Objavili dio dokumentacija

Rizik nama, prihod njima: Eko Kvarner upozorava na štetne odredbe natječaja za plutajući LNG terminal

Marinko Glavan

Vjeran Piršić / Foto: I. TOMIĆ

Vjeran Piršić / Foto: I. TOMIĆ

Ispada da će dobavljač broda i očito budući suvlasnik, biti zaštićeniji od ličkih medvjeda tijekom lovostaja, kaže Vjeran Piršić



RIJEKA Tvrtka koja se javi na natječaj za nabavu FSRU broda, odnosno plutajućeg LNG terminala, koji je raspisao LNG Hrvatska, dobit će do 160 milijuna eura za brod, plus gotovo devedeset milijuna za njegovo operativno održavanje u razdoblju od deset godina, ali i vlasnički udio u tvrtki LNG Hrvatska, i to u udjelu između 25 posto i 49 posto, ovisno o tome hoće li biti drugih zainteresiranih ulagača – ove je podatke u Rijeci objavio Vjeran Piršić iz Udruge Eko Kvarner, pokazavši dijelove natječajne dokumentacije inače nedostupne široj javnosti, za nabavku FSRU broda.


– Kada se ovim uvjetima doda i činjenica da će, po takozvanom Lex LNG-u, operator terminala imati i pravo na naknadu u slučaju da terminal ne radi dovoljnim kapacitetom, ispada da će dobavljač broda i očito budući suvlasnik, biti zaštićeniji od ličkih medvjeda tijekom lovostaja.


Ljudi iz pomorske branše kažu da su ovo savršeni uvjeti za dobavljača broda. Sav ekonomski rizik ide na račun Republike Hrvatske, a njima su prihodi zagarantirani, rekao je Piršić.




Prema prikazanim dijelovima natječajne dokumentacije, inače dostupne samo tvrtkama koje su ušle u postupak javne nabave i potpisale ugovor o tajnosti dokumenata, moguće su dvije opcije nabave broda – FSRU broda koji u lipnju 2020. godine neće biti stariji od 11 godina, Ili konvertiranog LNG tankera, koji u tom slučaju ne smije biti stariji od 18 godina, dok postrojenje za uplinjavanje ukapljenog prirodnog plina koje će na njega biti ugrađeno mora biti posve novo, odnosno ne starije od 12 mjeseci, u lipnju 2020. godine.


– Ovaj dio natječaja pokazuje da ministar zaštite okoliša i energetike Tomislav Ćorić iznosi neistine, jer je kazao da brod neće biti stariji od jedanaest godina.


Ministar, vidjlivo je iz ovih dokumenata, ili nije dobro informiran, što je strašno, ili svjesno iznosi neistine, što je još strašnije, rekao je Piršić, dodajući kako je dosadašnji tijek saborskih rasprava na temu LNG prošao u znaku »vrijeđanja ne samo tehničke, nego i bazne inteligencije građana«.


Dijelovi natječaja koje je objavio, kaže Piršić, pokazuju da Vlada, resorno ministarstvo i tvrtka LNG Hrvatska lutaju u projektu izgradnje LNG terminala.


– Ovaj tender i Lex LNG su poslovni i pravni presedani, očito štetni za Republiku Hrvatsku, rekao je Piršić, dodajući kako to smatra i većina pravnih i energetskih stručnjaka s kojima je razgovarao.


– Davor Štern je, primjerice, vrlo precizno objasnio koje su tri ključna poslovna problema tvrtke LNG Hrvatska i cijelog projekta gradnje tarminala za ukapljeni prirodni plin.


Kao prvo, nema zakupaca kapaciteta, odnosno zainteresiranih za uvoz plina preko tog terminala.


Drugo; brodovi za skladištenje i regasifikaciju prirodnog plina ne mogu se naći na policama supermarketa u bilo kom trenutku i treće; nema zainteresiranih ulagača u projekt, rekao je Piršić, ističući kako se u takvim okolnostima teško može očekivati poslovni uspjeh projekta.