MEĐUNARODNA KONFERENCIJA

Autonomna vozila nisu više daleka budućnost

Vladimir Mrvoš

SNIMILA: MATEA JURCIC

SNIMILA: MATEA JURCIC

Drugi, završni dan konferencije, u petak bit će usmjeren na ključne pravne i etičke izazove u kontekstu autonomnih vozila u EU i Hrvatskoj



RIJEKA – Riječki Pravni fakultet jučer i danas epicentar je globalne rasprave o budućnosti prometa. U organizaciji Pravnog fakulteta u Rijeci, Hrvatske udruge za poredbeno pravo i RAND Corporation, održava se 9. međunarodna znanstvena konferencija Petar Šarčević, pod nazivom “Automated Vehicles at the Crossroads: Law, Policy and Deployment in Transition”.


Konferencija je okupila impresivan skup govornika, uključujući vodeće stručnjake iz Europske komisije, University College London, BMW-a, te s uglednih sveučilišta, čime se Rijeka potvrdila kao ključna točka za dijalog o autonomnim vozilima. Za uspješnu organizaciju pobrinula se prof. dr. sc. Ivana Kunda, koja je uspjela okupiti svjetski relevantne stručnjake i pokrenuti interdisciplinarni skup koji povezuje pravo, tehnologiju i društvo. Prvi dan konferencije bio je posvećen ključnim regulatornim, prometnim i etičkim pitanjima uvođenja automatiziranih vozila. Sudionici su raspravljali o europskim i međunarodnim strategijama, istraživačkim i razvojnim projektima te analizirali iskustva u razvoju i testiranju autonomnih tehnologija iz različitih svjetskih regija. Maria Cristina Galassi naglasila je regulatorne strategije koje EU ubrzano razvija za implementaciju automatizirane vožnje.


O međunarodnoj regulaciji govorio je profesor Oliver Carsten sa Sveučilišta u Leedsu koji je predstavio napore na razvijanju međunarodne regulative za Sustave autonomne vožnje. O povjerenju i testiranju govorio je Bryant Walker Smith s University of South Carolina koji je naglasio važnosti izgradnje “pouzdane” kompanije za autonomnu vožnju, dok je profesor Jack Stilgoe s University College London propitivao kako bi se trebao izgraditi testni okvir za autonomna vozila.




O europskom istraživačkom i razvojnom okviru, naglašavajući značaj kolaborativnih inicijativa bilo je riječ na predavanju koje je održao Andrea de Candido iz Europske komisije, koji je govorio o istraživačkim pravcima koji Europu vode prema automatiziranoj mobilnosti. Christian Merkt, direktor iz BMW-a i predsjednik CCAM-a, pojasnio je ulogu i ciljeve ovog ključnog europskog konzorcija. Carmen Frigerio podijelila je lekcije naučene iz javnog angažmana i dijaloga sa dionicima, s ciljem procjene spremnosti društva za autonomna vozila. Tema “Glasovi europske industrije,” privukla je pozornost predstavljanjem domaćih i europskih projekata. Lovro Nobilo iz Project 3 Mobility (projekt Verne) predstavio je “Putovanje u budućnost mobilnosti,” ocrtavajući političke i regulatorne korake potrebne za autonomni putnički prijevoz u Hrvatskoj, dok je Jonas Wigger govorio je o autonomnoj mobilnosti na zahtjev (“on-demand”) kao usluzi za opće dobro.


Bilo je riječi i o globalnim trendovim i etičkim normama. Yee Mun Lee s University of Leeds predstavila je istraživanje o tome kako bi autonomna vozila trebala biti dizajnirana za glatku interakciju s pješacima, dok je Antonio Costa iz Finske podijelio uvide iz globalnih istraživanja o prihvaćanju i očekivanjima vozača od automatizirane vožnje. Jasmina Mutabžija argumentirala je za potrebu normativne pravne intervencije u etičkom donošenju odluka autonomnih vozila, kao idući korak dalje od pukog pitanja sigurnosti. Elsa Lanaud iz francuskog Ministarstva prometa i Jane Lappin (Blue Door Strategy) podijelile su studije slučaja, s fokusom na francuski model uvođenja automatiziranih usluga i američku komercijalnu i regulatornu perspektivu. Konferencija u čertvrtak zaključena je s predavanjem Svena A. Beikera (Silicon Valley Mobility) o lekcijama iz masovne primjene robotaksija u praksi.


Drugi, završni dan konferencije, u petak bit će usmjeren na ključne pravne i etičke izazove u kontekstu autonomnih vozila u EU i Hrvatskoj. Govoriti će se o odgovornosti i osiguranju, pa će tako znanstvenici pokušati razjasniti temeljno pitanje. Tko je odgovoran za štete uslijed prometnih nesreća u kojima sudjeluje automatizirano vozilo? Fokus će biti i na upravljanju podacima i izgradnji povjerenja u sustave umjetne inteligencije unutar autonomnih vozila. Posebnu pozornost privući će izlaganje američkog odvjetnika koji će podijeliti svoja iskustva iz sporova protiv Tesle, dok će hrvatski stručnjaci približiti promjene u domaćem zakonodavnom okviru.