Aplikacija, doduše, ne može uvjeriti HDZ-ovca da glasuje za SDP-ovca ili obratno, ali može motivirati neodlučne birače da izađu i glasuju, kazao je Dario Nikić Čakar, član hrvatskog znanstvenog tima koji je sudjelovao u izradi hrvatske verzije EUvox-a 2014
ZAGREB U Kući Europe predstavljen je glasački kompas EUvox 2014, on-line platforma koja biračim olakšava odabir političke opcije na izborima za Europski parlament, aplikacija pokrenuta u 28 zemalja članica EU pod egidom – birajte pametno, otkrijte koja lista najbolje predstavlja vaše stavove.
Kako reče Violeta Simeonova Staničić, voditeljica Ureda za informiranje Europskog parlamenta u Hrvatskoj, inovativna je to aplikacija koja svakom od birača omogućava da vidi kojem političkom spektru pripada. Dario Nikić Čakar, član hrvatskog znanstvenog tima koji je sudjelovao u izradi hrvatske verzije aplikacije, kazao je kako EUvox 2014 nudi sofisticiranije poziciniranje birača, a i stranka, na skali lijevo – desno, motivira birače da izađu na izbore, informira ih o stavovima i programima stranka. Aplikacija, doduše, ne može uvjeriti HDZ-ovca da glasuje za SDP-ovca ili obratno, ali može motivirati neodlučne birače da izađu i glasuju, kazao je Nikić Čakar.
Kako, pak, takve aplikacije utječu na izborne odluke, ilustrirao je nizom primjerom, poput onih s izbora u Njemačkoj i Švicarskoj. Oko 40 posto njemačkih birača koji su ispunili aplikaciju odlučili su se glasovati za opciju koju im je aplikacija ponudila, a na regionalnim izborima u Švicarskoj 2009. godine čak 74 posto birača glasovalo je za političku opciju koju im je sugerirala aplikacija. U hrvatskoj verziji uključeno je sedam stranka, odnosno šest kandidacijskih lista, poredanih na skali lijevo – desno od Laburista, stranke ORaH i Kukuriku koalicije, preko Nacionalnog foruma i HSLS-a do HDZ-a, HSP dr Ante Starčević i Saveza za Hrvatsku. Takvo poziciniranje plod je znanstvenog rada, makar Nikić Čakar priznaje da je bilo katkad teško definirati stavove stranaka oko nekih pitanje, jer ih se u njihovim stranačkim programima jednostavno nije dalo naći.
Do EUvoxa 2014 da se doći na stranici www.euvox.eu/hr/. Trideset pitanja podjeljeno je u tri skupine; ekonomija, društvo, pitanja vezana za EU. Pitanja su uglavnom zajednička za svih 28 članica, a hrvatska verzija ima sedam pitanja specifičnih za Hrvatsku, poput onih o monetizaciji, ili pak ćirilici u Vukovaru. Dragan Zelić, izvršni direktor GONG-a pohvalio je EUvox 2014, ali i uopozorio kako to neće biti dovoljno da bi građani izašli na izbore. Velika je odgovornost na političkim strankama, kazao je Zelić, pozvavši stranke da animiraju biračem i tako da im govore o konkretnim temam koje su tiču građana.