Filmski festival

Glavnu nagradu na STIFF-u dobio igrani film "Pepeo" Dingdinga Jianga. Ovo su ostali dobitnici

Ervin Pavleković

Sjećanja na stvaranje života u filmu "Pepeo" / STIFF

Sjećanja na stvaranje života u filmu "Pepeo" / STIFF

Dodjelom nagrada završeno 12. izdanje festivala studentskog i debitantskog filma



RIJEKA – Među pet stotina pristiglih prijava za ovogodišnje 12. izdanje STIFF-a odabran je 31 film u konkurenciji koji je prikazan tijekom tri festivalska dana, a dodjelom nagrada završeno je još jedno izdanje festivala koji pokazuje studentske i debitantske tendencije, odnosno potencijal onih koji su zakoračili u svijet filma.


U kategorijama igranog, dokumentarnog i animiranog filma, tri su filma tako dobila glavnu nagradu, tri su filma dobila posebna priznanja, publika je odabrala svoj favorit, a Cinehill festival također je dodijelio i svoju nagradu jednome filmu.


Nagrađeni naslovi iz raznih su dijelova svijeta, Kine, SAD-a, Francuske, Argentine, Hrvatske i Njemačke, a o onima u konkurenciji odlučivao je tročlani žiri u svakoj od kategorija.




Žiri za igrani film u sastavu Jelena Lopatić, Luka Ešler i Marcin Kluczykowski glavnu nagradu dodijelio je filmu »Pepeo« njemačkog redatelja Dingdinga Jianga, koji je, prema ocjeni žirija, nagradu zaslužio »za dobro promišljenu, detaljnu i kreativnu režiju te suptilan način prikazivanja priče o oporavku od gubitka i sazrijevanju prema oprostu«.


»Za stvaranje svijeta koji spaja metafiziku sa socio-ekološkim prijetnjama kroz jedinstveni snimateljski i redateljski jezik«, posebno priznanje u istoj kategoriji dobio je argentinsko-njemački film »Naše sjene« redatelja Agustina Sáncheza Gaviera.



Zatvaranje ovogodišnjeg festivala / Foto: Tanja Kanazir

Bolna tema


Žiri u sastavu Barbara Babačić, Izidor Bistrović i Katja Galunić u kategoriji dokumentarnog filma glavnu je nagradu dodijelio filmu »Suha roba« riječkog redatelja Tonija Jelenića, koji, prema žiriju, na prilično jednostavan način uspješno prenosi društveno relevantnu bolno humanu temu.


– Kroz film se ruše stereotipi generacijske neosjetljivosti prema drukčijem i nada u ljudsku dobrotu. Također, kroz nekoliko vizualnih postupaka i jednu protagonisticu stvara koherentnu cjelinu koja ne odvlači pozornost od same srži filma, ističe žiri u pojašnjenju, dodajući kako autor svojim stilskim postupcima i poetičkim izražajem stvara zaokruženu cjelinu filma, a pritom pomoću jednog pisma progovara o vrlo dubokoj problematici današnjice.


Posebno priznanje u istoj kategoriji dobio je film »Njihove oči« francuskog redatelja Nicolasa Gouraulta, »koji nam daje uvid u jedan od mnogih skrivenih svjetova iza tehnološke progresije. Kroz svoj izniman, minuciozno kreiran vizualni pristup povezuje virtualne lokacije sa živim ljudima i njihovim prostorima kroz koje problematizira nevidljivu eksploataciju suvremenog doba«, kaže žiri.



Animirani film »Pletene«, kineske redateljice s američkom adresom, Chenxi Zhang, dobio je nagradu za najbolji animirani film, a prema mišljenju žirija u sastavu Milan Trenc, Jalala Maghouta i Lucia Ilić, radi se o iznimnome filmu »o ženskom rastu koji se s velikom osjetljivošću bavi osobnim, ali univerzalno prepoznatljivim temama«.


– Svojim jedinstvenim tehničkim pristupom, film prati neizrečene osjećaje odnosa majke i kćeri i čini ih vidljivima, koristeći snažne metafore: pletenice postaju obiteljske veze; one tvore put. Kosa postaje vrijeme, naglašava žiri.


U istoj je kategoriji posebno priznanje dobio film »Neumoljiva bol postojanja« redatelja Oscara Jacobsona, koji, smatra žiri, »snažnim vizualnim pristupom, kreativno vizualizira nevidljive osjećaje, igrajući se našom percepcijom vremena rastežući ga i komprimirajući kako bi prenio emocije«. Uz to, »istovremeno, film suptilno prenosi autorovu viziju oslobađanja od normi i tradicija kako bi se dosegao kreativni, orgazmični vrhunac«.



Posebno priznanje otišlo je filmu »Naše sjene«

Nekontrolirani impuls


Nagradu publike ove je godine dobio animirani film »Neumoljiva bol postojanja« redatelja Oscara Jacobsona, u kojem model pozira za akt sve dok ga ubod komarca ne izbaci iz samokontrole i model se nađe u procjepu strogih pravila i stremljenja k savršenstvu te nekontroliranog, životinjskog impulsa.


Cinehill festival ove je godine drugi put dodijelio svoju nagradu, a ove je godine ona otišla igranom filmu »Uhvaćeni u 4K« Adriane Mrnjavac i Nicole Stigler.



Odbačena roba i vraćanje ljudskosti u filmu »Suha roba«

– Kombinacijom klasičnih filmskih postupaka te dinamične i imerzivne rekreacije društvenih mreža, redateljice grade živopisni krajolik paralelnog, digitalnog svijeta, čija eksplozija boja i zvukova često skriva mračnu stranu društvenih mreža.


Koristeći intenzivne zvučne i vizualne podražaje film prikazuje kako ovaj svijet mami, hipnotizira i anestezira, dok njegova anonimna priroda omogućuje stvaranje idealnog okruženja za potencijalne predatore.


Pritom kroz dualnu perspektivu djeteta u zemlji fantazije i odraslog gledatelja svjesnog opasnosti majstorski gradi napetost u ovoj poznatoj, a opet svježoj priči o važnosti pravovremene edukacije i osvještavanja u zaštiti najranjivijih članova društva, obrazlaže Cinehill tim svoju nagradu.


Iako je ove godine u konkurenciji prikazan 31 film, ukupno je na ovogodišnjem festivalu prikazano 35 filmova, 31 u konkurenciji i 4 izvan konkurencije, a filmovi koji prikazuju temu ostavljanja traga – na emocionalnoj, osobnoj i društvenoj razini – odabrani su među 500 prijavljenih naslova, iz ukupno 15 zemalja.


Popratni program


Zadnji dan festivala u Mini Art-kinu održan je Masterclass s Danijelom Pekom u punom Mini Art-kinu, na kojemu su sudionici mogli nešto naučiti o praktičnim aspektima razvoja projekata – od oblikovanja koncepta i suradnje s autorima, do pozicioniranja sadržaja prema festivalskom, televizijskom i streaming tržištu.


Na temelju konkretnih primjera sudionici su dobili uvid u strategije razvoja, financiranja i distribucije te naučili kako razmišljati o projektu ne samo kao o umjetničkom djelu, već i kao o proizvodu s jasnim identitetom i publikom.


Također, festival je i ove godine uključio i popratnu izložbu »Prije za poslije«/»Beforehand Afterwards« postavljenu u Galeriji SKC, koja je objedinila radove desetero mladih umjetnika i umjetnica iz čak sedam država: Ujedinjenog Kraljevstva, Francuske, Poljske, Tajvana, Indonezije, Crne Gore i Srbije.