OPERETA

»Vesela udovica« održana u Hrvatskoj čitaonici na Trsatu, interesa za ovakve izvedbe ne manjka

Igor Vlajnić

Foto Ana Križanec

Foto Ana Križanec

Svakako je poticajno i vrijedno promisliti i o nastavku sličnih potpora s ciljem popularizacije operete za koju, očito, publike u Rijeci ne manjka i koja je bila zadovoljna viđenim



 


RIJEKA – Tradicija operete u Rijeci svakako je izuzetno velika, ali je činjenica da posljednjih godina operetnih izvedbi, barem onih cjelovitih, gotovo da i nema. Iako često podcjenjivana od strane struke kao »niži« žanr, svi izvođači i bolji poznavatelji operete znaju da ona često krije mnoge tehničke zahtjeve, čak i teže od onih u operi. Spoj pjevanja, glume i plesa, koji će kasnije naslijediti mjuzikl, nikada nije lagan, a potreba da se pozornost publike zadržava humorom i atrakcijama ostaje trajni izazov pred svima koji požele biti operetni umjetnici.


Svojevrsni paradoks operete je da je njezina funkcija više »zabavljačka«, kako bi se to danas popularno reklo entertainment, a istovremeno za potpunu izvedbu traži ogroman ansambl karakterističan za velike pozornice. Zapravo, opereta koja bi se mogla i trebala izvoditi na različitim prikladnim mjestima, a što je u scenskom smislu izvedivo, često to nije u mogućnosti upravo zbog velikog glazbenog korpusa. Opera BB iz Zagreba je umjetnička organizacija koja već godinama i desetljećima promišlja o ovom problemu i na stručan način prilagođava različite operne i operetne naslove upravo s ciljem prilagodljivih izvedbi i približavanja operete svim njezinim ljubiteljima.


Uspješne produkcije




Ronald Braus, koji je i danas umjetnički voditelj, uz opernu primadonu Lidiju Horvat-Dunjko i pok. maestra Vladimira Kranjčevića, dugogodišnji su nositelji ove ideje, a u produkcijama Opere BB svoje umjetničke kreacije (one prve, ali i zrele) ostvarili su brojni, mahom domaći umjetnici. Na ovaj način Opera BB postala je prepoznatljivi atelijer u kojem se susreću mladost i iskustvo prenoseći znanje na mlađe generacije u okviru profesionalnih izvedbi na različitim lokacijama. U proteklim godinama Opera BB ostvarila je brojne uspješne produkcije, od koji se svakako u posljednje vrijeme ističu »Grofica Marica« E. Kalmana ostvarena u suradnji s HNK-om u Varaždinu i premijerno izvedena u povodu 150. obljetnice toga kazališta te »Vesela udovica« F. Lehara u samostalnoj produkciji. Nedavno je Opera BB ostvarila i uspješan nastup s komornom izvedbom opere »Nikola Šubić Zrinjski« I. pl. Zajca na svjetskoj izložbi EXPO 2025. u Osaki predstavivši Hrvatsku japanskoj publici.


Autorski tim


»Vesela udovica« u Rijeci održana je u Hrvatskoj čitaonici na Trsatu, mjestu na kojem ne manjka interesa za ovakve programe i izvedbe. Publika koja je bila prisutna bila je i zadovoljna, vjerojatno i činjenicom da se redukcija nije radila na uobičajeni način uz glasovir, već uz komorni orkestar koji su činili: Ariana Škrinjar, Petar Mumlek, Nives Vadlja Šimunić, Mauro Šestan, Saša Vadlja, Samanta Stell, David Kumpare, Dora Draclin i Marko Kumpare, sve pod ravnanjem dirigenta Darijana Ivezića. Scenski dio izvedbe ostvarili su Lidija Horvat-Dunjko kao Hanna Glawari, Ronald Braus kao Grof Danilo, Anabela Barić kao Valencienne, Siniša Galović kao Rossillion, Nenad Tudaković kao Barun Zeta, Zvončica Vucković kao Praskowia, Zvonimir Ivanović kao Cascada, Irma Dragičević u ulozi Sylviane, Dejan Jakovljević kao Njeguš i Annamaria Serda kao Olga.


Autorski tim ove predstave čine redatelji Branka Cvitković i Dinko Bogdanić, kostimografkinja Elvira Ulip, scenografkinja Marta Crnobrnja i glazbeni suradnik Davor Ljubić. Uz komorni orkestar Opere BB svakako treba istaknuti i suradnju s Plesnim centrom »Carlotta Grisi« iz Umaga i njihovu voditeljicu Mirnu Sporiš, kao i potporu Grada Rijeke za ostvarenje ove izvedbe na Trsatu. Svakako je poticajno i vrijedno promisliti i o nastavku sličnih potpora s ciljem popularizacije operete za koju, očito, publike u Rijeci ne nedostaje.