Anamarija Jurinović i Leon Dolušić, Foto: Ana Križanec
ENNA grupa je domaća priča s europskom vizijom
povezane vijesti
Rijeka se sve jasnije ističe kao grad koji živi od mora, ali i diše ritmom željeznice. Ovdje, gdje se Jadran spaja s kopnom, susreću se povijest i suvremenost, a lučki se puls osjeća u svakom kolosijeku koji vodi prema kontinentu.
Rijeka danas, uz snažan razvoj željezničkog prometa i moderne logističke infrastrukture, postaje više no ikad, simbol nove europske dinamike, održivosti i povezanosti.
Upravo o priči koja spaja tradiciju grada čija je sudbina oduvijek bila vezana uz more, trgovinu i otvorenost svijetu, razgovarali smo s Anamarijom Jurinović, voditeljicom riječkog ureda logističke kompanije ENNA Logica i Leonom Dolušićem, voditeljem operative Enna Transporta u Rijeci.
“Rijeka se sve više potvrđuje kao pravo logističko srce Europe i osobno mi je jako drago što upravo željeznica ima sve značajniju ulogu u tom procesu.
Željeznički prijevoz je temelj održivog i učinkovitog transporta jer omogućuje brzu, sigurnu i ekološki prihvatljivu povezanost između luke i kontinenta”, kaže Jurinović.
Dolušić dodaje da ENNA Transport kao najveći privatni željeznički cargo operater u ovom dijelu Europe, i kao jedan od glavnih sudionika u teretnom željezničkom prometu, ima ključnu ulogu za razvoj Rijeke i riječkog bazena.
“Uz Rijeka Gateway, koji smo nedavno otvorili, redovnim linijama iz Rijeke za Budimpeštu i Beograd opslužujemo i naftni terminal Kostrena te Adriatic Gate kontejner terminal na Brajdici”, dodaje Dolušić.
Pojašnjava da svakodnevno iz Rijeke polazi minimalno četiri do pet vlakova, ovisno o danu i terminalu te da željeznica ima vitalnu ulogu s obzirom na to da se upravo njome prebacuje puno više robe no što je to moguće cestovnim prometom.
Primjerice, jedan vlak iz Rijeke može ukrcati 76 kontejnera (20-stopnih) što zamjenjuje jednak broj kamiona.
“U pravilu ukrcamo pedesetak kontejnera po vlaku čime smanjujemo i gužve na cesti, a željeznica je i bitno povoljniji oblik prijevoza od cestovnog”, zaključuje Dolušić.
Suradnjom do uspjehaJurinović naglašava da ENNA Transport kao željeznički operator nosi veliki dio posla prilikom integracije jer upravo oni povezuju luku s kopnom. Pojašnjava da ENNA Logic brine da cijeli taj proces funkcionira glatko, od planiranja i organizacije vlakova do usklađivanja svih sudionika u lancu. “Zajedno činimo jedan lanac. Rezultat toga je sustav u kojem se brodovi i vlakovi ne promatraju odvojeno nego kao dijelovi iste cjeline”, dodaje Jurinović i naglašava koliko je lijepo vidjeti da Rijeka postaje mjesto gdje se ti svjetovi prirodno susreću i funkcioniraju kao jedno. ENNA Transport prvi je hrvatski privatni cargo željeznički prijevoznik. Zapošljava više od 200 ljudi u Hrvatskoj i regiji te ima tvrtke u Srbiji, Sloveniji i Mađarskoj. U floti ima 17 lokomotiva te je ključni prijevoznik tereta s novog kontejnerskog terminala Rijeka Gateway. Logistička tvrtka ENNA Logic ujedno je i suvlasnik novog Rijeka Gateway terminala. Riječki ENNA tim ukupno broji više od 40 zaposlenih te je povećan za četiri puta u posljednje dvije godine. |
Anamaria Jurinović, voditeljica riječkog ureda logističke kompanije ENNA Logica
Jačanje pozicije na sjevernom Jadranu
Kroz razgovor ne možemo ne spomenuti projekt Rijeka Gateway koji je zaživio dolaskom prvog broda.
Prvi prekrcaj tereta s broda na vlak obavljen je 13. rujna, a poseban izazov bilo je dvotjedno zatvaranje pruge prema Budimpešti upravo u tjednu kada su krenuli prvi vlakovi.
Bilo je potrebno reorganizirati promet jer su svi vlakovi prema Budimpešti bili preusmjereni preko Slovenije.
No, dobro organizirani tim uspio je odgovoriti svim izazovima.
“Vlakovi voze, terminal radi, a cijeli sustav se svakim danom sve bolje uigrava. Ljudi se privikavaju na nove procese i tehnologiju, ali atmosfera je odlična i svi osjećamo da stvaramo nešto veliko”, kaže Jurinović.
Slaže se s njome i Dolušić koji razjašnjava da ENNA Logic kao suvlasnik Rijeka Gateway terminala daje naloge i rješava papirologiju, komunikaciju s klijentima, carinom i policijom, a ENNA Transport izvršava operativni dio svojim vlakovima, lokomotivama, strojovođama, pregledačima vlakova i dispečerima.
“Rijeka Gateway terminal je zajednički projekt APM Terminalsa i Enne Logic koji su osnovali Rijeka Gateway kompaniju. Terminal je operativno otvoren početkom rujna, a sada je već u punom pogonu.
Povećani su utovarni i prekrcajni kapaciteti željeznice što osigurava daljnji razvoj, a izgradnjom dodatne operativne obale od 400 m, povećat će se i promet čime će Rijeka dodatno ojačati svoju poziciju na sjevernom Jadranu i otvoriti nova tržišta u Srednjoj i Centralnoj Europi”, kaže Dolušić.
Pojašnjava i da se takvim razvojem povećava i broj radnih mjesta pa dodaje da je trenutno u projektu zaposleno oko 300 ljudi, a očekuje se i značajno dodatno zapošljavanje u povezanim sektorima i pratećim uslugama.
“ENNA Transport ima stalno otvorene natječaje za strojovođe, pregledače vlakova, manevriste i dispečere, a poseban naglasak je na riječkom bazenu i urbanim sredinama između Rijeke i Zagreba”, dodaje.
Kaže nam pritom da je školovanje strojovođa moguće u Zagrebu, ali i da jedan razred godišnje nije dovoljan za potrebe tržišta zbog čega je potrebno pojačati kapacitete, poglavito u vremenu kada je ova struka toliko sigurna uz mjesečna primanja iznad prosjeka i beneficirani radni staž.
Kroz razgovor s Dolušićem doznajemo da ENNA Transport u floti ima 15 najsuvremenijih Siemens i Bombardier električnih lokomotiva, a na Rijeka Gateway terminalu koristit će baterijske lokomotive.
ENNA Transport trenutno ima otvorene natječaje za radna mjesta:
Natječaji su otvoreni do 1. prosinca 2025.., a više informacija o prijavama može se pronaći na web stranici ENNA Transport. |
Nizinska pruga kao ključni korak
Jurinović naglašava da Rijeka Gateway donosi i ogroman iskorak u održivosti prijevoza, ne samo za Hrvatsku nego i za cijelu regiju jer se preusmjeravanjem tereta sa cesta na prugu smanjuje emisija CO2, rasterećuje promet i gradi sustav u skladu s europskim ekološkim standardima.
“Novi terminal sve navedeno podržava modernom, energetski učinkovitom opremom i digitalnim rješenjima koja povećavaju preciznost i smanjuju gubitke energije.
Sama činjenica da je jedan od vlasnika Rijeka Gatewayja željeznički operator, dovoljno govori o tome koliko je željeznica u središtu cijelog projekta i njegove budućnosti”, komentira Jurinović.
Dolušić dodaje da se oko 40 % prometa odvija kamionima, a 60 % željeznicom čime se, zaključujemo, Rijeka vraća na industrijsku snagu nekih minulih vremena, ali sada na puno snažnijoj i modernijoj razini.
“Najveći brod koji je uplovio u Rijeku imao je kapacitet nešto više od 16 tisuća TEU jedinica, što je dosad nezabilježen slučaj”, kaže Dolušić.
Jurinović i Dolušić slažu se da je daljnji razvoj riječkog logističkog središta vezan uz ključan korak prema potpunom iskorištavanju potencijala riječke luke, a to je izgradnja nizinske pruge kao važnog nacionalnog projekta i nužnog preduvjeta za konkurentnost Rijeke u odnosu na Kopar i Trst.

Leon Dolušić, voditelj operative ENNA Transporta u Rijeci
Jasna riječka vizija
Dolušić napominje da će nizinska pruga omogućiti daljnji rast kapaciteta, dok se Jurinović nadovezuje s informacijom da se postojećom prugom već sada odrađuje veliki dio prijevoza, ali i da izgradnja nove nizinske pruge otvara potpuno nove mogućnosti: znatno veće kapacitete, ali i puno brži protok, čime željeznički prijevoz postaje konkurentan cestovnom.
Jurinović upravo ENNA grupu vidi kao ključnu u transformaciji riječke logističke scene.
“Naša vizija je jasna: povezati sve elemente logističkog lanca, luku, željeznicu, kopno i tržište, u jedinstven, učinkovit i održiv sustav”, zaključuje Jurinović dodavši da je ENNA domaća logistička priča s europskom vizijom te ističe da su ponosni što tu viziju grade upravo iz Rijeke.
*Sadržaj nastao u suradnji s ENNA grupom.

