Ljubavno pismo Oslu

Dva suvremena norveška filma u riječkom Art-kinu

Dragan Rubeša

Filmovi »Oslo 31. kolovoza« i »Headhunters« krajnji su antipodi, ali ipak daju uvid u motive novije norveške kinematografije



Dva norveška filma koja se u paketu trenutno prikazuju u riječkom Art-kinu »Croatia« – »Oslo 31. kolovoza« Joachima Triera i »Headhunters« Mortena Tylduma – krajnji su antipodi. Oba su doduše snimljena prema literalnom predlošku.


Trier je transponirao iz Francuske u Norvešku roman francuskog pisca Drieua La Rochellea »Le feu follet« po čijim je motivima Louis Malle u šezedestima već snimio istoimeni film (Trier je doduše Danac s norveškom adresom, ali nije u nikakvom rodu s poznatijim Larsom, kako je to pojasnio u jednom razgovoru, dok mu je film snimljen u norveškoj produkciji). A iza Tyldumove farsične adaptacije krije se megapopularni pisac Jo Nesbo, ujedno i jedan od koscenarista filma. 


Atraktivni pulp


Dok Trierov komad ispisuje ljubavno pismo Oslu, Tyldumov film potjere vodi nas na brutalni turistički obilazak pitoresknih norveških fjordova, šuma i autocesta. Dok Trierov prosede puno duguje francuskom »Novom valu«, doduše puno više Rohmeru nego Malleu, Tyldumov nabrijani komad o lovcu na glave koji i sam postaje lovina nakon što mu se dogodi bliski susret s pogrešnim korporacijskim predatorom, samo što nije dobio hollywoodski remake, kako to već biva s atraktivnim nordijskim pulpom, od Stiega Larssona pa nadalje (sada je u igri lažno Rubensovo platno koje je ukrao autorov junak kako bi zadovoljio ženine luksuzne apetite). 




U uvodnoj sceni Trierova »Osla«, bivši ovisnik (Anders Danielsen Lie, neodoljiv) koji je »čist« već deset mjeseci, stavlja u džep kamenčiće kao što je to učinila i Virginia Woolf kad je ušla u rijeku Ouse. Samo što je njegov pokušaj samoubojstva bio bezuspješan. Film prati jedan dan u njegovu životu, nakon što je dobio dozvolu za izlazak iz komune, dok pokušava prebroditi egzistencijalnu krizu i kompletno se skinuti s droge. Zato je njegova kožna jakna od koje se ne odvaja ujedno i svojevrsna zaštita od vanjskog svijeta, njegova druga koža. 


Dug »cinema veriteu«


On se nalazi u svakom kadru, iako postoje scene u kojima nije izgovorio nijednu riječ, dok pokušava shvatiti koliko uopće znači sebi i koliko drugi znače njemu. Trierov film ulazi u klubove i na kućne tulume, rekonstruira prošlost, razotkriva esenciju uspomene, hvata ukradene poglede i nježnosti leptira koji je sletio na junakovu ruku. Prosede mu puno duguje »cinema veriteu« s natruhama amaterskog filma, čija se kamera voli približiti onome što je daleko od nas. 


Kad padne noć, Trier postaje veći moralist, ali ne zato da bi pronašao put prema jednakosti ili nekakvoj apstraktnoj slobodi. »Sve će biti zaboravljeno. To je svojevrsni zakon prirode« – kaže Anders djevojci s kojom će provesti noć. Prije no što 30. kolovoz pređe u 31. kolovoz.