Manje je optimizma, više šutnje, manje razgovora o tome što im se dešava, više rezignacije, manje pitanja, više razmišljanja o onome u što su vjerovali a pokazalo se neistinom, posebno kada se o »politikama« radi. Zapravo, u Damasku o politici ne razgovara skoro niko
Odlazeći u rano jutro minulog utorka iz Damaska prema Bejrutu, svratio sam na putničku i oproštajnu kafu u »Domino«, restoran-caffe kraj Bab Tume, istorijske kapije u zidinama starog grada. Takvih je mjesta u Damasku mnogo više nego što mi možemo zamisliti. Razlika između »Domina« i ostalih gdje se živi u tamošnjim nostalgičnim sjećanjima na prošlost i roje nerealni snovi o budućnosti, jeste jedan veliki poster na zidu, sa kojeg Marlon Brando, kao »Kum«, podignutim prstom opominje: »Držite vaše prijatelje blizu vas, ali vaše neprijatelje još bliže…«
Ni naivno ni slučajno
Instant »civilizacije«
Stanovnici Damaska u svoj svojoj muci doista jesu civilizacija, to svako iole normalan mora osjetiti u svakom trenu, kao što mu se mora iskreno zgaditi instant »civilizacije« koju na bajonetima treba da donesu teroristi, kriminalci i doista pravi bezbožnici koje se tamo gura u ime Boga i interesa raznih, plaćenih u kešu ili u akcijama Wall Streeta ili raznih drugih svjetskih poslovnih avenija i sokaka. Što bi kazao Veliki sirijski muftija Ahmed Hasun, Sunit, koji me kao »prijatelja iz Bosne i, dozvolite, Jugoslavije«, (sjetio sam se odmah narogušenih kod nas kad se ovo pomene) primio u svom uredu u Damasku nasmijan i raširenih ruku: »…Zapalili su vatre ovdje, među starim civilizacijama, da vjerskom mržnjom i vjerskim sukobima zavade ljude koji imaju osjećaj za svoju državu, svoju prošlost i tako ih pokore, svojih interesa radi. Otišli su Gadafi, Ben Ali, Mubarak i Saleh i šta bi, ništa. Sirija će sebe sačuvati a režim će birati narod a ne oni. Oni kod vas, u Bosni i na Balkanu, vehabije i salafije što dolaze ovamo da ratuju kobajagi u ime Boga a zapravo za druge, shvatit će da su ponovo prevareni kao što su prevareni i prvi put kada im se obećavalo kako će im se vrata raja otvoriti, a dobili su manje od ništa…«
Dogovoreni scenariji
U luksuznom hotelu »Four Seasons« mnogo je stranaca sa zapada, službenika UN-a, stručnjaka za eliminaciju hemijskog oružja, raznih pregovarača, diplomata i špijuna što se došunjavaju ispotiha u Damask ne bi li obnovili stare veze, ugovorili nove poslove i nekako spriječili teroriste sa pasošima koje su im oni sami dali, da se vrate sutra nazad. Na neka nova ratišta, naravno, mogu. Vidio sam i nekoliko bivših kolega, diplomata koji kao sjene promiču kroz Damask, a kobajagi nisu tamo. Jedan mi je poznanik pričao da u Ženevi upravo treniraju »opozicionare« kako se ponašati za pregovaračkim stolom, šta kazati a šta ne, šta se smije a šta ne smije…Eto baš onako kako se ništa ne bi otelo zamišljenim i dogovorenim scenarijima. Nikoga se, po običaju, ne tiče, što velika priča stare zemlje ima svoj tok i svoju logiku a što su mnogi, unaprijed zamišljeni scenariji po raznim kabinetima već propali. Pa i oni prateći, medijski.
Posljednja odbrana
Poslije konferencije
U Damasku sam sreo poznanika porijeklom iz Bosne, došao sa jednom velikom međunarodnom organizacijom koja »priprema teren za vrijeme poslije konferencije«. Nismo mnogo razgovarali o tom »poslije«, naprosto zato što ja ne vjerujem da će to poslije biti onda kada su njemu kazali tamo negdje u New Yorku ili Ženevi, da će biti. Razgovarali smo o Damasku danas. Bio je iznenađen i fasciniran ovdašnjim svjetlima iako mali generatori drndaju na svakom ćošku, sukovima iako u njima radi svaka treća ili peta prodavnica, pijacama sa voćem, povrćem i začinima kakvih nema ni u najsretnijim bogatim zemljama (kako, niko ne zna…), restoranima i kafanama poput Naranja ili Nofare iza zida Umayyad džamije, najstarije »žive« kafane na svijetu, ili Moulaye gdje se karta, puše nargile i prepričavaju storije kao iz 1001. noći. Uvijek mi je u tim razgovorima padalo na pamet, šta bi moj prijatelj da je to sve video prije dvije, tri godine, dok je vladao »totalitarizam« i »teror« nad ljudskim pravima, pa došli oslobodioci da sve to poprave. Kao što su popravili u Tripoliju i Bengaziju, Kairu, Bagdadu i unaokolo. I sad se spremaju, kad odluče da je u Siriji završeno, da se presele, recimo, u Afriku ili – Alžir.
Možda nije »ambasadorski« ili novinarski profesionalno, onako kako su nas učili u bivšim novinarskim školama i redakcijama našeg bivšeg »totalitarnog režima« ali, navijam svim srcem da nikad ne pobijedi »nova demokracija« ako je to ova koju treba da donesu u Siriju divlji bojovnici i fanatici, plaćeni na raznim stranama vani. Navijam de Beit Al Wali ovakav kakav je ostane tamo gdje, da Butros i dalje radi to što radi, da doktor može otići u svoju Malulu i posjeti crkvu gdje se govori aramejski, da ne iskopaju Ivana Krstitelja iz Umayyad džamije jer je krstio »bezbožnika « Isusa Krista pa mu nije tu mjesto, da ne sruše grob Saladina jer je Kurd, pa tako ni on nije »pravi musliman«…
Da bi sve to, možda, bilo tako, onu poruku Kuma, u kafani »Domino« kraj Bab Tume, treba uzeti veoma ozbiljno. Mudrost i porijeklo su joj orijentalni, siguran sam. Uostalom, mnogi u arapskom svijetu svoje neprijatelje već sada drže bliže sebi, nego svoje prijatelje. Zato sretni grad i jeste tužan. Tako danas, kažu, mora biti. Nisam siguran u to. Uostalom, vratit ću se za koji mjesec da provjerim vlastitim očima, i čujem od ljudi kojima vjerujem.