Dan D

USKORO ODLUKA Stečaj ili nova odgoda: Broji li riječki Treći maj svoje posljednje sate?

Orjana Antešić

Foto: M. GRACIN

Foto: M. GRACIN

Kod svih dosadašnjih ročišta za riječko brodogradilište više-manje s velikom se dozom sigurnosti moglo naslutiti kakav bi mogao biti ishod, no ovog je puta uistinu teško predvidjeti što će se danas zbiti na Trgovačkom sudu u Rijeci



Nešto se iza brda valja i nije isključeno da danas na Trgovačkom sudu u Rijeci ipak neće biti proglašen stečaj nad »3. majem«, već da će doći do nove odgode.


Kod svih dosadašnjih ročišta za riječko brodogradilište više-manje s velikom se dozom sigurnosti moglo naslutiti kakav bi mogao biti ishod, no ovog je puta uistinu teško predvidjeti što će se danas zbiti na Trgovačkom sudu u Rijeci, na kojem u 11 sati počinje ročište kod stečajne sutkinje Ljiljane Ugrin.


Svi naši izvori još jučer poslijepodne bili su gotovo jedinstveni u tome da su šanse 50:50, da su još uvijek sve karte na stolu i da zapravo sve ovisi o tome kakav će signal u međuvremenu stići iz Banskih dvora i resornog Ministarstva gospodarstva.




– Postoje naznake da se razmišlja u pravcu da se ipak završe brodovi koji su u »3. maju«, rekao nam je jučer jedan naš izvor iz Zagreba, ali se ipak nije htio upuštati u prognoze hoće li trećemajci danas ipak uspjeti izbjeći otvaranje stečajnog postupka.


Direktor »3. maja« Edi Kučan jučer je na velikom zboru radnika najavio da će zatražiti od stečajne sutkinje odgodu slijedom zadnjih razgovora koje je imao u Zagrebu i Ministarstvu gospodarstva prošli petak. Kao što je poznato, iz »3. maja« prema uredu premijera Plenkovića, ministru Horvatu te njegovom kolegi u Ministarstvu financija Zdravku Mariću otišli su prijedlozi modela prema kojima bi se četiri broda, u različitim fazama izgradnje, mogli završiti tako da to ne iziskuje dodatna sredstva iz državnog proračuna. Dapače, financijska konstrukcija koju su razradili u »3. maju« pokazuje da bi država, završetkom tih brodova i isporukom njihovim kupcima, čak uspjela povratiti dio novca koji je već platila po protestiranim državnim jamstvima.


Ono što ovom prijedlogu rješenja daje težinu jesu konkretne ponude koje su za ovakav aranžman stigle od samih brodovlasnika, prije svega kanadske Algome koja je spremna platiti između 32 i 35 milijuna dolara za završenu novogradnju 733. Riječ je o samoiskrcavajućem brodu za prijevoz rasutog tereta koji je u fazi gotovosti oko 55 posto, a doznajemo da su Kanađani voljni završiti i preuzeti i drugi brod, koji je na trećemajskom navozu. Koliko čujemo, kupac postoji i za drugu poluzavršenu novogradnju, brod za prijevoz automobila koji je završen blizu 80 posto, a tu je i trećemajski tanker »Santiago« koji je na vezu u Puli i na kojem država nije izgubila ni kune dosad jer se brod gradio novcima »3. maja«.


Procjene su da bi za završetak ova četiri broda trebalo oko 100 milijuna eura koji bi se, dakle, pokrili iz kredita, a novcem koji bi se dobio od prodaje tako završenih brodova vratio bi se i kredit, a nešto bi novaca uspjela povratiti i država. Tako, barem, pokazuju izračuni koje su napravili u riječkom brodogradilištu, a dostavljeni su na sve odgovorne adrese u državi u kojima su, izgleda, postali prijemčiviji nakon što je »otišlo« gotovo milijardu kuna državnih jamstava za jaružalo Jan de Nula.