Vrijedan brod stiže na remont, škver u problemu

Posla ima, radnika nema: »Lenac« mora u BiH i Crnu Goru po cjevare, montere, zavarivače…

Orjana Antešić

Ako nam se nastavi popunjenost kapaciteta i u narednim mjesecima, morat ćemo angažirati dodatnih pedesetak radnika, kaže čelnik škvera Robert Škifić te dodaje kako su već krenuli u pripremu sve potrebne »papirologije« za angažman radne snage izvan Hrvatske



RIJEKA » Kabelopolagač »Cable Enterprise«, čija će preinaka biti najveći posao Brodogradilišta »Viktor Lenac«, stiže u ovo kvarnersko brodogradilište za tjedan dana, mjesec dana ranije od najavljivanog.


  U »Lencu« su za ovaj posao vrijedan dvadesetak milijuna eura sve podredili, već unazad nekoliko mjeseci počelo se sa opsežnim pripremama kako bi se onog trenutka kad »Cable Enterprise« stigne u Martinšćicu odmah krenulo sa radovima jer rokovi su kratki, a penali i kazne kojima se zaštitila Prysmian grupacija, u čijem je vlasništvu ovaj kabelopolagač, očito su takvi da u »Lencu« ne žele ni pomisliti da bi nešto moglo poći po krivu. Iznimno zahtjevna preinaka na ovom kabelopolagaču mora biti uspješno obavljena do sredine veljače iduće godine – i točka. Sve drugo značilo bi, najblaže rečeno, velike probleme za »Lenac«.



Robert Škifić ističe da su tijekom svibnja, lipnja i srpnja kapaciteti »Lenca« bili maksimalno popunjeni. Treći, najnoviji dok, čim je u lipnju stigao iz Francuske, odmah je stavljen u pogon. Prema Škifićevim riječima, sada se pune remontima za kolovoz, a stalno dobijaju nove upite.  – Bilježimo povećani broj remonta u odnosu na prošlu godinu, no trend da se brodovlasnici pritom odlučuju samo na najnužnije radove se nastavlja. Prije krize i pada vozarina, prosječna vrijednost remonta iznosila je oko pola milijuna eura, onda je to palo na 350.000, a danas se po brodu kreće tek oko 220.000 eura, kazao je Škifić koji očekuje pozitivan poslovni rezultat u prvih šest mjeseci ove godine.  »Lenac« je ponovno i u igri za remont zapovjednog broda Šeste flote, »USS Mount Whitney« koji je po istom poslu već boravio u brodogradilištu u Martinšćici, ujesen 2011. godine. Škifić je potvrdio da su dali ponudu na tender za novi remont ovog američkog ratnog broda, a odluka o odabiru očekuje se tijekom kolovoza.


Težak zahvat




Što je sve na kocki, upućuje i informacija da bi »Cable Enterprise«, odmah nakon modifikacije u »Lencu«, trebao biti angažiran na više od 100 milijuna dolara vrijednom poslu kojeg je Prysmian Grupa ugovorila oko nabavke i ugradnje podmorskih kablova za postojeća offshore postrojenja i operacije ExxonMobilea u SAD-u.


  Čelni čovjek ovog brodogradilišta Robert Škifić svjestan je težine i zahtjevnosti ovog posla koji je pred njima.


  – Idućih sedam mjeseci radovi na »Cable Enterpriseu« apsolutni su nam prioritet. Neće biti lako, tim više što se radi o jednom vidu novogradnje jer za ovu preinaku radimo i projektnu dokumentaciju, za koju je zadužena riječka tvrtka »Navis Consult«, veći dio nabavke opreme također ide preko nas, a uključili smo i »3. maj« u kojem se rade sekcije, sveukupno oko 1.400 tona čelika bit će ugrađeno u »Cable Enterprise« tijekom njegove modifikacije kojom će se pretvoriti u plovilo sa mogućnošću dinamičkog pozicioniranja, kazao je Škifić. Ono što postaje sve izraženiji problem »Lenca«, a pogotovo kod ovako velikih projekata, nedostatak je kooperantske radne snage, poglavito kvalificiranih montera, zavarivača, AKZ radnika, cjevara… Gašenje »Kraljevice« i uvelike smanjeni obujam proizvodnje u ostalim brodogradilištima učinio je da velik broj domaćih kooperanata propao ili, u boljem slučaju, da su bitno reducirali broj zaposlenih.


Skupi Europljani


Sam Škifić procjenjuje da je unazad par godina, broj kooperanata smanjen za 60 do 70 posto.


  – Ako nam se nastavi dosadašnja popunjenost kapaciteta i u narednim mjesecima, pothitno ćemo morati angažirati još dodatnih pedesetak radnika, napominje Škifić te dodaje kako su već krenuli u pripremu sve potrebne »papirologije« za angažman radne snage izvan Hrvatske.


  – Cijena sata radnika iz zemalja Europske unije, tu prije svega mislimo na Rumunjsku i Bugarsku, tolika je da prelazi naše okvire i mogućnosti da budemo konkurentni, naročito u okolnostima kada smo prisiljeni dodatno snižavati cijene u borbi s turskim brodogradilištima koji, za razliku od nas, uživaju potporu države. Zbog toga smo prisiljeni orjentirati se prema tržištu radne snage van Unije, prije svega Bosnu i Hercegovinu te Crnu Goru premda je procedura u tom slučaju bitno kompliciranija i duža, zaključio je čelni čovjek »Lenca«.