako tražena.


Astroturizam je putovanje kojim se pokušavaju “uhvatiti” astronomski fenomeni, ali ključno je da se traže dijelovi svijeta koji nisu zagađeni i u kojima nema prometa niti gužve pa se može uživati u pogledu na zvijezde i planete.


Izgledno je da takvih mjesta na Zemlji ostaje sve manje i manje, a što će biti bude li astroturizam postao globalni fenomen zbog kojeg će velikim potrošačima biti u interesu zauzeti i najmirniji dio planeta tako da mogu privući turiste “smještajem na kraju svijeta”, ostaje tek vidjeti jer, prisjetimo se, nekada su se tako tražile i skrivene plaže koje su danas postale meka “čovjek na čovjeku” turizma.


Ali, odmarališta i hoteli posvećeni wellnessu već stvaraju prostorije u kojima gosti mogu kroz kupole uživati u gledanju zvijezda.



Dalmatinski dragulji i istarske delicije


Prema informacijama pronađenim na stranici Hrvatske turističke zajednica, u Hrvatskoj je u 2023. godini ostvareno više od 20,6 milijuna dolazaka i 108 milijuna noćenja,  što u odnosu na 2022. predstavlja rast od 9 posto u dolascima i 3 posto u noćenjima.


Kada turistički rezultat Hrvatske segmentiramo po županijama, u prošloj je godini najviše noćenja ostvareno u Istri (30 milijuna noćenja, što je +2% u odnosu na 2022.), Splitsko-dalmatinskoj županiji (20,2 milijuna noćenja, što je +3% u odnosu na 2022.) te na Kvarneru (18,5 milijuna noćenja, što je +1% u odnosu na 2022.).


Poredak ne čudi s obzirom na to da je prema istraživanju Airbnb-a izrazito popularna Istra, točnije Medulin. “Ušuškan na istarskom poluotoku uz plažu, gradić nudi očaravajuću mješavinu povijesti i prirodne ljepote. Uživajte u mediteranskom suncu na šljunčanim plažama, istražite stare rimske ruševine i upustite se u opušteni ambijent dragulja hrvatske obale”, stoji u opisu lokacije na spomenutoj stranici.



Dragulji Dalmacije i delicije Istre


Hrvatska je posebno draga i Britancima koji “vole istraživati bogatu kulturu legendarnih europskih gradova”, a Hrvatska, točnije grad Dubrovnik, bili su jedna od najpopularnijih svjetskih lokacija za Britance tijekom Uskrsa 2023. godine.


Lonely Planet je Hrvatsku uvrstio na jednu od Top destinacija za 2024., napisavši: “Suncem poljubljena obala, mnoštvo otoka, dramatične planine i povijesni gradovi okruženi zidinama: putovanje u Hrvatsku je postalo još lakše otkako je država ušla u zonu Schengena i Europske unije.


Sada vam putovanje može započeti u Lisabonu i završiti u Dubrovniku bez da ste izvadili putovnicu ili promijenili valutu.”


Uz to, navedeno je i nekoliko ključnih lokacija koje se moraju posjetiti, a to su Dubrovnik, Split i otoci, uz obavezno kušanje tartufa u Buzetu i Motovunu.