Antonov 225 dug je 84 metra, raspon krila mu je 88 a visina 18 metara, prazan teži oko 300 tona, a rekordan teret koji je dosad prevezao je 189 tona težak generator 2009. godine
ZAGREB An-225 Mriya sletio je večeras u 17.45 sati na zagrebačku zračnu luku.
Najveći avion na svijetu, koji je došao kako bi prevezao Končarov transformator na Filipine, sletio je 15 minuta prije očekivanog dolaska. Transformator će se danas ukrcati u teretni prostor aviona, koji će sutra ujutro napustiti Zagreb i krenuti prema Filipinima.
Najveći operativni zrakoplov na svijetu bijele je boje s trakama u bojama ukrajinske državne zastave, nazvan je Mriya, što na ukrajinskom znači »san«, a dugačak je nešto manje od nogometnog igrališta i visok kao šesterokatnica.
Za tu jedinstvenu leteću grdosiju dužine 84 metra, raspona krila 88 i visine 18 metara, vlada veliko zanimanje zrakoplovnih entuzijasta koji putuju svijetom kako bi ga vidjeli i snimili.
Antonov 225 prazan teži oko 300 tona, a rekordan teret koji je dosad prevezao je 189 tona težak generator 2009. godine. Maksimalna težina tereta u teretnom prostoru je 250 tona, a najveća težina koju može ponijeti »na leđima« je 200 tona. S takvim teretom može letjeti na udaljenosti 4500 kilometara, dok s maksimalnom količinom goriva stiže na odredišta udaljena 13 do 15 tisuća kilometara.
Taj leteći div drži gotovo 240 rekorda u svijetu zrakoplovstva i zračnog prijevoza.
Šest motora Progress D-18, od kojih svaki može dati 229.5 kN potiska, čini ga zrakoplovom s najjačom pogonskom skupinom. Radi sigurnosti svi bitni sustavi u zrakoplovu su učetvorostručeni tako da kvar ne bude fatalan za šesteročlanu posadu.
An-225 projektnog ureda Antonov nastao je povećanjem transportnog zrakoplova An-124 Ruslan, transportera s četiri motora za strateške vojne operacije. Projektanti su produžili trup zrakoplova, dodali dva motora i promijenili repne upravljačke površine tako da bi bio lakše upravljiv kad nosi teret na leđima – jer upravo za to je bio i napravljen.
Antonov bi trebao prevesti glavni dio Končarevog transformatora snage 318 megavoltampera, a ostatak će biti transportiran redovitim aviolinijama. Rok za njegovu izradu bio je pet i pol mjeseci, ali je skraćen za 35 dana.
Filipinski kupac odlučio se za prijevoz transformatora zrakoplovom koji će trajati dva dana kako bi uštedio na vremenu, jer zbog kvara postojećeg transformatora snosi gubitke. Prijevoz brodom potrajao bi 40 do 45 dana. Prijevoz zrakoplovom košta tri milijuna dolara i skuplji je od samog transformatora jedan i pol puta.
Neposredno nakon slijetanja u Zagrebačku zračnu luku najvećega transportnog zrakoplova na svijetu, ukrajinskog Antonova 225, njegov pilot Dmitro Antonov izjavio je večeras kako da mu je drago da se nalazi »na zemlji u Zagrebu«.
»U Hrvatskoj se nalazimo prvi puta u povijesti jer smo dobili zadatak da prevezemo Siemens-Končarov transformator iz Zagreba na Filipine. Očekujemo ukrcavanje tereta i polijetanje u nedjelju ujutro oko 6 sati. Na tom putu bit će nekoliko slijetanja od kojih je prvo u Bakuu u Azarbajdžanu, zatim u Alma-Ati u Kazahstanu, potom u Kini te konačno slijetanje na otok Cebu na Filipinima«, rekao je Antonov.
Posadu Antonova 225 čine tri zrakoplovca – dva kapetana i jedan pilot, a inače ima 12 pilota koji imaju pravo pilotirati tim zrakoplovom.
Dočeku ukrajinskog zrakoplova večeras u zagrebačkoj zračnoj luci nazočan je bio i ukrajinski veleposlanik Aleksander Levčenko.
Članovi posade Antonova 225 sutra imaju slobodan dan i provest će ga u razgledanju Zagreba i njegovih povijesnih znamenitosti.
Članica Uprave tvrtke Končar – Transformatori Natalija Šulentić kazala je kako je dolazak zrakoplova Antonov 225 velik događaj za njihovu tvrtku jer su dugo i predano radili na organizaciji transporta transformatora za Filipine.
»Ovo je velik projekt, vrijedan pet milijuna eura, a radi se o drugom transformatoru koji isporučujemo istom kupcu. Na transport otpada velik dio iznos, no vjerujemo da će kupac cijeniti kratak rok isporuke koji smo dodatno skratili te da ćemo i dalje uspješno surađivati«, istaknula je Šulentić.
Transformator je trebalo brzo transportirati jer filipinska trafostanica San Lorenzo kojoj je namijenjen, trenutačno ne radi i velik dio tamošnjeg stanovništva je bez električne energije.