Američki Hershey's podignuo je cijene za 10 posto, Nestle je održao porast cijena na 1,6 posto, a korijen problema leži u Obali Bjelokosti
Mnogim je proizvođačima čokolade ova godina bila izuzetno teška. Morali su se nositi s porastom cijena sirovina izbjegavajući znatnije povećanje maloprodajnih cijena. Cijena kakaovca, osnovnog sastojka raznih čokoladnih bombona i čokolada, udvostručila se u proteklih pet godina. Primjerice, na londonskom tržištu, kakao je vrijedio 896 funti za tonu u travnju 2006.
Teško se odustaje
Cijena kakaovca u New Yorku, drugoj velikoj svjetskoj burzi, udvostručila se od 2005. godine. Tada je, naime, metrička tona ove sirovine koštala nešto više od 1.500 dolara, a njena vrijednost je u siječnju ove godine premašila 3.200 dolara, piše časopis Banka.
Čokoladni proizvodi Rococo zabilježili su velik pad prodaje tijekom financijske krize, no tvrtka se zatim oporavila. »Cijena kakaa, poput cijene ulja, neprestano raste. Zaista smo se trudili kako bismo ograničili maloprodajnu cijenu naših proizvoda, ali smo zaključili da onaj tko se navikne na zaista fantastičnu vrstu čokolade, teško da će od nje odustati – tako je i s vinom«, objašnjava Chantal Coady, osnivačica i jedna od direktorica kompanije Rococo.
U razgovoru za BBC, Coady napominje da ljudi sada možda rjeđe kupuju, no još uvijek prilično troše na čokoladu.
Mnogi su smatrali čokoladu atraktivnim businessom u zadnjih nekoliko godina, no problemi potražnje i ponude potakli su rast cijena. Zatim je izbila politička kriza u Obali Bjelokosti, najvećem svjetskom izvozniku kakaa. Uz Obalu Bjelokosti najveći svjetski proizvođači kakaovca su Gana, Indonezija i Nigerija.
Zadržati klijentelu
»Nije problem samo u rastućoj cijeni kakaa, već i u znatnom porastu cijena drugih sirovina koje se koriste u proizvodnji čokolade, pa su se proizvođači zaista našli u problemima«, objasnio je za BBC Jonathan Parkman, jedan od voditelja poljoprivrednog sektora brokerske tvrtke Marex Financial.
Dosad se prodaja održala visokom usprkos teškoj ekonomskoj klimi. Potrošači gledaju na čokoladu kao na pristupačan luksuz. No ukoliko cijene nastave rasti, kupci će se masovno okrenuti jeftinijim proizvođačima. Stoga proizvođači vrhunskih čokoladnih slatkiša ove godine imaju pune ruke posla kako bi zadržali klijentelu.
No pitanje je kako će se cijena čokolade kretati u sljedećim mjesecima? »Iako je situacija u Obali Bjelokosti bolja, možemo očekivati promjenjive cijene u sljedećih nekoliko mjeseci«, tvrdi Jonathan Parkman za BBC.
No usprkos fluktuaciji cijene kakaa na svjetskim tržištima, agencija za istraživanje tržišta Mintel predviđa da će sezonska prodaja čokoladnih proizvoda i prodaja bombonjera porasti za 13 posto u sljedeće četiri godine. Naime, za mnoge potrošače uživanje u čokoladi je navika koje se teško odriču, bez obzira na cijenu.