predsjednik Uprave Hrvatske pošte

Ivan Čulo: “Pošta je stabilnija nego ikada zatvorili smo 100 milijuna eura gubitaka i otprilike jednako toliko investirali”

Jagoda Marić

Ivan Čulo / Foto: Tomislav Marić

Ivan Čulo / Foto: Tomislav Marić

Pandemija COVID-19 značajno je utjecala na pad poslovnih prihoda, a posebno je to bio slučaj u ožujku, travnju i svibnju, uslijed mjera zatvaranja gospodarstva i socijalnog distanciranja. U odnosu na plan poslovni su prihodi manji za 9,5 posto, a rashodi za 8,2 posto i očekujemo da ćemo 2020. godinu završiti u istom tonu, s pozitivnim rezultatom poslovanja



Krajem listopada i početkom studenog uobičajeno je vrijeme kad tvrtke objavljuju devetomjesečne poslovne rezultate, a ove je godine zbog koronakrize za većinu kompanija uspjeh što manji pad prihoda, dok o rastu mogu razmišljati tek rijetki. »Razgovor« o poslovanju Hrvatske pošte o tome kako je ta tvrtka poslovala u krizi, odradili smo elektroničkom poštom jer je predsjednik Uprave Ivan Čulo u izolaciji.


Kakvi su rezultati poslovanja Pošte u odnosu na isto razdoblje prošle godine? Kakvi su vam prihodi, a kakvi rashodi?


– Pandemija COVID-19 značajno je utjecala na pad poslovnih prihoda, a posebno je to bio slučaj u ožujku, travnju i svibnju, uslijed mjera zatvaranja gospodarstva i socijalnog distanciranja. Najveći pad prihoda osjetio se kod preporučenih pošiljaka (nisu radili sudovi), pisama (opći pad gospodarske aktivnosti) te kod prihoda od pošiljaka koje dolaze iz inozemstva (zatvorenost granica). U odnosu na plan poslovni su prihodi u istom razdoblju 2020. godine manji za 9,5 posto. Istovremeno, poslovni rashodi manji su za 8,2 posto.


Nikada stabilniji




Možete li predvidjeti kako će ovu godinu završiti Hrvatska pošta?


– Hrvatska pošta nikada dosad od svog osnutka pod okriljem Republike Hrvatske nije bila ovako stabilna. Danas nismo zaduženi, zatvorili smo sve gubitke koji su se dugi niz godina od osnutka Hrvatske pošte kao samostalnog subjekta nizali. Radi se o sredstvima od otprilike 100 milijuna eura, jednako smo toliko investirali dosad i nastavljamo idalje. Naš utjecaj na gospodarstvo Republike Hrvatske jest više od 500 milijuna kuna godišnje. Osigurali smo našim zaposlenicima u posljednjim dvjema godinama oko 20 posto viša primanja, izgradili smo novi sortirni centar u koji smo preselili naš »core« biznis. Uz to smo mrežu punktova sortiranja u čitavoj Hrvatskoj znatno unaprijedili u svim regijama, iduće godine taj krug zatvaramo završetkom investicije u industrijskoj zoni Kukuljanovo, obnavljamo vozni park u koji smo integrirali i električna vozila, prodali smo EvoTV, akvizirali Locodels i snažno radimo na digitalnoj transformaciji. Očekujemo da ćemo 2020. godinu završiti u istom tonu, s pozitivnim rezultatom poslovanja.


Koji je segment poslovanja najviše »stradao« u epidemiji?


– Recimo to ovako – poštansko je tržište doživjelo promjene koje smo i očekivali, doduše, nismo ih očekivali ovako brzo. Pisma i preporuke bilježe značajan pad, ali paketi rastu. Upravo zato je dobro da smo navrijeme pripremili i našu novu uslugu Paket24, ali i naručili paketomate. Za dvije će godine sustav dostave biti jako razvijen, vidjet ćete. Svi će preuzimati svoje pošiljke tamo gdje žele, a ne čekati doma da im dostavljač pozvoni. Financijski nam je bitno održati stabilnost, baš kao i stabilnost primanja devet i pol tisuća zaposlenika, to je prioritet. Istovremeno, nastavljamo rezati sve troškove koje možemo, ali i nastavljamo investirati jer je to nužno i za naš razvoj i za gospodarstvo Republike Hrvatske. Svi koji smo u bilo kojoj branši biznisa sad se možemo složiti oko jednog cilja, a to je da radimo na rastu BDP-a i osnažimo vlastito društvo.


«Novo normalno« donijelo je sigurno i povećanje posla kad je u pitanju dostava paketa, kakvi su tu rezultati?


– To je područje koje bilježi rast na globalnom tržištu pa tako i kod nas. »Novo normalno« je u tom segmentu zapravo brže normalno, a ne potpuno novo. Mi smo se pripremali posljednjih pet godina za ovaj trend i kroz preseljenje Novog sortirnog centra, nabavom ozbiljnog stroja za sortiranje paketa, adekvatnim voznim parkom, mrežom paketomata… Ovaj posao zahtijeva ozbiljne kapacitete i on se ne može ozbiljno razvijati bez plana. Mi danas na paketskom domaćem tržištu imamo udio od oko 35 posto, a rastemo u nekim segmentima brže od tržišta koje ionako raste već godinama. Ono što je specifično jest da je do prošle godine paketsko tržište općenito raslo oko 15 do 20 posto, a sad čak i do 30 posto s ovim promjenama u navikama potrošača. Realno je za očekivati da se veliki dio e-trgovine više i neće vraćati u fizičke obrasce kupovine.


Za vrijeme lockdowna dostavili 32 tone ličkog krumpira

Negdje sam pročitala da je u vrijeme zatvaranja gospodarstva najviše narudžbi preko vaše platforme za OPG-ove bilo za lički krumpir. Znate li možda koliko ste ga dostavili?


– Od samog smo starta orijentirani na OPG-ove kao partnere jer znamo da smo nekima od njih, s obzirom na geolokaciju, jedini raspoloživ partner. Ne mogu ni opisati koliko mi je drago da smo imali u ponudi proizvođače krumpira, brašna i slično, ali i da smo u prvom tjednu lockdowna uspjeli ostvariti partnerstva s Podravkom, Krašom i Labudom po pitanju dostave njihovih paketa potrepština prema korisnicima, a koji su se mogli naručiti upravo putem Žutog klika. Mi smo time ostvarili i dio naše društvene uloge upravo kroz dostupnost. A da se vratimo i na pitanje, ličkog krumpira smo zavrijeme proljetnog lockdowna prodali i dostavili 32 tone.

Žuti klik


Vaša mrežna trgovina Žuti klik u trenutku pokretanja činila se mnogima kao posao u koji je Pošta zalutala, a onda su zavrijeme zatvaranja gospodarstva ljudi koristili baš Žuti klik kako bi kupovali namirnice. Kako sada stojite u tom segmentu? Hoće li to u konačnici biti isplativ posao?


– To je otprilike kao da pitamo isplati li se tiskanom dnevnom listu imati mrežni portal 2020. godine. Sve digitalne ekstenzije, kao i samostalna rješenja dio su digitalizacije našeg poslovanja, a koju ozbiljno provodimo posljednjih godina usporedno s investicijama koje su zapravo bile i preduvjet. Mi smo kao tvrtka koja se bavi »last mileom« itekako uključeni u procese vezane za e-trgovinu te je vlastita platforma u tom smislu izuzetno logična. Kad smo startali sa Žutim klikom kao svojevrsnim pilotom, mi smo znali da će s vremenom rasti i da ćemo razvijati i našu ponudu.


Iz godine u godinu povećava se broj građana Hrvatske koji kupuje putem interneta, u dostavi pošiljki imate veliku konkurenciju. Koliki je udio Hrvatske pošte na tom tržištu?


– Oko 35 posto. Činjenica je da mi imamo ozbiljne partnere kao web-trgovce i radi se o velikim količinama. Ako samo uzmete količine koje su bile posljedica kampanje e-trgovine About You, možete pretpostaviti kako izgledaju trendovi. Sad ulazimo u razdoblje onih klasičnih »peakova« koje bilježimo unatoč epidemiji – Black Friday, blagdanska kupovina… Očekujemo jako prometan prosinac.


​Stižu paketomati


Građani se često žale da im se pošiljke ne dostavljaju iako su doma, pa moraju po njih u Poštu ili da im se paketi ostavljaju na stubištu. Koliko je to često i zašto se događa?


– Mi dostavljamo danas na adresu, a znamo da ljudi ne mogu i ne žele sjediti na jednoj adresi i čekati pošiljku. Iako se ponekad čini da je prigovora puno, njih je statistički malo – u promilima. Mi dostavljamo milijun i pol pošiljaka dnevno i naša je kvaliteta uručenja izuzetno visoka, uvijek se vrtimo iznad 95 posto, tako da, realno, nemamo mi ništa većih ili drukčijih problema od ostalih europskih operatora, dapače, jako smo dobri. Ono na čemu aktivno radimo ove godine i s čime ulazimo u 2021. jesu projekti koji se mogu svesti pod zajednički nazivnik – »customer centricity«. Nama je cilj da je korisnik zadovoljan, da ima sve informacije o svim svojim pošiljkama na jednom mjestu, da ih kroz gotovo jedan klik može preusmjeriti i upravljati njima. Mi ćemo ubrzo dostavljati pošiljku korisniku tamo gdje se on nalazi, a ne »adresi« koja piše na pošiljci. Među važnijim projektima u tom pogledu su naš portal posta.hr, koji ćemo predstaviti 2021. te paketomati.


Najavljujete postavljanje 300 paketomata po Hrvatskoj, vjerujete da je to budućnost. Što će taj projekt donijeti građanima, a što Hrvatskoj pošti?


– Vođeni potrebama tržišta te trendovima kolega iz europskih zemalja, odlučili smo investirati u nabavu 300 paketomata koji će biti raspoređeni u frekventnim urbanim središtima diljem Hrvatske. Prve se instalacije očekuju u naredna dva-tri mjeseca. Građanima će oni značiti mjesto isporuke, ali i slanja pošiljke sedam dana u tjednu 0 – 24, bez čekanja u redu, a Hrvatskoj pošti prostor za razvoj novih usluga te dodatnu operativnu optimizaciju i stabilniji rast poslovanja.


Izuzetno smo zadovoljni što imamo partnera u vidu estonske pošte, a koja je najnapredniji primjer korištenja paketomata – 90 posto isporuke paketa obavljaju upravo na taj način. Koliko je važno imati paketomate, znaju i u Amazonu, oni u SAD-u imaju vlastitu mrežu. Također, njemačka je pošta odličan primjer, oni imaju 6000 vlastitih paketomata. Pitajte nas iduće godine u ovo vrijeme kako stojimo s brojkama vezanima za paketomate i kakav je utjecaj na zadovoljstvo korisnika.


Zanima me samo politika uspješnog poslovanja tvrtke

Mediji za vas pišu da ste čovjek Gordana Jandrokovića. Smeta li vam to i jeste li vas dvojica doista bliski te koliko je on utjecao na vaš dolazak na čelo Pošte?


– Iako je možda dosadnije čitati da je netko gotovo četvrt stoljeća napredovao kroz sustav istovremeno ga razvijajući ili pratiti procedure imenovanja u bilo kojem sektoru te procedure koje imaju određene kriterije i elemente, moj je odgovor da izuzetno cijenim rad i predsjednika Vlade Republike Hrvatske i predsjednika Sabora. Oni svojim vođenjem vrlo dobro daju smjer svima nama da moramo raditi na stabilnosti i sigurnosti radnih mjesta. Moja je dnevna politika isključivo politika uspješna i stabilna poslovanja tvrtke koju imam mandat voditi.

​Sortirnica Kukuljanovo


Kad će biti gotova nova sortirnica Kukuljanovo?


– Izgradnja ovog 60 milijuna kuna vrijednog objekta ušla je u posljednju etapu radova čiji se završetak očekuje sredinom iduće godine. Ovaj logistički objekt kapitalna je investicija u razvoju logističke mreže na području Istarske i Primorsko-goranske županije, a završetkom izgradnje Hrvatska pošta imat će četiri moderne točke u mreži objekata za sortiranje pošiljaka koji se još nalaze u Zagrebu, Zadru i Osijeku. Novi poslovni objekt Hrvatske pošte u Kukuljanovu imat će ukupnu površinu od gotovo 5.000 četvornih metara te vlastitu sunčanu elektranu, a strateški je smješten u neposrednoj blizini autoceste Rijeka – Zagreb i Kvarnerske ceste, dok je od središta Rijeke udaljen svega 10 kilometara. Osim sortirnice novi centar će objediniti administrativne i tehničke dijelove poslovanja koji su trenutačno raspršeni na pet lokacija u Rijeci. Sredinom godine smo unutra i siguran sam da će područje koje će pokrivati ovaj objekt itekako to osjetiti.


Hrvatska pošta suvlasnik je nešto manje od 12 posto najveće banke u hrvatskom vlasništvu HPB-a. Korona je nekako prekinula razgovore o novoj dokapitalizaciji te banke. Je li za Poštu dobro i isplativo da idalje u vlasništvu ima taj dionički paket?


– Hrvatska poštanska banka nama je i poslovni partner te smo tim segmentom suradnje izuzetno zadovoljni. Kao manjinski vlasnik ne možemo odlučivati o dokapitalizaciji.