BOŽO DIMNIK

ACI-jeve marine su na najljepšem moru svijeta

Marinko Glavan

Dimnikov brod ima registraciju "Umag 1"

Dimnikov brod ima registraciju "Umag 1"

Prošao sam cijelu povijest razvoja nautičkog turizma na Jadranu, od vremena kad nije postojala gotovo nikakva posebna infrastruktura do današnjih marina i luka za nautičare



Božo Dimnik, slovenski biznismen i lobist, bio je pionir nautičkog turizma i ronjenja. Liječnik opće prakse koji je otvorio tvrtke u Švicarskoj, Lihtenštajnu, Italiji i Njemačkoj, posredovao je u priznavanju Hrvatske kod tadašnjega njemačkog ministra vanjskih poslova Hansa-Dietricha Genschera i pape Ivana Pavla II., povezavši ih s bivšim predsjednikom Stipom Mesićem. Počasni hrvatski konzul u Kopru i predsjednik Društva hrvatsko-slovenskog prijateljstva, s poznatim istraživačem podmorja Jacquesom Cousteauom zaronio je i u Jadran u kojemu je oborio Guinnessov rekord u ronjenju s bocama na najvećoj dubini za osobu njegove dobi, zahvaljujući naslovu višestrukog pobjednika u bacanju udice na suho družio se s Brigitte Bardot i Robertom Redfordom koji je, impresioniran njegovim životom, obećao da će po njemu snimiti film. Dimnik je danas vitalni i još uvijek aktivni 94-godišnjak koji i dalje koristi svaki slobodan trenutak za boravak na moru i pod njim, a prije četrdeset godina bio je i jedan od prvih gostiju u tada novoizgrađenim ACI-jevim marinama na Jadranu.


Skromni počeci


Od tada do danas nebrojeno je puta, ističe, posjetio sve ACI-jeve marine i svjedočio njihovoj izgradnji i razvoju, a bio je i svjedok i sudionik praktički prvih koraka u razvoju nautičkog turizma na Jadranu općenito.


– Morate znati da sam među prvima u Jugoslaviji imao registriran motorni čamac, u Umagu, gdje i danas imam plovilo. Od tada do danas imam registraciju broda »Umag 1«, pa onda znate koliko davno je to bilo. To je bilo još 1958. godine, a koliko je malo takvih plovila bilo, najbolje pokazuje to što sam nerijetko prevozio policijske i carinske službenike kad je bilo potrebno, na području Umaga i Savudrije. Tako da sam prošao cijelu povijest razvoja nautičkog turizma na Jadranu, od vremena kad nije postojala gotovo nikakva posebna infrastruktura, do današnjih marina i luka za nautičare, kaže Dimnik.


Božo Dimnik strastveni nautičar i ronilac




Poznavao je, kaže, sve uključene u osnivanje ACI-ja, tada pokrenutog pod nazivom ACY (Adriatic Club Yugoslavia), od utemeljitelja tvrtke Veljka Barbierija nadalje. U vrijeme prije pokretanja ACI-ja, ističe, bilo je više ideja o pokretanju tvrtke koja će se baviti nautičkim turizmom, no nautičara i njihovih plovila, posebno iz stranih zemalja, bilo je relativno malo. Kako je taj broj rastao, rastao je i broj upita i jačanje ideje o potrebi za razvojem tog vida turizma.


Preplovio sam i preronio sva mora svijeta, od Aljaske, preko tropa, do Novog Zelanda, i objektivno tvrdim da je Jadransko najljepše.


– Kad sam počinjao ploviti po Jadranu, brodova je bilo malo, a stranaca još manje. No, počelo ih je dolaziti sve više i više, a s tim rastom počelo je i neko, da tako kažem, vrenje. Krenula su pitanja – zašto ne napravite neki centar za nautičare, zašto ne napravite mjesta gdje ćemo se moći opskrbiti, popravljati brodove i tako dalje. Tako je rođena ideja o marinama. To sam doživljavao na svim dijelovima Jadrana, ta pitanja nautičara, kaže Dimnik.


Potražnja za nautičkim uslugama u jednom je trenutku očito bila dovoljno velika da se krene u poslovni pothvat izgradnje marina. Te su prve marine bile, naravno, skromnije u usporedbi s današnjimam


– Ali su bile na Jadranu. Preplovio sam i preronio sva mora svijeta, od Aljaske, preko tropa, do Novog Zelanda, i objektivno tvrdim da je Jadran najljepši. Znate, svi ronioci maštaju o koraljnim grebenima, o svim bojama, ribama i drugim organizmima koje je tamo moguće vidjeti. Ronio sam na puno njih, prekrasni su, ali u biti kada ste ih vidjeli pet-šest-deset, vidjeli ste ih sve. Bilo da je riječ o Maldivima, Mauricijusu, Bahamima, Pacifiku, Crvenom moru ili nekom drugom mjestu. Na Jadranu je drukčije – svaka punta i svaka uvala su drukčije. Kako ispod mora, s velikom različitošću bioloških vrsta, arheološkim nalazištima, podvodnim reljefom, tako i na površini, gdje svaki otok, svaka uvala i kanal nudi drukčije vizure, prekrasnu prirodu, uz brojne povijesne gradove i mala mjesta uz more. Svaki put možete vidjeti i doživjeti nešto novo, kaže Dimnik.


Božo Dimnik


Drukčiji i poseban


Na naše pitanje o usporedbi ACI-jevih marina, posebno u počecima, s marinama u svijetu u kojima je bio, odgovara kako se upravo zbog Jadrana takve usporedbe ne mogu i ne trebaju raditi.


– Usporedbe nema. Jadran je sam po sebi drukčiji i poseban. Marine, ACI-jeve i one prije njih bile su relativno skromne, ali su u ovih četrdeset godina doživjele velik napredak i razvoj u svakom smislu, od tehnološkog, do ponude usluga i pratećih sadržaja. Od 1980-ih taj je napredak toliki da se teško uopće može uspoređivati tadašnje stanje i ovo što imamo danas, tako da su naše marine danas uz bok svjetskima, ističe Dimnik.


Zanimalo nas je smatra li da ima prostora za daljnji napredak, po pitanju broja marina i vezova u njima, kao i po pitanju sadržaja i vezova za klijentelu veće kupovne moći, posebno s obzirom na ovogodišnji ulazak Hrvatske u eurozonu i šengensku zonu slobodnog kretanja ljudi i roba.


Smatram da masovni turizam treba ograničiti i da se Jadran mora okrenuti u daleko većoj mjeri bogatijoj klijenteli i luksuznoj ponudi koja će takve goste privući.


Jadran je samo jedan


Priobalje i podmorje potrebno je zaštititi, kaže Dimnik, zbog očuvanja bioraznolikosti, ali i upravo zbog mogućnosti razvoja luksuznog turizma, sa smanjivanjem naglaska na masovnom turizmu.


– Ne možemo unedogled graditi na obali. U Španjolskoj imate prostora za gradnju po desetak kilometara od obale, ali kod nas su mahom odmah uz obalu brda i planine pa nemamo toliko prostora u zaleđu. Poznajem puno imućnih i utjecajnih ljudi koji su boravili na Jadranu kao nautičari, a svi oni su svjesni ove nevjerojatne ljepote. Znate, još 1969. kod mene je u gostima bio Max Schmelling, nekadašnji svjetski i europski boksački prvak u teškoj kategoriji, i tada me je pitao – što ste vi bogu dali da je on vama ovo poklonio. Slično dan-danas o Jadranu misle i svi ostali koje poznajem. Korak u pravom smjeru k razvoju luksuznog turizma je najavljena izgradnja ACI marine u Rijeci koja će primati veće brodove i donijeti nove sadržaje. To i ACI i hrvatski turizam općenito, takvu vrstu ponude, moraju snažnije razvijati i još snažnije promovirati. Prostora za masovni turizam ima svugdje na svijetu, a Jadran je samo jedan, zaključuje Dimnik.