Vampiri su idealni kao simbol nečeg što je drugo i strano; oni su način na koji društvo raspravlja svoje probleme, određuje što je prihvatljivo, a što nije
Malo koji autor ima zadovoljstvo boraviti na mjestu radnje romana kojeg upravo piše. Zagrebačka spisateljica i prevoditeljica Milena Benini imala je tu čast: radnja njenog novog romana događa se u pazinskoj Kući za pisce, čiji je gost bila tijekom prosinca.
I vještice pate od stresa
U novom romanu kojeg ste dovršavali tijekom boravka u Kući za pisce glavnu ulogu imat će vještice.
– Ta je priča nešto što mi se već dosta dugo mota po glavi. Jedan dio inspiracije proizašao je iz toga što Istra ima mnogo vrlo popularnih i dobro opisanih nadnaravnih bića – vile, divove, vampire, krsnike – ali baš i nema vještice u onom uobičajenom smislu te riječi. Kopkalo me zašto je to tako, pa sam došla do zaključka da su zacijelo u nekom trenutku istarske vještice morale nekamo otići. Tako sam došla do vještica koje danas žive u SAD-u, ali su potomci emigranata, vještica koje su u doba progona otišle iz Istre. Jedna od tih američkih vještica doživljava previše stresa na poslu i zbog oporavka se vraća u stari kraj. A budući da se inače bavi ljekovitim i začinskim travama, putovanje financira tako što pronađe nakladnika za knjigu o istarskom bilju. I onda, naravno, kamo smjestiti osobu koja u Istri istražuje materijal za knjigu? U Kuću za pisce, naravno! Eto, tako je to bilo.
I sve što ima tu stigmu »komercijale« je u principu kod nas podcijenjeno i zanemareno. Pri tome se zaboravlja da je upravo komercijalna književnost uvijek i svugdje glavni pokretač za postojanje bilo kakve druge književnosti. Književnost trenutno svuda u svijetu prolazi kroz neku vrst krize, ali kod nas je to još dodatno potencirano, jer ni prije nismo imali neku bogzna kako svijetlu situaciju. Pa su nam bestselleri knjige koje se prodaju u stotinjak primjeraka, a naklade padaju ispod 500. Baš zato što nemamo podloge, što nemamo te komercijalne književnosti koja bi onda mogla financirati nešto drugo. Književnost koju nitko ne čita je mrtva književnost.
Dodatno, moram reći da je meni Istra veliko nadahnuće, već sam dosta stvari napisala koje su ovako ili onako smještene u Istri, bilo pravoj bilo nekoj alternativnoj, paralelnoj, mitskoj. Zato mi je pomisao da smjestim roman u Istru bila posve logična. A Pazin je meni obično prvo odredište; ovamo dolazim već desetak godina, bar jednom godišnje.
Vampiri koji ne grizu prije braka
Naime, Istra je jedino hrvatsko područje koje godišnje objavljuje dvije žanrovske zbirke priča – istrakonsku i zbirku Festivala fantastične književnosti, a to je već samo po sebi bilo dovoljno da privuče pisce, jer pravog prostora za objavljivanje domaće spekulativne fikcije zapravo nije ni bilo. Osim toga, dodjeljivane su i nagrade, za najbolje priče i, osobito, pršut za najistarskiju priču, što je bila dodatna motivacija. S druge strane, istina je i da Istra ima tu veliku mitološku pozadinu, s puno specifičnih bića i priča, koja je dodatno nadahnula ljude. Mislim da je stvaranje istarskog podžanra bilo gotovo neizbježno.
Mene osobno kod vampira najviše zanima baš taj aspekt, ta drugost koja je za vampire toliko bitna. To, naime, vampirima istovremeno omogućuje i da budu iznimno subverzivni; lezbijske vampirice šezdesetih godina, na primjer, ili homoerotski, metroseksualni tonovi kod vampira Ann Rice su stvari koje govore o onome čega se pojedino društvo u nekom trenutku boji, ali istovremeno daje i naznake da se to pitanje probavlja, da je to nešto o čemu pojedino kulturalno okruženje u nekom trenutku razmišlja.
Nije slučajnost ni što su se seksualno suzdržani vampiri Stephenie Meyer pojavili u trenutku kada svjedočimo velikom povratku silno konzervativnih pogleda na svijet, i vampiri koji »ne grizu prije braka« samo su odraz takve situacije – i oni, a i izrazito negativne reakcije koje su polučili. Jer je taj konzervativizam nešto o čemu mi svi ovog časa na neki način razmišljamo, i postavljamo se prema njemu, a vampiri su samo jedan od načina kako prorađujemo tu temu.
»Autentični« vampiri
Postoje stereotipi o tome kakav mora biti vampir – ispijanje krvi, pretvaranje u šišmiša, strah od križa, češnjaka ili svete vodice, besmrtnost, neka su od desetaka »kanonskih« vampirskih svojstava. Budući da vampirska književnost postoji već dvjestotinjak godina, koja su vampirska svojstva u tom vremenu odumrla, a koja su se nova pojavila?
– Vampiri su uvijek proizvod svoga vremena, a današnje je vrijeme globalizirano, i to uglavnom na onaj imperijalistički način. Zato današnji vampiri u tinejdžerskim serijama idu u srednje škole i svi imaju holivudske osmijehe. Dugo godina medijska predodžba o vampirima uključivala je nekakvu verziju Transilvanije, prvenstveno, naravno, zahvaljujući Bramu Stokeru. No, posljednjih nekoliko desetljeća, pitanje podrijetla uvelike je iščezlo iz vampirskog mitološkog sklopa: dok su nekad vampiri čak morali spavati u ili na rodnoj zemlji da bi preživjeli, danas im sasvim odgovara i krevet iz Ikee, i mogu potjecati s američkog srednjeg zapada, ili bilo kojeg drugog mjesta.
Sve se više zaboravlja da vampiri, nekad, nisu mogli ući u kuću ako ih se ne pozove. To je povezano s načinom kako danas komuniciramo sa svijetom oko sebe: danas je gotovo nemoguće zamisliti da vam neki pop-kulturni fenomen ne uđe u kuću, koliko god vam se sviđao ili ne sviđao, pa su tako i vampiri prestali pristojno čekati da ih pozovete k sebi.
Od novih karakteristika, vjerojatno je najpoznatija i najozloglašenija ono famozno svjetlucanje na suncu koje je uveo serijal »Sumrak«. S druge strane, vampiri koji ne moraju nužno ubiti svaki put kad se hrane su već odavno poznati. U narodnoj tradiciji, recimo, prilično je poznat i češnjak kao metoda odbijanja vampira, no u današnje doba ima dosta vampira koji s hranom nemaju nekih većih problema, ili je bar mogu konzumirati. Uostalom, dobili smo već i vampire koji krv navlače iz limenki umjesto iz vratova. Ta je situacija, zapravo, bila prisutna od samih početaka: izvorni, folklorni vampiri nisu čak ni pili krv, već su davili, najčešće članove svoje neposredne obitelji ili ljude koji su im na neki drugi način bili bliski za života. A onda je romantizam učinio svoje, i dao im lik koji danas smatramo prepoznatljivo vampirskim. Ali ta prepoznatljivost je, zapravo, jako varljiva.
Podcijenjena komercijala
Vampiri su možda i najvarljivija mitska stvorenja. Kod njih je na djelu čisti Duchampov princip: vampirizam je ono što autor vampirskog teksta označi kao takvo. I gotovo. To je tako od samih početaka, tako da je apsurdno tvrditi da je neki vampir »praviji« od nekog drugog, pogotovo kad se uzme u obzir da su svi oni izmišljeni.
Istovremeno, distopija se kao podžanr valjda prva probila do akademskog poštovanja i srednje struje. Među klasicima SF-a uvijek se spominje »1984.« Georgea Orwella i »Vrli novi svijet« Aldousa Huxleya. A oni su obojica bili zapravo mainstreamaši, no napisali su po tu jednu antiutopijsku priču, i sad ih svojataju i jedni i drugi.
Ali uopće, te podjele na »žanr« i »ne-žanr« su zapravo jedna relativno moderna, prvenstveno marketinška tvorevina, i moguće je da će u budućnosti opet nestati. Distopija je, inače, trenutno moderna. Pišu se hrpe omladinskih distopija, na primjer. Motivi tako dolaze i odlaze, kao što smo prije godinu-dvije imali cijele vojske zombija. Očito je, dakle, da se neoptimistične vizije budućnosti nameću iz nekog razloga. A koji god to razlozi bili, vjerojatno da ih možemo pronaći i tu, kod nas. Pa onda imamo i pisce koji o tome pišu.