Izložba u MMSU

‘Gang bang baby’: Ironičan i pomalo ciničan pogled na svakodnevicu

Nela Valerjev Ogurlić

Foto D. ŠKOMRLJ

Foto D. ŠKOMRLJ

U svome radu Urumović se kritički osvrće na teme koje crpi iz umjetnosti, pop kulture, filma i stripa, medija, društva i međuljudskih odnosa. Izložio je četiri rada nastala u posljednje četiri godine od kojih je svaki integriran od dvaju ili više izražajnih elemenata



RIJEKA » »Gang bang baby« naslov je izložbe kojom se u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti publici predstavlja akademski kipar Hrvoje Urumović, rođeni Sarajlija s diplomom zagrebačke Akademije likovnih umjetnosti koji od 2005. radi na riječkoj Akademiji primijenjenih umjetnosti i ovo mu je prvo veće predstavljanje riječkoj publici.


   U svome radu Urumović se na ironičan i ciničan način kritički osvrće na teme koje crpi iz umjetnosti, pop kulture, filma i stripa, medija, društva i međuljudskih odnosa. U izložbenom prostoru Muzeja izložio je četiri rada nastala u posljednje četiri godine od kojih je svaki integriran od dvaju ili više medija, odnosno izražajnih elemenata.


   Na ulazu u galeriju posjetitelje dočekuje skulptura čovjeka-psa koji u klečećem položaju dobro dresirane životinje stoji pokraj pseće kućice. Rad nosi naziv »Outsider« i generalna je slika položaja pojedinca koji djeluje izvan struje, klike, nekog kružoka i lobija. Riječima autora, autsajder je svatko tko nešto pokuša nešto sam, ali ne uspije i ostane – van.




   U radu pod nazivom »Gang bang baby« ili »Sculpture vs. paintings« starleta sa strojnicom u rukama izlazi iz torte i puca po gangsterima, odnosno skulptura puca po slikama, aludirajući na konfrontaciju među različitim umjetničkim disciplinama. Jednim dijelom naslov rada reciklira scenu iz fima »Neki to vole vruće« i kultni strip »Torpedo« iz 80-ih godina, ali uz očigledno izmijenjene uloge aktera, dok drugi dio dolazi kao alegorija ali i drukčije značenje sleng termina »gang bang baby« kao jednog od najpoznatijih pojmova porno industrije.


   Rad pod nazivom »Čovjek koji je previše znao« preuzima još jedan kultni naslov filmske industrije, a dolazi kao ironičan komentar autora na brojnost »opinionmakera«, sveznajućih univerzalnih eksperata koji si daju pravo biti meritorni za sva područja, od umjetnosti preko politike, do jelovnika u pečenjarama, a njihova uvaženost u društvu je začudna. Podizanje spomenika takvom »homo universalisu« ironična je gesta karakteristična za Urumovićevo djelovanje.


   Umjetnik je na izložbi prikazao i instalaciju »Ralje 2«, u kojoj se buduće žrtve morskog psa suočavaju s opasnošću, kao remake vlastog rada iz 2003. s kojim se predstavio na Salonu mladih, ali je nestao.


   Urumović je studirao devedesetih, u vrijeme kad je figuracija bila pase i povezivala se isključivo s komercijalnim i niže vrijednim stvarima, dok su u fokusu bili apstrakcija, instalacije i performansi. Ipak, opredijelio se za figuraciju, tada pomalo donkihotovski, a u svom radu često se bavi problemom populističke i elitističke umjetnosti. Na toj je temi i magistrirao.


   Ostvario je sedam samostalnih i trideset skupnih izložbi, a jedanaest njegovih skulptura postavljeno je u javnim prostorima. Između ostalog, autor je spomenika papi Ivanu Pavlu II. u Sarajevu. Njegova izložba u MMSU-u bit će otvorena do 28. veljače.