Grad na Rječini

Kako je Rijeka preživjela minulu godinu. Donesena je jedna od najvažnijih odluka, ali 2022. neće se pamtiti po dobru

Damir Cupać

Foto: V. KARUZA

Foto: V. KARUZA

Jedna od najvažnijih odluka koja će sigurno biti zabilježena u riječkoj kronici, jer je Žabica postala simbol nesposobnosti riječkog SDP-a, dobila je zeleno svjetlo zahvaljujući glasovima ni manje ni više nego gradskih vijećnika Mosta



Rijeka je preživjela 2022. godinu. Da je moglo bolje, moglo je, da je moglo biti puno gore, moglo je. Godina koja je na izmaku trebala je biti godina oporavka od krize koju je izazvala pandemija koronavirusa, a upravo zbog tog nadanja, s optimizmom je ispraćena 2021. i dočekana 2022. godina.


U veljači 2022. godine zabilježena je prva veća afera gradonačelnika Marka Filipovića koji je za konzultanta angažirao predsjednika primorsko-goranskog SDP-a Ivicu Lukanovića. Iako Filipović u tom angažmanu koji je plaćen 30-ak tisuća kuna nije vidio neki problem, nakon što se prašina digla, ipak je s Korza 16 poručeno da se od takvog angažmana odustaje i da potrebe za njim više nema.


Iz proračuna je tako isplaćeno 30-ak tisuća kuna, što nije neki novac, ali napravljena je nepopravljiva šteta za Novi ritam grada, kako svoj program zove Marko Filipović. Neke veće političke štete zbog ove afere nije bilo, stvari su se smirile, a gradska vlast nastavila je s planovima oporavka od krize koja je cijeli svijet tresla dvije godine. Da bi krajem veljače 2022. godine krenuo novi udar na svjetsko i europsko gospodarstvo, a riječ je o početku rata u Ukrajini.




Napad Rusije izazvao je odgovor zapadnog svijeta u vidu sankcija, što je prouzročilo početak energetske krize od koje se nitko još uvijek nije oporavio. Cijene energenata otišle su u nebo, što je izazvalo glavobolju na Korzu 16 jer je gradska vlast bila svjesna da je riječ o udaru koji može ugroziti gradski proračun i riječki komunalni sustav. Najizloženiji su bili Autotrolej koji je već dulje vremena u krizi, ali i Vodovod i kanalizacija te Energo. Minusi u poslovanju tek će se zbrajati, a da situacija nije nimalo bezazlena, pokazalo se nakon ljeta kada je gradska vlast morala dati suglasnost za povećanje cijena vodnih usluga kako se ne bi ugrozilo poslovanje VIK-a, pružanje usluga, ali i veliki investicijski ciklus koji je u tijeku. I to sve zbog toga što je cijena električne energije otišla u nebo preko ljeta. Naime, tek poslije ljeta Vlada je prihvatila paket mjera kako bi zaštitila građane, lokalnu samoupravu i poduzetnike. Odluka o drastičnom poskupljenju VIK-a bila je privremena pa će se cijene vratiti na staro od 1. siječnja 2023. godine.


Dramatično je i u riječkom Energu koji je zbog enormnog poskupljena plina ostao bez oko 8.000 korisnika koji su bili prisiljeni prebaciti se u Gradsku plinaru Zagreb kako bi plaćali plin po subvencioniranoj cijeni koju jamči Vlada. Gradonačelnik Filipović bio je prisiljen tražiti od Gradskog vijeća suglasnost za dokapitalizaciju Energa s 30 milijuna kuna kako bi se kupilo vrijeme ovoj gradskoj tvrtki koja je očito na koljenima. Za mnoge stvari koje su se dogodile nisu krivi ni gradonačelnik Filipović, a ni čelni ljudi gradskih komunalnih poduzeća. No, činjenica je da je Filipović obećao reorganizaciju komunalnog sustava tijekom kampanje na lokalnim izborima, a svi direktori koje je zatekao i dalje su u svojim foteljama. Jedino što je promijenjeno je spajanje Rijeka prometa i Rijeka plusa, a novu tvrtku i dalje vodi i uživa povjerenje gradske vlasti kompromitirani Željko Smojver koji je u nekoliko navrata tražio izlaznu strategiju iz ovog gradskog poduzeća, ali i dalje je na čelu mega gradske tvrtke.


Upravo je tvrtka kojoj je Smojver na čelu trebala biti jedan od investitora u novu podzemnu garažu na Žabici, a riječ je o projektu gradnje novog autobusnog kolodvora čija se realizacija čeka više od 20 godina. No, Rijeka plus neće biti dio te investicije jer je gradonačelnik Marko Filipović sredinom godine odlučio prodati zemljište na Žabici privatnoj tvrtki koja ima parkirališni monopol u Rijeci. Bilo je neizvjesno hoće li ta njegova zamisao proći, s obzirom na to da je odluku moralo donijeti Gradsko vijeće. Dio političkih stranaka koji je podržao konstituiranje predstavničkog tijela nakon izbora na kojima je SDP izgubio većinu javno je poručio da neće podržati odluku o prodavanju obiteljskog srebra.


Jedna od najvažnijih odluka koja će sigurno biti zabilježena u riječkoj kronici, jer je Žabica postala simbol nesposobnosti riječkog SDP-a, dobila je zeleno svjetlo zahvaljujući glasovima ni manje ni više nego gradskih vijećnika Mosta. Nakon toga trijumfa gradonačelnik Filipović najavio je da bi projekt izgradnje novog kolodvora i podzemne garaže mogao biti gotov do kraja ovog mandata, a to je 2025. godina.


Tijekom cijele 2022. godine u velikim problemima bilo je i Komunalno društvo Čistoća jer je svima jasno da sustav gospodarenja nije dobar i da ne daje očekivane rezultate. Inzistiralo se na odgovornosti gradske vlasti i direktorice Čistoće Jasne Kukuljan u lokalnom parlamentu, ali na kraju su prihvaćene odluke o poskupljenju usluga, opet zahvaljujući Mostu, ovaj put neizravno, prihvaćena je odluka o implementaciji novog modela gospodarenja otpadom, a gradska vlast i direktorica Kukuljan prošli su lišo u cijeloj priči. Za razliku od građana Rijeke koji su prisiljeni plaćati sve više za odvoz otpada.


Sve nevolje u riječkom komunalnom sustavu nisu politički ugrozile gradonačelnika Marka Filipovića kao što ga je ugrozila jedna kulturna afera. Nitko nije mogao očekivati da bi zbog intendanta HNK Ivana pl. Zajca Marina Blaževića mogao krenuti pravi politički rat koji je mogao rezultirati u jednom trenutku i ponovljenim izborima za Gradsko vijeće. Intendant Blažević sve donedavno uživao je potpunu podršku većine u Gradskom vijeću, a onda su se zaredale afere. Kada je od Blaževića digao ruke PGS, bilo je jasno da je došlo do političkog rascjepa između SDP-ove koalicije i ostatka konstituirajuće većine. Blažević se nije htio sam povući i ponuditi bezuvjetnu ostavku pa ga je u konačnici Gradsko vijeće razriješilo dužnosti. Tada se dogodilo sve donedavno nezamislivo.


Prijašnje intendante riječkoga kazališta HDZ-ovi ministri su nastojali smijeniti, a Blaževića, eto, krenula je spašavati ministrica Nina Obuljen Koržinek i donijela je ukaz da on i dalje ostaje intendant. Gradsko vijeće pokrenulo je upravni spor, strasti su se ipak smirile i unatoč svemu što se dogodilo, konstituirajuća većina prihvatila je proračun za 2023. godinu. Godinu za koju nitko ne zna kakva će biti, a oni razumniji s razlogom strepe od nje.


Ipak u toj 2023. godini za Rijeku će se dogoditi lijepe stvari jer se očekuje završetak gradnje najskuplje ceste u Hrvatskoj, a riječ je o cesti D 403 koja će spojiti Zagrebačku obalu sa zaobilaznicom. Trebala bi napokon biti dovršena izgradnja nove gradske knjižnice i projekta uređenja Art kvarta Benčić. Kao i obnova »Galeba« čije će privezivanje za Molo longo dio građana razveseliti, ali i mnoge razbjesniti.


Rijeku očekuje i reorganizacija gradske uprave jer će se smanjiti broj odjela gradske uprave pa valja i to čudo vidjeti.