Kukuriku savez se želi prikazati modernijim od HDZ-a – Milanović je odradio facebook chat s građanima, na twitteru i flickru kampanja se može pratiti u realnom vremenu, dok Kosor pleše kolo sa svojim simpatizerima
Kad je u četvrtak, kako zakon nalaže, opalio startni pištolj i označio službeni početak izborne kampanje za parlamentarne izbore, koji će se održati 4. prosinca, zapravo smo svjedočili drugom i završnom činu predizbornih predstavljanja stranaka. Pretkampanja realno traje još od kraja ljeta i dosad bi je se moglo nazvati »sukobom civilizacija«, jer hrvatska javnost dosad još nije svjedočila dvama toliko različitim konceptima dvaju najvećih stranaka – HDZ i u ovoj kampanji nastavlja sa zastrašivanjem javnosti mogućim potezima lijeve koalicije, dok Kukuriku savez igra svoju igru, zaobilazeći i premijerku Jadranku Kosor i cijelu vladu u širokom luku, i ignorirajući sve provokacije koje dnevno stižu od vladajućih.
Lik predsjednice
Kukuriku savez po svemu se želi prikazati modernijim, urbanijim i duhovitijim od HDZ-a. Ni Milanović ni većina ostalih čelnika HNS-a, IDS-a i HSU-a praktički se ne bave HDZ-om i njegovom šeficom, a njihovu dosadašnju kampanju obilježava timsko predstavljanje programa kroz usta komunikatora za pojedine teme i resore, dok Jadranka Kosor ima u potpunosti personaliziranu kampanju, i to vođenu ne iz politički »devastirane« središnjice stranke, nego iz Vlade, s Markova trga, s obzirom da Kosor nastupa, nakon afera s vodećim ljudima te stranke, gotovo isključivo kao predsjednica Vlade.
Mi u Hrvatskoj i nemamo pravu kampanju, jer ishod je jasan, pobjednik će biti Kukuriku koalicija, čiji su glasovi na prošlim izborima također bili dovoljni za pobjedu, ali nije bilo zajedničkog saveza. Stoga nema skretanja ulijevo, nego pregrupiranja glasova na lijevom polu, kaže Krešimir Macan, PR stručnjak iz agencije Manjgura.
Po njemu, iako bi svi rado gledali hrvanje Milanovića i Kosor u blatu, zapravo nema nikakve potrebe za tim, i zato oboje izbjegavaju izravne konflikte. S druge strane, na sučeljavanjima se ipak mogu probuditi dodatne emocije, pa bi Jadranki Kosor to sigurno koristilo da pokaže da nije osobno kriva za korupciju i kriminal. Koalicija sa Željkom Kerumom je čista računica s kratkoročnim efektom, po njemu, a što će ona donijeti i HDZ-u i samom Kerumu, tek će se vidjeti na idućim lokalnim izborima.
– Cilj je da se birač motivira da izađe iz kuće 4. prosinca, a iz slogana-doskočica Kukuriku saveza to ne proizlazi, misli Macan.
Kad je o stranačkim istupima HDZ-ovih čelnika riječ, vizual je folkloran – Jadranka Kosor pjeva i pleše, često s tamburašima i ljudima u narodnim nošnjama, obično su ti skupovi zaglušujuće bučni, a na pozornici su na kraju deseci ljudi uz predsjednicu, i to u – kolu. S druge strane, Milanović hladno predstavlja Plan za novi dan i igra samo na racionalan pristup – tako na skupovima SDP-a i partnera ni u samoj kampanji neće biti estrade, dakle ni pjevača ni bendova, nego će se na skupovima puštati snimljeni materijali.
Internetski tim
HDZ-ovu kampanju osmislio je poznati PR stručnjak iz Slovenije Dean Verčić, a provodi je Digitel, no nitko ne želi javno najaviti smjer u kojem će se pristup biračima dalje razvijati. Zato je za pretpostaviti da će HDZ-ova kampanja kako bude tekla prema završnici, tu stranku sve dalje usmjeravati ka zaoštravanju s nevidljivim »crvenim neprijateljem«. Svi plakati još nisu tiskani, jer se do zadnjeg trena nije znalo tko će zapravo pristati na koaliciju s HDZ-om, te stoga u redovima vladajućih još vlada poprilična nervoza. Iako Kosor poručuje da ne bježi od sučeljavanja s Milanovićem, ona zapravo – inzistiranjem da joj se suprotstave sva četiri kandidata oporbenih stranaka zajedno – praktički izbjegava duel jedan na jedan s vođom oporbe. Zasad.
S druge strane, u Kukuriku savezu, osim što su ovoga puta zamolili građane da izravno sudjeluju u kreiranju Plana 21, uvelike su okrenuti i novim društvenim mrežama – Milanović je već odradio prvi facebook chat u povijesti s građanima, na twitteru i flikcru može se kampanja pratiti praktički u realnom vremenu, a od 3.217 pitanja koja su postavljena od građana, odgovoreno je dosad na 2.800 ili 88 posto na dan.
Probuđivanje emocija
Naravno, kako je poznato, kreativni dio kampanje – dakle i slogane koje su mnogi ocijenili duhovitima, ali plitkima (poput »Bolje dug život nego život na dug«), osmislila je agencija Bruketa&Žinić i njihov Davor Bruketa, dok posao medijske zastupljenosti, uz ostale glasnogovornike stranaka Kukuriku saveza, vodi Zinka Bardić iz agencije Madison.
Budući da su istraživanja pokazala da mladi praktički uopće ne čitaju novine, a birači Kukuriku stranaka upravo su strukturom mlađi i urbaniji od HDZ-ovih, on line kampanja je gotovo najvažniji segment posla za PR tim Kukuriku saveza, koji je na facebooku već sakupio 18.300 likeova, a idućeg tjedna bit će održan i twitt-up – izravna komunikacija kandidata s korisnicima te mreže.
Koncept negativne kampanje zasad je ponudio i HSLS, koji je na jumbo plakate polijepio poruke koje su izravno uperene na ironiziranje HDZ-ovih poruka, i njihovu parafrazu. No, da bi se razlikovao od Jadranke Kosor, s kojom dijeli prezime, šef HSLS-a Darinko Kosor osmislio je novo ime: »The Kosor«, dakle u prijevodu – pravi Kosor, također ga promovirajući prvi put na facebooku.
HSS tradicionalno »štiti vode i šume«, ali ima i originalnih rješenja, tako je znameniti Stipe Petrina iz Primoštena slavodobitno na svojim plakatima ustanovio: »HDZ-SDP, isto sranje, drugo pakovanje«.
SDP, HNS, IDS i HSU dosad su već polijepili 280 jumbo plakata i 120 city lights oglasa, a do kraja kampanje bit će ih ukupno tisuću. »To je manje nego smo si priuštili 2007. godine, a i dvostruko manje nego je platio HDZ za sebe«, kaže naš sugovornik iz stožera Kukuriku saveza, ističući da će, kao i uvijek, najviše novca biti potrošeno na oglašavanje u medijima, u prvom redu na televizijama. Naravno, kako se najavljuje, s odmicanjem kampanje bit će sve vidljivija uloga lidera oporbe Zorana Milanovića, te po izbornim jedinicama glavnih aktera izbora na terenu, ali i komunikatora za pojedine resore – dakle, budućeg premijera i ministara.
Zajednički stožer je inače smješten u SDP-u na Ibleru, a Zinka Bardić ističe da koordinacija press timova četiri stranke odlično funkcionira, mada je navala medija ogromna, i PR ekipa mora organizirati i po dva sučeljavanja dnevno.
– Naši timovi vrijedno rade od ljeta, iako to tada javnosti nije bilo vidljivo, kaže Zinka Bardić.
Ono što PR timovi obje strane još moraju odraditi jest ono osnovno: motivirati vlastite birače da 4. prosinca doista i prošeću do birališta, padala kiša, ili sjekire, a to je – paradoksalno – često najteže upravo ondje gdje su određene stranke favoriti, primjerice Kukuriku u 8. jedinici, ili HDZ u 9. i 10. jedinici. Zato kampanja nikad ne može igrati samo na razum – moraju se probuditi i emocije!