
Foto: Srećko NIKETIĆ/CROPIX
Odudarajući od njegova dosadašnjeg stvaralaštva, slojevit je to i generalno ugodan instrumentalni album. Ni eksperimentalna ni hermetična, ponajviše je to filmska glazba koja zamjenjuje tekst, s deset različitih skladbi, osjećaja, raspoloženja
Sve se više mučim s pisanjem, pogotovo kad pišem o glazbi. Sve sam bliži ocjeni da se doživljaj slušanja i svi odjeci koje se pritom događaju u nama jednostavno ne daju opisati. Kad si mlad, to shvatiš kao izazov pa napadaš. Potrošio sam puno rečenica u tim pokušajima, a nisam se ni približio efektu koji bez puno truda ostvari obični E-dur odsviran na električnoj gitari – kaže u aktualnom intervjuu u tjedniku Novosti kritičar, glazbenik i novinar Ante Perković.
Bez ijednog stiha
Morosin se elektronikom, sintisajzerom, sampleovima i kompjutorom kao ravnopravnim instrumentom bavi još od suradnje s Darijom Marušićem i njihovog nagrađenog albuma iz 1999. »Bura tramuntana«, posebno od »Žminjske polke«. Desetljeće i pol kasnije, album bez ijednog stiha.
– Toliko je loših tekstova, od politike do glazbe, da je bolje ništa ne reći. U ovom trenutku to je možda najautorskije što sam mogao napraviti – ne sudjelovati u toj poplavi neukusa i bedastoća. To će se na kraju zvati albumom, ali to je u suštini produkt i dokument druženja prijatelja, kazao nam je Livio u Motovunu kada je dovršavao ovaj album, zaokružujući njime prvih 20 godina autorskog stvaralaštva.
Album odudara od Morosinova dosadašnjeg stvaralaštva. Ni eksperimentalna, ni hermetična, ponajviše je to filmska glazba, premda se zbog spoja suvremene elektronske glazbe i starih narodnih instrumenata (gajde, diple, frule, dvojnice koje svira vjerni suradnik Željko Šatović G.U.L.A.) može smjestiti u ladicu folktronike (laptop folka) ili, šire, u fuziju ambijentalne, elektronske, bluz i etno glazbe, pri čemu se napajanje tradicijskom glazbom, s povremenim orijentalnim zvucima i ritmikom, ne ograničava samo na Istru.
Album nosi naziv »Motovun« jer je tijekom proljeća i jeseni nastao u motovunskoj kući prijatelja, slikara i ilustratora Danila Dučka, koji je kreirao naslovnicu albuma, ali i sjajan animirani spot za pomaknutu, psihodeličnu, pomalo kabaretsku pjesmu »Autobus«, postignuvši u spotu, uz začudnu i dinamičnu likovnost, rijetko viđenu plesnost i ritmičnost iscrtanih likova. Na albumu sličnu lucidnu dimenziju nosi pjesma »Porat«, pojačana orijentalnim ritmom.
Najboljim se dijelovima »Motovuna« nameću ugodna, filmična, jazzy skladba »Mirna«, s dobrom gitarističkom dionicom pulskog džezera Bore Lukića, snažniji elektronski »Put sunca«, koji priziva Mikea Oldfielda, s izvrsnom zajedničkom dionicom tipki i ženskih glasova. Zatim »Magla« kao ogledni primjer folktronike u spoju Šatovićevih gajdi, bogatih tipki i konkretne Morosinove gitare, te lijepa, sugestivna, sporija »Ćuk«, koja finim spojem elektronike i klarineta priziva makedonsku Anastaziju i njen soundtrack za makedonski film »Prije kiše«.
Glazbeni suradnici
Uz Livija Morosina i dugogodišnje suradnike Željka Šatovića G.U.L.E. i basista Bepa Šestana, na albumu uz spomenute gitariste Lukića i Medunića, gostuju i klavijaturistica Anica Franjul te glasovima Darija Morosin i Sharon Petretić. Pored njih, brojni autentični prirodni zvukovi (zvukovi ptica, kiše, grmljavine), sugestivno podcrtavaju čas melankolična, čas vedrija raspoloženja, obogaćuju atmosferu »Motovuna«.
Morosin je sam sebe jednom prilikom definirao underground pop autorom koji jednim dijelom želi biti dio popularne kulture, a drugim od toga bježi, zbog njenih preuskih okvira. Ne gubeći prijemčivost, najnoviji album to vjerno ilustrira.