Grozan skandal

Blokada otvaranja novoizgrađene ACI marine Slano – neviđena blamaža našeg nautičkog turizma

Darko Pajić

Investicija od 60 milijuna kuna do daljnjega je mrtvo slovo na papiru. Novih 200 vezova ne može primiti nautičare, iako su neki unaprijed rezervirali svoje mjesto. A sve zbog jedne ceste, zbog poremećenih odnosa lokalnih vlasti i državne tvrtke, koja vodi najveći lanac marina u Hrvatskoj



Nautički turizam već desetljećima nije pretrpio tako grozan skandal kao što je onaj s blokadom otvaranja novoizgrađene ACI marine Slano, koja treba ponijeti ime osnivača ACI-ja Veljka Barbierija. Skandal koji se nije smio ni dogoditi, nitko ne može razriješiti, pa se usred turističke sezone događa neviđena blamaža cijele Hrvatske. Investicija od 60 milijuna kuna do daljnjega je mrtvo slovo na papiru. Novih 200 vezova ne može primiti nautičare, iako su neki unaprijed rezervirali svoje mjesto. A sve zbog jedne ceste, zbog poremećenih odnosa lokalnih vlasti i državne tvrtke, koja vodi najveći lanac marina u Hrvatskoj.


Uvjet, koji se slobodno može nazvati ucjenom, a ACI-ju ga je postavila Općina Dubrovačko Primorje, s ultimativnim zahtjevom da otvaranja marine neće biti dok ACI ne pristane potpisati obvezu na sufinanciranje izgradnje pristupne ceste u točno određenom iznosu, na kraju bi se mogao pokazati učinkovitim uz ogromnu cijenu plaćenu u obliku blamaže hrvatskog nautičkog turizma. Pritom je doista nevjerojatno da Općina, koja i sama ima veliku korist od otvaranje marine, može blokirati cijelu investiciju, davati ultimatume jednoj državnoj tvrtki, odbijati poslušnost nadležnim ministrima u hrvatskoj Vladi, te pritom tražiti da državna tvrtka pristane financirati cestu s minimalno 2 milijuna kuna, iako se precizno još uvijek ne zna niti koliko će točno iznositi ta investicija.


Hitne odluke


Raspetljavanje cijele situacije trebalo bi započeti sutra, jer je za 18. srpnja najavljeno održavanje Skupštine ACI-ja na kojoj bi trebali biti imenovani novi članovi Nadzornog odbora, koji će zamijeniti dio članova kojima je mandat istekao. Bez suglasnosti NO-a Uprava nema pravo potpisati bilo koju financijsku obvezu za iznos veći od milijun kuna, pa je i to jedan od uvjeta da se može postići bilo kakav sporazum s Općinom Dubrovačko Primorje. Informacija o tome tko će biti novi ljudi u NO-u nema, ali bi prema neslužbenim informacijama Dražen Ivanušec i dalje trebao nastaviti obavljati dužnost predsjednika NO-a, dok se promjene očekuju za tri člana NO-a kojima je mandat istekao, a to su Tedi Chiavalon, Tamara Martinčić i Mladen Mijač. U svakom slučaju novoformirani NO bi trebao u najkraćem mogućem roku održati konstituirajuću sjednicu te donijeti neke važne i hitne odluke. Riječ je prihvaćanju sporazumnog raskida ugovora s aktualnom direktoricom ACI-ja Doris Peručić. Formalno će biti riječ o novom slučaju kadroviranja u državnim tvrtkama od strane tehničke Vlade, koja takve odluke ne bi smjela provoditi.


Raskid ugovora




Međutim, slučaj ACI-ja donekle je doista specifičan, jer je NO blokiran zbog isteka mandata, pa se njegov rad ne može nastaviti, pored čega je i Peručić sama izrazila želju i namjeru da gotovo dvije i pol godine prije isteka mandata, napusti čelnu poziciju u Upravi ACI-ja.


– Točno je da sam ja dala zahtjev za sporazumni raskid ugovora. Odlučila sam okrenuti jednu novu stranicu u svom profesionalnom životu, a tu je odluku ubrzala i osnažila ova mučna situacija koju imamo zbog ucjene lokalnih vlasti i blokade marine u Slanom. U ovom trenutku doista nemam nikakvih informacija o tome tko će biti moj nasljednik, niti tko će biti novi ljudi u Nadzornom odboru. Ne znam niti datum do kojeg bih trebala obnašati dužnost u ACI-ju. Takva situacija nije dobra, jer je neophodno kvalitetno pripremiti i provesti primopredaju dužnosti kako bi se moglo nastaviti normalno poslovanje Društva. Investicije se nastavljaju, upravo je objavljen natječaj za rekonstrukciju marine Rovinj i potrebno je osigurati kontinuitet poslovanja i upravljanja. Moraju se pripremiti i materijali o situaciji u slučaju Slano, kao podloga za daljnje postupanje i odlučivanje novog NO-a. Činjenica je također da je 17. lipnja NO na svojoj posljednjoj sjednici raspravljao o situaciji u Slanom i prijedlogu sporazuma od strane Općine Dubrovačko Primorje, međutim uvjeti sporazuma su bili neprihvatljivi. Hoće li se sada uvjeti tog sporazuma mijenjati i kako će o tome odlučiti novi NO doista ne znam, ali postoje naznake o određenim pomacima u stavovima Općine Dubrovačko Primorje, koja i dalje traži dva milijuna kuna unaprijed ili pristanak ACI-ja na određeni postotak sufinanciranja rekonstrukcije pristupne ceste, iako se još uvijek ne zna koliko će iznositi ta investicija. Ako novi NO prihvati dogovor ili sporazum moguće je da će marina u Slanom uskoro biti otvorena, kazala je Peručić.


Prema neslužbenim informacijama nasljednik Doris Peručić trebao bi biti imenovan kao privremeno rješenje i to za vršitelja dužnosti direktora ACI-ja, međutim upitno je na koji će način pravno-formalno biti riješeni uvjeti imenovanja, kao i koliko uopće može trajati mandat novog direktora. Izvjesno je tek da bi o dugoročnijem kadroviranju u ACI-ju najvažniju riječ morala imati buduća Vlada, koja će se formirati nakon prijevremenih parlamentarnih izbora zakazanih za 11. rujan.


Šteta je učinjena


Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Oleg Butković smatra kako nema razloga za kritiku najavljenih smjena u ACI-ju, jer je jedini cilj omogućiti normalno poslovanje i funkcioniranje ove državne tvrtke.


– Kolega ministar Kliman je predsjednik Skupštine ACI-ja pa stoga smatram da ne bi bilo korektno da u svim detaljima javno komentiram situaciju. Ono što mogu reći jest da smo doista uložili veliki napor da se pronađe kompromis, jer ta pristupna cesta do marine Slano koristi svima, kako jedinici lokalne samouprave, tako i ACI-ju, te ne bi trebao uopće biti sporan interes ACI-ja da sudjeluje u sufinanciranju te ceste. Nažalost, dogovor nije bilo moguće postići, nedostajalo je dobre volje na obje strane. Ovdje doista nema ni najmanje želje ili namjere da tehnička Vlada provodi kadroviranje, već je naprosto činjenica da Nadzorni odbor ACI-ja više ne funkcionira, jer su pojedinim članovima istekli mandati i oni ne mogu više raditi, kao i da je direktorica već najavila vlastiti odlazak. Upravo kako bi se takvo stanje riješilo bit će imenovan novi Nadzorni odbor, koji će onda imati ovlasti preuzeti odlučivanje o spornom sufinanciranju ceste. Nastojimo da se sve što prije odradi i da što prije marina bude otvorena, to je naš najvažniji cilj, kazao je Butković.


Prema optimističnim predviđanjima moguće je da bi marina Slano mogla biti otvorena do kraja srpnja, možda i ranije, do kraja narednog tjedna. Ukoliko se te prognoze ostvare marina će barem u jednom dijelu sezone započeti s radom, te bi barem dio nautičara trebao dobiti priliku popuniti njezin kapacitet. Šteta je svejedno učinjena. ACI je upravo u Slanom izgradio svoju prvu marinu nakon čak 26 godina, a onda se jedna rijetka i vrijedna investicija pretvorila u sramotnu blamažu hrvatskog nautičkog turizma.