
Foto: N. DURĐEVIĆ
Svestrana Matea Bilosnić u »Klownu« podjednako dobro pjeva, pleše, glumi, svira... Pod maskom zabavljača kojeg se ne shvaća ozbiljno, izvođačica progovara o sasvim ozbiljnim temama
Na ovogodišnjem Periskopu, riječkom festivalu suvremenog plesa i novog cirkusa, pogledali smo naslov »Klown« Mateje Bilosnić i Zadarskog plesnog ansambla, što je primjer multimedijske novocirkuske predstave. Pod pojmom novog cirkusa podrazumijeva se suvremena dramaturška uporaba cirkuskih tehnika (žongliranje, akrobatika, klauniranje…) u kontekstu kazališta.
U svojoj predstavi Matea Bilosnić, koja potpisuje koreografiju i izvedbu, oživljava lik klauna – umjetnika čija je umjetnost, prema klasičnoj definiciji, potaknuti gledatelje na razmišljanje, na čuđenje ili nasmijati ih. Sve to svestrana Matea Bilosnić – koja u »Klownu« podjednako dobro pjeva, pleše, glumi, svira… – i čini, smještajući klauna u neobičan kontekst, mogli bismo reći cyberspacea, izvodeći predstavu na engleskom jeziku.
Maska klauna
Kako je objasnila u jednom razgovoru, »Klown« je koncipiran kao kabaret za izvanzemaljca koji je u potrazi za smislom.
– Nadahnuo me arhetip dvorske lude i klauna. Istraživala sam kako progovarati o meni izrazito bitnim temama s maskom klauna dok pjevam i plešem.
Predstava je potraga za smislom kroz adresiranje problema mentalnog zdravlja, stvari koje primjećujem da se događaju meni i mojoj generaciji koja se rodila prije interneta, ali smo s internetom u formativnim godinama odrasli. Mislim da ta potraga za smislom mojoj generaciji (a možda i mlađoj) dolazi upravo iz te problematike odnosa stvarnog i virtualnog svijeta te je predstava i komentar na sve veću upotrebu umjetne inteligencije u svim aspektima života bez da se taj način uporabe propita – objasnila je Matea Bilosnić.
Navlačenjem maske klauna, odnosno zabavljača kojeg se ne shvaća ozbiljno, izvođačica progovara o sasvim ozbiljnim temama – prostoru i vremenu, mentalnom zdravlju, depresiji, pitanju identiteta (Tko sam? Odakle dolazim?), otvarajući i pitanje svjesnosti i istine. U svojoj vrlo preciznoj izvedbi Bilosnić koristi i elemente pantomime, a u smislenoj i zaokruženoj dramaturgiji Hrvoja Korbara prisutne su i razne kulturološke reference.
Uz pomoć asistenta skrivenog iza kazališnog zastora izvođačica uzima u ruke gitaru i izvodi poznati motiv iz pjesme »Smoke on the Water« grupe Deep Purple, u jednom trenutku citira »So Long Farewell« iz »The Sound of Music«, a tu je i citat iz songa »Willkommen« mjuzikla »Cabaret«.

Foto: N. DURĐEVIĆ
Mozartova sestra
Propitujući i vlastitu poziciju umjetnice i koreografkinje, Bilosnić publici postavlja pitanje zna li da je Wolfgang Amadeus Mozart imao sestru, koja je bila genijalka kao i njezin mnogo poznatiji brat, no za razliku od njega pala je u zaborav (riječ je o Mariji Anni Mozart, nadimka Nannerl). Kao što to i priliči klaunu, izvođačica ulazi i u interakciju s publikom.
Baveći se ozbiljnim temama i propitivanjem utjecaja suvremene tehnologije na današnjeg čovjeka i društvo, Bilosnić se u jednom momentu – autoreferencijalno i autoironično – okreće zabavi, odnosno kako kaže »plesu u službi entertainmenta«, pa u predstavi uzvikne: »Let’s relax with some contemporary dancing!«
Dugogodišnjim praćenjem domaće kazališne scene možemo kazati da već dugo na pozornici nismo vidjeli ovako kompletnu izvođačku osobnost kao što je Matea Bilosnić, što je publika Periskopa i prepoznala te ispratila izvođačicu burnim pljeskom. Spomenimo i da glazbu, tekst i kostim potpisuje Meteo, dizajn svjetla Saša Fistrić, a scenografiju i vizualni identitet Naonar.
Šesti Periskop završio je dvjema izvedbama – prezentacijom rada »Raskrasit mir/Oboji svijet« cirkuske umjetnice Natalije Pintarić, koja je tijekom festivala u Rijeci gostovala na cirkuskoj rezidenciji, te predstavom »Rob3rta« umjetnice Roberte Milevoj.
Multimedijska umjetnicaMatea Bilosnić multimedijska je umjetnica s polazištem u suvremenom plesu i kazalištu. Diplomirala je na Salzburškoj eksperimentalnoj plesnoj akademiji. Sa Zadarskim plesnim ansamblom surađuje kao koreografkinja, izvođačica, fotografkinja i snimateljica. Osim u Hrvatskoj, djelovala je i u Sloveniji. Dobitnica je Nagrade hrvatskog glumišta za najbolje koreografsko ostvarenje za predstavu »Gozd – danse macabre«. |