Izložba Johannesa Komersteinera

“Figura i ornament”: Oltari baroknog majstora

Sandra Sabovljev

Snimio Nenad REBERŠAK

Snimio Nenad REBERŠAK

Djelima baroknog kipara koji je po narudžbi napravio oltar za zagrebačku katedralu autorica Nela Tarbuk posvetila je golem dio svoje duge i bogate karijere



ZAGREB Prva monografska izložba rodonačelnika baroknog stila u kiparstvu sjeverne Hrvatske naslovljena »Figura i ornament: Barok – Johannes Komersteiner i njegov krug«, otvara se večeras u Muzeju za umjetnost i obrt gdje će  ljubitelji sakralne skulpture do 17. travnja moći razgledati gotovo devedeset izložaka – skulptura, oltara i oltarnih elemenata – nastalih u produkciji ovog kipara i njegovih epigona.


Djelima ovog kipara autorica izložbe Nela Tarbuk posvetila je golem dio svoje duge i bogate karijere jer, kako kaže, izložbu koju je intenzivno pripremala od 2008. godine zapravo priprema već 37 godina, koliko je ova povjesničarka umjetnosti u mirovini bila voditeljica zbirke crkvene skulpture Muzeja za umjetnost i obrt iz čijeg je fundusa najveći dio eksponata ove izložbe. Dio izložaka, uglavnom dijelovi oltara, za ovu prigodu posuđeni iz crkava u kojima se nalaze.


– Komersteinerova specifična razliku u odnosu na prethodno razdoblje jest sjevernjački manirizam koji je unio u svoje skulpture, istaknula je Tarbuk, skrenuvši pažnju na raritet što je ovaj kipar uopće potpisan imenom i prezimenom u vrijeme kada su skulptori smatrani majstorima, a ne umjetnicima, pa su slijedom toga ostajali anonimnima, a njihova produkcija bez autorstva.




– Unutar radova većinom anonimnih majstora toga vremena ime Johannesa Komersteinera otkriveno je zahvaljujući sačuvanim ugovorima za narudžbe oltara za zagrebačku katedralu – doznajemo od autorice ovog zahtjevnog projekta koji uz nju potpisuju i autori postava, vizualnog identiteta izložbe i fotografija Sanja Bachrach Krištofić i Mario Krištofić te kustosica izložbe Jasmina Fučkan.


– Komersteiner, podrijetlom iz Sankt Johanna kraj Kitzbühela u sjevernom Tirolu, pojavljuje se krajem 17. stoljeća u Zagrebu, a po brojnosti sačuvanih djela i kvaliteti oblikovanja zauzima vodeće mjesto na kiparskoj ljestvici tog vremena. Tijekom 1680-ih godina radi oltare za tada isusovačku crkvu sv. Katarine i za zagrebačku katedralu, navodi Tarbuk i dodaje da izložba prikazuje značajke njegova majstorsko-umjetničkog profila i maniru koju u različitim varijacijama njeguju njegovi sljedbenici. Specifičnost Komersteinerovog načina oblikovanja svetačkih figura očituje se u užoj silueti i stavu kontraposta (usklađena ravnoteža između dvaju istodobnih pokreta figure s osloncem na jednoj nozi, dok je druga savijena u koljenu).


Govoreći o umjetničkoj vrijednosti izložaka, autorica od posebne važnosti smatra oltar sv. Franje Borgije u zagrebačkoj crkvi sv. Katarine kao jedini Komersteineru pripisan oltar sačuvan in situ, te preostale dijelove katedralnih oltara Blažene Djevice Marije i sv. Ladislava kralja koji su inače u stalnom postavu Muzeja za umjetnost i obrt.


Izložba »Figura i ornament: Barok – Johannes Komersteiner i njegov krug« nakon Zagreba seli Ljubljanu gdje je također dokumentirana djelatnost ovog tirolskog baroknog kipara.