Ispitivanje interesa

Uljanik u stečaju traži kupce za 88,27 posto dionica riječkog 3. maja

Orjana Antešić

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Svim zainteresiranima otvorit će se »vrata« i omogućiti uvid u poslovne knjige škvera prije daljnjeg eventualnog nuđenja otkupa trećemajskih dionica, a potom slijedi objava poziva za dostavu ponuda za kupnju 88,27 posto dionica »3. maja«



Kreće se u prvo ispitivanje interesa potencijalnih kupaca za »3. maj« – odlučila je Skupština vjerovnika Uljanika u stečaju koja je jučer održana u Pazinu.


Stečajna upraviteljica bivšeg krovnog društva propalog holdinga Marija Ružić dobila je zadatak da odmah nakon 30. lipnja, do kada je zakonski rok za objavu revidiranih financijskih izvješća, objavi javni poziv i pozove investitorsku javnost da obavi »due diligence« u riječkom brodogradilištu.


Drugim riječima, svim zainteresiranima otvorit će se »vrata« i omogućiti da obave uvid u dokumentaciju i poslovne knjige riječkog škvera kako bi dobili sve potrebne informacije prije daljnjeg eventualnog nuđenja otkupa trećemajskih dionica.




Prema odluci Skupštine vjerovnika Uljanika, u kojem glavnu riječ ima država, odnosno Republika Hrvatska, odmah nakon toga trebao bi uslijediti drugi formalni korak, a to je objava poziva za dostavu ponuda za kupnju 88,27 posto dionica »3. maja«, koje su sada dio stečajne mase Uljanika.


Teško je očekivati da će ovo ljetno ispipavanje pulsa uroditi ičim konkretnijim jer financijska krvna slika riječkog brodogradilišta, s kojom su izašli iz lošeg braka s Puljanima, nije nimalo sjajna.


Kumulirani gubici iz tih godina učinili su da je, prema posljednjem objavljenom financijskom izvješću, gubitak iznad temeljnog kapitala »3. maja« probio granicu od pola milijarde kuna i iznosi 502 milijuna.


Svakako da prije bilo kakve prodaje treba imati odgovor može li, tko i na koji način taj financijski ponor sanirati, jer je iluzorno uopće očekivati da će netko ozbiljnije trznuti, a da se ta pitanja nisu riješila.


Obećavajući ugovor


Kao što je poznato, »3. maj« od ljeta 2019. godine posluje pod posebnom skrbi države, po modelu da se državnim jamstvima u stopostotnom iznosu pokrivaju krediti s kojima se završavaju još dva od ukupno tri započeta broda.


Za takav potez hrvatska Vlada dobila je zeleno svjetlo Bruxellesa s argumentom da će završetak i prodaja tri zatečena, a nedovršena broda smanjiti štetu državnom proračunu. Trećemajci su uspješno završili i kupcu, kanadskoj Algomi, isporučili prvi brod.


Od primopredajne rate vratio se kredit, državi jamstva, a ostalo je nešto i da se zatvori jedan mali dio prvog kredita od ukupno 150 milijuna kuna, koliko je »3. maj« dobio za pokretanje proizvodnje i deblokiranje računa.


Trenutno se radi na završetku drugog broda, tankera »Santiago«, koji je isto ugovoren s originalnim naručiteljem, kompanijom Marflet, a nedavno je, koncem travnja, potpisan ugovor i za završetak novogradnje 514, broda za prijevoz automobila koji bi u tom paketu trebao biti financijski najizdašniji posao.


Vlada je, osim državnim jamstvima, učinila i korak dalje, kada je poduprla projekt izgradnje luksuznih polarnih kruzera australske grupe Scenic. Taj je brodovlasnik, podsjetimo, već izgradio jedan takav brod, vrijedan više od 160 milijuna eura, u pulskom škveru.


Nakon što je ta novogradnja skliznula s pulskih navoza, potrefilo se da je Uljanik već grcao pod ogromnim problemima, pa je cijeli taj projekt i završno opremanje »Scenic Eclipsea« vlasnik Scenica Glen Moroney završio u vlastitom aranžmanu.


Taj se model pokazao kao rješenje i za najavljenu gradnju serije luksuznih kruzera u »3. maju«, od kojih se prvi počeo graditi i položena je kobilica prije petnaestak dana.


Podizvođač Scenicu


Dogovoreni aranžman odgovara objema stranama. S jedne strane, poslovna je politika Moroneyja da želi imati kontrolu nad gradnjom svojih brodova, a »3. maj« ni ne može ući u ovu priču na bilo koji drugi način osim kao podizvođač.


S gubitkom iznad temeljnog kapitala riječki škver ne može ugovoriti gradnju novog broda jer samostalno ne može osigurati niti doći do bilo kakvog kredita, osim uz stopostotno »pokrivanje« države što je, opet, strogo limitirano samo za program završetka već spomenuta tri broda.


Scenicova hrvatska tvrtka MKM Yachts dobila je manji dio prostora riječkog škvera u potkoncesiju i ta je tvrtka formalni brodograditelj polarnih kruzera u »3. maju«, kao i korisnik kredita od 100 milijuna eura za izgradnju prvog iz te najavljene serije, »Eclipse II«.


Hrvatska Vlada je pak, u skladu s pravilima koja vrijede na razini Europske unije, izdala jamstva za 80 posto iznosa tog kredita. Treći maj je ovim aranžmanom dobio posao na izgradnji djelomično opremljenog trupa buduće megajahte za polarna krstarenja, uz mogućnost naknadnog angažmana trećemajskih kapaciteta kod završnog opremanja kruzera.


Ponavljanje dražbi za novogradnje 526 i 527


​Skupština vjerovnika Uljanika odlučila je da će se za novogradnje 526 i 527 ponoviti prodaja za 1 kunu, odnosno četvrti krug dražbe.


Iz svega dosad najavljenog, na novogradnji 526 zasniva se ponovni početak proizvodnje u pulskom brodogradilištu, a definitivno se mora riješiti i pitanje novogradnje 527 koja zauzima jedan od dva trećemajska navoza, zbog čega su u riječkom škveru prisiljeni odbijati druge poslove koji im se otvaraju i ne zahtijevaju financijski angažman države.


Novogradnja 527 je također samoiskrcavajući bulk koji se trebao graditi za Algomu i, koliko je poznato, između »3. maja« i Kanađana vode se razgovori u pravcu da se i taj brod moguće ugovori i završi, no konačni dogovor još nije na vidiku.


Očito još treba vremena da se stvari iskristaliziraju oko tih novogradnji, a ponavljanje 4. kruga dražbe proces je koji će potrajati otprilike još tri mjeseca.