Rovinj Photodays 2013

Rovinj prijestolnica hrvatske fotografije: stiglo 7.500 radova

Maja Hrgović

U svakoj od devet kategorija odabrano je po troje najboljih autora, a pobjednici će biti poznati 8. lipnja



ZAGREB  Kriteriji uspješnog spoja umjetničkog ili autorskog koncepta, snažne priče i fotografske realizacije iznjedrili su finaliste ovogodišnjeg, šestog po redu fotografskog festivala Rovinj Photodays. Ova manifestacija, koja iz godine u godinu prerasta u središnje mjesto afirmiranja i valoriziranja domaće umjetničke, namjenske i dokumentarne fotografije, privukla je ukupno 7.500 radova, a selekciju je napravio žiri – činili su ga Žarko Vijatović, fotograf i povjesničar umjetnosti, Goran Trbuljak, konceptualni umjetnik, snimatelj i profesor na Akademiji dramske umjetnosti, Michael Diemar, galerist, kustos, kolekcionar i predavač te Markita Franulić, povjesničarka umjetnosti i ravnateljica Tehničkog muzeja u Zagrebu. 


   Nakon što premijerno budu predstavljeni izložbom u sklopu završnice festivala, od 7. lipnja u Rovinju, gdje će pobjednicima biti uručena priznanja i novčane nagrade, radovi finalista postat će dio fundusa zagrebačkog Muzeja za umjetnost i obrt. 


  Intimistički dokumentarizam


U svakoj od devet kategorija odabrano je po troje najboljih, a pozamašan je i popis pohvaljenih. 




   – U pristupu većine odabranih autora prevladava svojevrsni intimistički dokumentarizam, bez obzira na kategoriju ili temu. Tema je zapravo katalizator za intimna preispitivanja. Više je riječ o interakciji s prostorom i vlastitom intimom ili prošlošću, o proizvodnji vlastitog mentalnog i fizičkog prostora nego o komunikaciji i dijalogu s drugim ljudima, o fotografijama koje se prije referiraju na subjektivno iskustvo, pa i ono posredovano slikom, nego na osobnu participaciju u društvenim zbivanjima. No kritičnosti ipak ne nedostaje, iako ona u ovom izboru nije »na prvu loptu« – kaže Markita Franulić. 


   Dobitnik ovogodišnje Nagrade za životno djelo priznati je fotograf Josip Klarica iz Zagreba. Njemu će u skopu festivala u Rovinju biti priređena retrospektivna izložba, dok će posebna priznanja za doprinose u fotografiji biti dodijeljena Zvonimiru Baričeviću iz Zagreba te Miljenku Smokvini iz Rijeke. 


   – Očekivano, najveći odaziv autora bio je u kategoriji pejzaž, ali među najbolje plasiranima tu su se ipak našli Boris Hnatjuk (Samobor), Nikola Šerventić i Mario Pućić (Zagreb). Jednako popularna bila je arhitektura s nominiranima Mario Pućić, Ivana Planinić i i Bojan Mrđenović (Zagreb). U kategoriji moda najboljima su se pokazali Nikola Predović, Maja Jokić (Zagreb) i Suzana Holtgrave (Pula), rekao je direktor manifestacije Denis Redić. 


  Prednjači Zagreb


Među nominiranim autorima, u kategoriji publikacije nalaze se Eikon studio d.o.o. (Pula), Nenad Šaljić (Split) i Luka Tomac (Popovača), a u kategoriji primijenjene fotografije Miljenko Bernfest, Romano Decker i Dejan Kutić te Barbara Šarić (Zagreb). Dokumentarnu fotografiju zastupaju Igor Sitar, Mario Topić (Zagreb) i Dalibor Talajić (Rovinj). Troje autora odabrano je i u kategoriji akt/tijelo za koju je Markita Franulić rekla da je kvalitetom najslabija – Igor Popović (Pula), Nives Milješić i Iva Korenčić (Zagreb) te u kategoriji portret Kristian Macinić (Poreč), Dario Belić (Velika Gorica) i Nikola Šerventić (Zagreb). Među sedamdesetak prijavljenih umjetničkih koncepata najboljima su ocijenjene fotografije Bojana Mrđenovića (Zagreb), Nine Đurđević (Samobor) i Davora Konjikušića (Zagreb). 


   – U većini kategorija, a osobito u kategoriji umjetničkog koncepta, po artikulaciji teme, njezinoj realizaciji kao i po propitivanju samog medija fotografije, osobito u kontekstu mreže kao medija kreacije i komunikacije, ističu se studenti ADU, čime se afirmira i sam studij fotografije i pokazuje koliko je važno za hrvatsku fotografiju bilo njegovo pokretanje – rekla je predsjednica žirija, oduševljena mladim snagama.