Stiže novi zakon o obveznom osiguranju u prometu

Visina odštete za ozljedu u prometu računat će se prema tablicama

Hina

Iz Ministarstva financija kao bitnu promjenu navode uspostavu pravnog sustava obvezujućeg karaktera za utvrđivanje i izračun visine odšteta, a činit će ga Medicinska tablica i Tablica odšteta.

Po službenim podacima Hrvatskog ureda za osiguranje, društva za osiguranje po osnovi osiguranja od automobilske odgovornosti prosječno svake godine evidentiraju 105.000 novih odštetnih zahtjeva, a u obradi prosječno imaju 150.000 odštetnih zahtjeva. Godišnje se riješi prosječno 105.000 odštetnih zahtjeva s prosječnim financijskim efektom od 1,3 milijarde kuna, dok neriješeno ostane prosječno 45.000 zahtjeva s potencijalnim prosječnim efektom od 2,2 milijarde kuna (prosječan iznos pričuve šteta).Svake godine društva za osiguranje zaprime prosječno 10.000 novih tužbi za naknadu štete po osnovi osiguranja od automobilske odgovornosti, te dolazi do opterećenja sudova, budući da generiraju najmanje oko 60.000 parničnih rasprava uz prosječan rok vođenja parničnog postupka do 4 godine. Na kraju svake godine, od prosječno neriješenih 45.000 odštetnih zahtjeva, njih oko 20.000 odnosi se na nezavršene sudske postupke, navode iz Ministarstva. Osvrćući se na iskustva drugih država iznose primjer Francuske koja je 2010. izmijenila i dopunila tzv. Badinterov zakon iz 1985. o poboljšanju položaja žrtava cestovnog prometa i ubrzanju postupka obeštećenja. Zakon je posebice zaštitio osobe koje su najizloženije štetama u cestovnom prometu, kao što su putnici, pješaci, osobe mlađe od 16 i starije od 70 godina i osobe s invaliditetom, navode iz Ministarstva financija napominjući kako će Hrvatska novim zakonom ugraditi rješenja slična onima u Francuskoj. Prije stupanja na snagu tog zakona se 95 posto predmeta rješavalo se na sudu, a danas je to svega 5 posto. Navode i primjer Španjolske u kojoj su jedinstvena medicinska i tablica odšteta sastavni dio Zakona o građanskoj odgovornosti i osiguranju u vezi s upotrebom motornih vozila i na snazi su od 1995. Takvim sustavom vrednovanja naknade neimovinskih šteta i kontinuiranom nacionalnom kampanjom o sigurnosti cestovnog prometa, Španjolska je u razdoblju od 7 godina (1999.-2006.) uspjela značajno smanjiti broj prometnih nezgoda te je uspostavila brz, jasan i transparentan postupak rješavanja odštetnih zahtjeva fizičkih osoba iz prometnih nezgoda.


Takvo rješenje, u kojemu postoje objektivni kriteriji za procjenu šteta koji jamče minimum homogenosti i sličnosti u naknadi osobnih šteta, povećava transparentnost u procjeni oštećenja, a doprinijet će i ujednačavanju sudske prakse te posljedično dovesti do većeg stupnja pravne sigurnosti građana, smatraju u Ministarstvu. 


Napominju pritom kako je dosadašnja praksa imala upravo suprotne učinke te kako su brojni primjeri nedosljednosti u visini naknada šteta, slučajevi u kojima dvjema osobama približno iste dobi i u približno istim okolnostima, koje pretrpe jednake tjelesne ozljede, odnosno jednak stupanj oštećenja, u konačnici nije pripala jednaka novčana naknada.Novi sustav doprinijet će i rasterećenju sudova, odnosno smanjenju broja sudskih postupaka, procjenjuju u Ministarstvu u kojem, sukladno iskustvima drugih država, očekuju smanjenje broja tužbi i rješavanje najvećeg broja odšteta u izvansudskom (mirnom) postupku.


Međutim, ako oštećeni ne bude zadovoljan izvansudskom nagodbom, svoja će prava u konačnici ostvarivati u sudskom postupku, ali uz ujednačeniju sudsku praksu, navode iz Ministarstva financija. 


Napominju i kako je Medicinske tablice radio veći broj medicinskih stručnjaka, odnosno liječnika različitih specijalnosti, a izrađene su po uzoru na Europsku indikativnu tablicu za procjenu oštećenja tjelesnog i duševnog integriteta iz 2003. 


Ministarstvo iznosi i niz podataka o sadašnjoj situaciji u pogledu rješavanja odštetnih zahtjeva u Hrvatskoj. 


Medicinske tablice primjenjuju se i u Portugalu, Italiji te Srbiji, navode uz ostalo iz Ministarstva financija.