
snimio Darko Jelinek
A prema tekstu u današnjim novinama, Vlada ne smije smijeniti Antu Ramljaka kao izvanrednog povjerenika ili glavnog savjetnika u procesu 'lex Agrokor', jer će se to smatrati povredom Ugovora o kreditiranju.
ZAGREB – Izvanredni povjerenik za Agrokor Ante Ramljak ističe u četvrtak da ga se može smijeniti u bilo kojem trenutku te da odredba ugovora prema kojoj se za odobrenje plana financijskog restrukturiranja koncerna traži pisano odobrenje kreditora nema nikakve veze s nagodbom s vjerovnicima.
»Naravno da Vlada odnosno Trgovački sud mogu smijeniti mene ili bilo kojeg izvanrednog povjerenika u bilo kojem trenutku, jer se imenovanje ili opoziv obavljaju isključivo u skladu sa zakonom o postupku izvanredne uprave. Ako bi došlo do smjene, kreditori bi mogli odlučiti da smjena ne znači ujedno i neispunjenje obveze te da zbog zamjene mene drugim povjerenikom kredit ne dolazi na naplatu. Ukoliko bi drugog povjerenika ili povjerenicu ocijenili dovoljno kvalitetnim odabirom za pretpostaviti je da bi zbog zaštite svojih interesa upravo tako i učinili«, komentirao je Ramljak pisanje medija.
Ramljak napominje i da je točno da jedna odredba ugovora kaže da plan financijskog restrukturiranja traži pisano odobrenje kreditora.
»Ta se odredba odnosi primjerice na nova zaduženja koja bi moguće htjeli podići Agrokor ili pojedinačne kompanije ili na nagodbe s bankama kreditorima kompanija koje su izvan zakona o postupku izvanredne uprave i logično je i razumno da takva nova zaduženja ili nagodbe traže prethodno odobrenje kreditora, koji su već kreditirali kompaniju sa 960 milijuna eura. Ta odredba nema nikakve veze s nagodbom s vjerovnicima Agrokora d.d. prema zakonu o postupku izvanredne uprave«, stoji u njegovoj izjavi.
Može li Ramljak ostati bez posla?
A prema tekstu u današnjim novinama, Vlada ne smije smijeniti Antu Ramljaka kao izvanrednog povjerenika ili glavnog savjetnika u procesu ‘lex Agrokor’, jer će se to smatrati povredom Ugovora o kreditiranju.
Kako navodi, Ugovor o najstarijem kreditu od 1,06 milijardi eura naziv je tzv. roll-up kredita, potpisanog 8. lipnja ove godine između Agrokora, zajmodavaca i agenta kredita, koji sadrži niz odredbi koje tim kreditorima daju pune ovlasti u upravljanju procesom lex Agrokor.
Ključni kreditori su investicijski fondovi Knighthead Capital Management i Monarch, Zagrebačka banka, Erste banka, ruska VTB banka i investicijske banke J.P Morgan i Goldman Sachs i 20-ak zasad nepoznatih investicijskih fondova.
Kako piše Jutarnji list, taj ugovor o najstarijem kreditu u jednom važnom dijelu stavlja lex Agrokor ‘izvan snage’ i kreditorima daje svu ovlast u donošenju i provođenju nagodbe vjerovnika i restrukturiranja Agrokora.
Odredbe u tom kontekstu su one koje govore o tome da se plan restrukturiranja i nagodba vjerovnika ne mogu donijeti bez odobrenja zajmodavaca iz tog kredita, navode mediji.
Navode i kako je ugovorom određeno da će se sporovi između potpisnika ugovora rješavati po anglosaksonskom pravu, a ne hrvatskom ili kontinentalnom pravu, što u stvari znači da bi se sve arbitražne radnje i pravni sporovi koji mogu nastati u tom procesu vodili vjerojatno u Londonu ili Washingtonu.
To su glavne odredbe ugovora do kojeg je Jutarnji list došao na Zemljišnoknjižnom odjelu Općinskog građanskog suda u Zagrebu. Ugovor je tamo priložen prilikom upisa brojnih zabilježbi na cijeli niz Agrokorovih nekretnina koje su do rujna ove godine, kad je stavljena zabilježba o kreditu u zemljišne knjige, bile neopterećene zaduženjima, piše Jutarnji list.
Riječ je o spisu položenom na zagrebačkom sudu koji ima ukupno 1.500 stranica, a sastoji se od Ugovora o kreditnom zalogu i Ugovora o najstarijem kreditu sročenog na 209 stranica koji su u spis priloženi na engleskom jeziku, te uz ovjereni prijevod na hrvatski jezik.
Vlada: Možemo smijeniti Ramljaka kad hoćemo
Hrvatska Vlada također je odbacila tvrdnje da ne može smijeniti ili opozvati izvanrednog povjerenika Agrokora Antu Ramljaka, ističući da to mogu učiniti Vlada ili Tragovački sud ako budu smatrali da izvanredni povjerenik ne radi svoj posao kvalitetno i profesionalno, na korist kompanije i njezinih vjerovnika.
Nije točno da Vlada ili Trgovački sud ne mogu smijeniti odnosno opozvati izvanrednog povjerenika Agrokora Antu Ramljaka, jer članak 15. Zakona o postupku izvanredne uprave kaže »Sud može opozvati izvanrednog povjerenika te imenovati novog u bilo koje doba na prijedlog Vlade«, stoji u Vladinu priopćenju.
Ako Trgovački sud ili Vlada budu smatrali da izvanredni povjerenik ne radi svoj posao kvalitetno i profesionalno, na korist kompanije i njenih vjerovnika, on može biti opozvan.
Odredba ugovora koja kaže da će se Vladino smjenjivanje Ramljaka ili savjetnika za restrukturiranje smatrati neispunjavanjem obveze, koje rezultira odštetnim zahtjevom, predstavlja logičan pokušaj kreditora da se zaštite od eventualnog imenovanja osoba s neadekvatnim kompetencijama, ističe Vlada.
Kreditorima je u interesu da njihov kredit bude vraćen, za što je potrebno da se postupak izvanredne uprave vodi na najvišim profesionalnim načelima. Ovo shvaćamo kao potvrdu da je ono što je Vlada dosad činila u postupku izvanredne uprave, uključujući i prijedlog imenovanja izvanrednog povjerenika i suglasnost koja je data na izbor AlixPartners kao savjetnika za restrukturiranje, napravljeno u skladu s najvišim profesionalnim standardima, navodi se u priopćenju.
Kada bi Vlada ili nadležni sud imali razloga opozvati izvanrednog povjerenika i ako bi to i učinili, na kreditorima bi bilo da odluče rezultira li takva odluka dolaskom kredita na naplatu ili ne. Ništa ih ne bi priječilo u tome da prihvate novog povjerenika, ako bi procijenili da će adekvatno voditi postupak izvanredne uprave. Za to služi i zato postoji institucija tzv. waiver-a odnosno izuzeća od neispunjavanja obveze, što je kod ovakvih ugovora standardna procedura.
Prava Vlade su utvrđena zakonom
Prava Vlade u odnosu na izvanrednu upravu su utvrđena zakonom i niti jedan ugovor ih ne može umanjiti, tvrdi se u priopćenju.
Vezano uz predlaganje plana za financijsko restrukturiranje, smatramo da se ova odredba ni na koji način ne odnosi na nagodbu (eng. »settlement« se ne spominje nigdje u ovoj odredbi) o kojoj govori Zakon o postupku izvanredne uprave, već se odnosi na eventualno financijsko restrukturiranje, odnosno preuzimanje novih zaduženja pojedinačnih kompanije ili cijele grupe.
Odredba kaže da u tom slučaju za tako nešto Agrokor ili pojedinačne kompanije trebaju pisano odobrenje kreditora po ovom ugovoru, što smatramo razumnom zaštitom kreditora, napominju iz Vlade.
Kako su kreditori ujedno i najveći vjerovnici te kandidati za vjerovničko vijeće, smatramo da je savjetovanje s vjerovnicima o razredima vjerovnika o kojoj govori ugovor potreban, sastavni dio ukupnog procesa određivanja razreda vjerovnika. Savjetovanje istovremeno nije ni na koji način obvezujuće po izvanrednu upravu niti ograničeno samo na ove vjerovnike. Nakon savjetovanja, izvanredna uprava određuje razrede vjerovnika u skladu s priznatim tražbinama, a zadnju riječ i ovdje ima Trgovački sud.
Što se tiče odredbe da će izvanredna uprava »osigurati da, u mjeri u kojoj je to zakonito moguće, kreditori budu tretirani kao poseban razred vjerovnika s posebnim pravom glasa, te s najvišim pravom prvenstva za sve svrhe«, ona jasno kaže da će to biti »u mjeri u kojoj je to zakonito moguće«. Zadnju riječ ovdje ima Zakon o postupku izvanredne uprave, a kako tako nešto prema zakonu nije moguće, jasno je da takav razred vjerovnika neće biti formiran.
Iz svega navedenoga proizlazi da navedeni ugovor o financiranju ne ograničava prava Vlade ili Trgovačkog suda u postupku izvanredne uprave, između ostalog i stoga što je postupak izvanredne uprava platforma na kojoj sami vjerovnici moraju postići nagodbu, kao što je dio vjerovnika postigao i dogovor o ovom financiranju, kaže se u priopćenju.