Nestaje veza stara 140 godina

HŽ će ukinuti liniju Rijeka – Ljubljana?

Darko Pajić

Postoje male šanse zadržavanja jednog putničkog vlaka ako se HŽ dogovori o podjeli troškova sa Slovenskim željeznicama



RIJEKA » Nakon što je tvrtka HŽ Putnički promet najavila ukidanje 46 od ukupno 58 međunarodnih linija, koje su redom nerentabilne i stvaraju gubitke, ispostavlja se da bi trebali biti ukinuti i vlakovi koji već 140 godina voze između Rijeke i Ljubljane. Prema sadašnjem prijedlogu voznog reda, jedina željeznička veza između Hrvatske i Slovenije išla bi iz Zagreba i sve to trebalo bi stupiti na snagu 9. prosinca, kada će biti uveden novi vozni red HŽ Putničkog prometa.


  Direktor tvrtke HŽ Putnički prijevoz Damir Grgić uvažava povijest i tradiciju, ali naglašava da su gubici putničkog prometa neodrživi, kao i da gubitak na međunarodnim linijama, koje se planiraju ukinuti, iznosi oko 38,6 milijuna kuna godišnje. On dodaje da se u prosjeku samo 31 putnik vozi vlakovima, čije se ukidanje planira, kao i da vlakovima na relaciji Rijeka – Ljubljana prosječno putuje svega 40-ak ljudi.


Unutarnje linije


– Država daje naknadu za održavanje linija isključivo unutar Hrvatske, nikako ne i na međunarodnim relacijama, koje nisu u kategoriji posebnog državnog interesa. Stanje je takvo da ponekad imamo toliko malo putnika i vozimo za svega nekoliko ljudi. Svjesni smo važnosti i duge tradicije vlaka na liniji Rijeka – Ljubljana i pokušavamo učiniti sve što možemo kako bi se pronašlo neko rješenje.





Podaci iz voznih redova Austro-Ugarske monarhije kazuju da je željeznička veza Ljubljana – Rijeka s presjedanjima postojala od 1873. godine, kada je sagrađena pruga Sv. Petar na Krasu (Pivka) – Rijeka. Iz dokumentacije Željezničkog muzeja u Ljubljani vidljivo je da je 1910. godine postojao putnički vlak Rijeka – Ljubljana, kao i da je izravna veza ostvarena 1913. godine, od kada se kontinuirano održava.



  Najizglednija bi opcija bila da dio troškova preuzmu Slovenske željeznice, koje tu također imaju određeni interes, te se nadamo dogovoru. Razgovarat ćemo i s Gradom Rijekom o tome mogu li oni pomoći. Naglašavam da mi nismo nikakvi monopolisti, spremni smo i pustiti bilo kojeg drugog operatera na ovu ili neku drugu liniju u skladu s planiranom liberalizacijom željezničkog prometa, ali za to nažalost nema interesa, naglašava Grgić.


  Ukoliko bi se barem jedan vlak prema Ljubljani sačuvao, vjerojatno bi bila riječ o vlaku koji iz Rijeke polazi u 12 sati, u Ljubljanu stiže u 14.45 sati te se vraća prema Rijeci s polaskom u 15.10 sati. Definitivno će izgleda biti ukinut vlak koji ujutro kreće iz Rijeke, a navečer iz Ljubljane.


Sezonski karakter


U HŽ Putničkom prometu doznaje se da većina međunarodnih linija između velikih gradova neće biti sasvim ukinuta, već je riječ o manjoj učestalosti vožnji. Neke će linije imati sezonski ljetni karakter, kao što je linija između Budimpešte i Splita ili Sarajeva i Ploča. Tim je poraznije što bi jedina iznimka mogla biti upravo linija između Rijeke i Ljubljane, kojoj prijeti totalno ukidanje.


  Kad se pogledaju povijesni podaci, jasno je da su se prve pruge na ovim prostorima izgradile još u 19. stoljeću, od kada su uspješno povezivale najveće gradove u regiji, neovisno o tome kojim državama pripadaju. Tragična je spoznaja da u 21. stoljeću Hrvatska kreće suprotnim smjerom. Putnika nema, ukidaju se linije, nestaje i tradicija. Ostaju tek prazne pruge, u čije je održavanje i modernizaciju Hrvatska u svojih dvadesetak godina neovisnosti ulagala malo ili ništa. Sve je tek posljedica propadanja željezničke infrastrukture i spoznaje da je u dva desetljeća izgrađeno tek nešto više od desetak kilometara novih pruga u Hrvatskoj.