Sustav javnih gradskih bicikala već godinama postoji u mnogim europskim gradovima, gdje je u pravilu i više nego dobro primljen kod korisnika
RIJEKA – Rijeka bi sredinom ove godine trebala dobiti prve javne gradske bicikle za iznajmljivanje koji će, za početak, biti smješteni na Molo longu. Komunalno društvo Autotrolej objavilo je natječaj za nabavu i montažu opreme i informacijskog sustava naplate i upravljanja javnih bicikala, procijenjene vrijednosti 150 tisuća kuna kojim se traži kompletna hardverska, komunikacijska i programska oprema potrebna za djelovanje novog sustava, obuka korisnika i stavljanje sustava u funkciju.
Prve vijesti o nabavci javnih bicikala već su izazvale prilično žustre rasprave na internetskim društvenim mrežama pa je tako najglasniji prigovori mogu čuti na račun cijene projekta od 150 tisuća kuna za što će građanima biti na raspolaganju tek deset bicikala.
Druga najčešća tema je bila mogućnost korištenja bicikala u Rijeci s obzirom na konfiguraciju terena, nedostatak biciklističkih staza i nekulturu vozača automobila u odnosu na bicikliste. Sudeći po interesu u raspravama, ni interes javnosti za korištenje bicikala ne bi trebao izostati, bez obzira na sve istaknute nedostatke.
Riječ je, objašnjavaju iz Autotroleja, o pilot projektu, dogovorenom s Lučkom upravom Rijeka, na temelju inicijative Grada Rijeke za oživljavanjem riječkog lukobrana, a bicikli će u prvom redu biti namijenjeni vožnji samim Molo longom.
Vožnja Molo longom
– U ovaj projekt i natječaj krenulo se na temelju smjernica Grada Rijeke za osmišljavanjem sadržaja na Riječkom lukobranu, tako da je za sada riječ o testnom projektu na temelju kojeg će se ispitati mogućnost širenja sustava gradskog bicikla i na neke druge lokacije u samom gradu. Ponudom bicikala za iznajmljivanje i stavljanjem ovog projekta u funkciju Grad Rijeka pridružiti će se brojnim europskim gradovima koji njeguju i promiču zdrav način života te učestalu uporabu bicikala u svakodnevnom životu. Očekuje se da će ova ponuda gradskih bicikala biti dobro prihvaćena od strane građana i gostiju, poručuju iz Autotroleja.
Natječajem KD Autotrolej kao naručitelj traži software – program za praćenje, opremu za smještaj bicikli na baznoj stanici – nosače, brave i elektronsku opremu, centralni punkt na kojem se korisnik registrira i uzima bicikl na korištenje, te 10 bicikala, kao i uslugu montaže sustava i obuku radnika za rad sa sustavom.
O izvorima financiranja projekta iz Autotroleja i Grada jučer nismo dobili informacije, no može se pretpostaviti da je riječ ili o vlastitim sredstvima KD Autotrolej ili o kreditnom zaduženju. Suprotno tome, prije nešto više od mjesec dana Grad Koprivnica objavio je vijest da je iz IPA fonda Europske unije dobio dva milijuna kuna za uvođenje javnih bicikala, projekt pokrenut u partnerstvu s mađarskim gradom Hevizom. O tome kane li i riječki gradski oci tražiti sredstva europske unije barem u fazi eventualnog širenja projekta također nismo dobili nikakve informacije.
Bicikli će se moći unajmiti putem gradskih kartica, elektronskih kartica koje bi u primjenu trebale ući tijekom ove godine, kojima će, za početak, biti omogućeno plaćanje usluga Autotroleja i Rijeka prometa, a kasnije će objediniti plaćanje i korištenje usluga komunalnih i trgovačkih društava u vlasništvu Grada Rijeke, gradskih ustanova, socijalnih i drugih programa, uz mogućnost plaćanja komercijalnih sadržaja.
Plaćanje elektronskim karticama
– Sustav najma bicikla funkcionirat će na način da korisnik obavlja identificiranje na centralnom punktu za podizanje bicikla, te bicikl nakon identificiranja može u korištenje.
Sam sustav identificira korisnika i bicikl koji je korisnik podigao. Prepoznaje koji su bicikli na stanici za podizanje, a koji se koriste, te određuje koji korisnik koristi koji bicikl. Po obavljenoj vožnji korisnik vraća bicikl na stanicu, a sustav prepoznaje bicikl koji je vraćen, identificira korisnika koji je koristio bicikl i razdužuje ga, te čuva podatke o korisniku i vremenu korištenja bicikla, objašnjavaju u Autotroleju.
Bicikli će biti zaključani bravama koje će se otključavati putem spomenute kartice, a prema informacijama iz Ureda Grada korištenje bicikala neće se naplaćivati, barem ne za vrijeme trajanja pilot projekta.