Foto: Ana Križanec
Pregledač vagona radno je mjesto na kojem preciznost i odgovornost nisu samo zahtjev posla nego pitanje sigurnosti milijuna tona tereta i ljudskih života
povezane vijesti
Dok svjetla reflektora često obasjavaju one na vrhu, vozače, pilote, kirurge ili pak sportaše, mnogi koji čuvaju ritam svakodnevice ostaju skriveni u sjeni. Njihovo se ime rijetko spominje u javnosti, ali bez njih bi sustav stao, kotači bi se zaustavili, a sigurnost postala puka slučajnost.
Jedan od takvih tihih i ponekad neprimjetnih, ali ključnih ljudi je Dalibor Vučković, pregledač vagona tvrtke ENNA Transport koji gotovo svakodnevno bdije nad riječkim željezničkim čvorištem, pazeći da svaki vlak prođe sigurno i točno.
Njegov posao nema javnog aplauza niti svjetlucavih trofeja, ali ima posebnu težinu i važnost za sve koji sudjeluju u svijetu bez zastoja.

Preciznost i odgovornost
Ne bi li doznali više o ovom zanimljivom poslu, proveli smo standardno kišni dan u Rijeci šetajući po željeznici baš u njegovu društvu, slušajući dok nam neumorno pojašnjava tehničke aspekte svoga posla, strpljivo slušajući naša laička pitanja.
“Zar ne možemo ‘preko’ vlaka na drugu stranu?”, pitamo u jednom trenutku Dalibora koji vješto korača preko kamenčića duž pruge. Nasmije nam se od srca pa odgovori: “A kako bi onda provjerili čitav vlak i sve vagone? Moramo ga proći do kraja i tek onda stići s druge strane.”
Riječka pruga, koja povezuje luku s europskim koridorima, svakodnevno vidi na desetke teretnih vlakova, i svaki od njih prolazi kroz ruke pregledača vagona.
To je radno mjesto gdje preciznost i odgovornost nisu samo zahtjev posla i općeniti uvjet iz natječaja, nego pitanje sigurnosti milijuna tona tereta i ljudskih života. Pregledači su zaduženi za sastavljanje i rastavljanje kompozicije vlaka, tehnički pregled vagona i vlakova, kao i za provjeravanje dokumentacije vlaka.

KarijeraDalibor se prisjeća da je svoju karijeru započeo u HŽ-u u pružnim građevinama kao pružni radnik i alpinista na održavanju usjeka i postavljanju zaštitne mreže. Tada mu se svidio posao pregledača vagona i jednostavno je odlučio položiti potrebne edukacije i ispite za taj posao. |
Kontinuirani rast tima
Dok zajedno s njime “provjeravamo” vanjski izgled vagona, jasno je da je dobra sposobnost zapažanja temeljna osobina pregledača.
“Vidite, primjerice, kako ovdje izgleda oštećeni kočioni sustav? Odmah se primijeti po sitnim detaljima”, objašnjava Dalibor dok pažljivo promatra detalje i zavlači se pod vlak.
Doznajemo usput i korisnu informaciju, a to je da vlaku zaustavni put kočenja traje u prosjeku od osamsto do tisuću metara.
“Preciznost i pažnja su u ovom poslu jako važni, pogotovo na riječkoj pruzi koja je zahtjevna za kolege strojovođe zbog jednog od najvećih nagiba na europskim željeznicama, pa prema tome kočnice moraju biti ispravne za sigurnost vlaka i tereta”, pojašnjava Dalibor, dio riječkog ENNA tima koji se u protekle dvije godine povećao četiri puta i sada broji 17 pregledača vagona.
Ukupno više od 40 zaposlenih u riječkom timuENNA Transport prvi je hrvatski privatni cargo prijevoznik. Zapošljava oko 200 ljudi u Hrvatskoj i regiji te ima tvrtke u Srbiji, Sloveniji i Mađarskoj. U floti ima 17 lokomotiva te je ključni prijevoznik tereta s novog kontejnerskog terminala Rijeka Gateway. Inače, sestrinska logistička tvrtka ENNA Logic ujedno je i suvlasnik novog Rijeka Gateway terminala, dok riječki ENNA tim ukupno broji više od 40 zaposlenih. |
Doček i pregled vlaka
Zbog konstantnog rasta posla i razvoja terminala, kompanija ima stalno otvorene natječaje za strojovođe, pregledače vagona i dispečere, što ne čudi s obzirom na to da je Hrvatska smještena na četiri TEN-T koridora zbog čega se očekuje nastavak pojačavanja željezničkog tima, a rastu prometa sigurno će pridonijeti i novi Rijeka Gateway terminal.
Svaki vlak koji prođe kroz kolodvor ovisi o preciznosti pregledača vagona kao što je Dalibor koji naglašava da je najzahtjevniji aspekt posla, po njemu, potreba za mijenjanjem kočionog umetka da se vagon zbog toga ne bi morao olistati.
“Ako su kočioni umetci istrošeni, a ne stignemo ih promijeniti, moramo isključiti kočnicu i staviti odgovarajuću listicu na kojoj piše zašto je kočnica na vagonu isključena te tko je to i kada učinio, pojašnjava Dalibor.
Jednostavno rečeno, svaki vlak mora imati dovoljan postotak ispravnih kočnica, a sve je definirano pravilnicima o sigurnosti željezničkog prometa koje donosi resorno ministarstvo.
Potrebni postotci kočenja određuju se ovisno o duljini zaustavnog puta, mjerodavnom nagibu pruge, vrsti automatskih kočnica i propisanoj brzini vlaka.
Tipičan dan na poslu našeg sugovornika teče tako da se vlak dočeka, a potom pregleda. Dnevno se može pregledati u prosjeku oko sedam vlakova, a neophodna je i proba kočenja.

Sigurnost i perspektiva željezničkog prometa
“Nakon pregleda, vlakovi odlaze na terminal, a potom se ukrcavaju nakon čega ponovno slijedi tehnički pregled vlaka te potpuna proba kočenja”, pojašnjava Dalibor.
Pitamo li ga o prednostima rada u željezničkom sektoru u smislu sigurnosti i perspektive zaposlenja, kazat će da je ovaj sektor uvijek stabilan i potreban jer promet robe željeznicom raste.
To potvrđuje i studija riječkog Pomorskog fakulteta i osječkog Ekonomskog fakulteta “Ekonomski učinci riječke luke”, o perspektivi razvoja riječkog prometnog pravca i luke do 2040. godine.
Studijom se predviđa da bi riječka luka za 15 godina mogla generirati pet puta više ekonomske aktivnosti nego što je danas i više od osam i pol tisuća radnih mjesta u luci, pratećim djelatnostima i širem gospodarstvu Primorsko-goranske županije. No, preduvjet za takav scenarij je ubrzana izgradnja nizinske pruge.
Dodaje Dalibor da je posao siguran, perspektivan i da nudi mogućnost napredovanja te beneficirani radni staž, naglašavajući pritom da je riječ o sektoru koji ima važnu ulogu u održivom razvoju i tehnologiji, jer svaki teret prevezen elektrificiranom prugom smanjuje emisije štetnih plinova, ali i gužve na cestama, jer samo jedan teretni vlak može zamijeniti pedeset kamiona.
Što se sigurnosti tiče, važno je da pregledači pruge prođu potrebne edukacije, a Dalibora naglašava da ENNA Transport kontinuirano ulaže u edukacije, interne treninge i sigurnosne radionice.
Novim zaposlenicima se omogućuje mentorstvo, a onima iskusnijima prilika za dodatna stručna usavršavanja uz posebnu pažnju posvećenu kulturi sigurnosti i preciznosti u radu.

Ključan kotačić
Naš nam je sugovornik kazao i da, s obzirom na to da se željeznički promet odvija i noću, pregledači svoj posao obavljaju i u noćnim smjenama, no odmah nakon toga su slobodni 48 sati što ostavlja dovoljno vremena za odmor, obitelj ili druge aktivnosti.
I dok vlakovi odlaze u smjeru luke, uz ritam vagona u pokretu, Dalibor ostaje u pozadini kao tih, ali ključan kotačić željezničkog sustava.
Njegov posao je slučajnom prolazniku nevidljiv, ali zahvaljujući njemu sve ostalo što je vidljivo, može teći sigurno.
U svijetu koji rijetko vidi one koji održavaju sustav, Dalibor i njegovi kolege iz ENNA Transporta zaslužuju ne samo trofej, nego i najglasniji pljesak jer odgovornost ovog posla uključuje ne samo milijunske terete nego i ono najvažnije od svega, a to je sigurnost ljudskih života u željezničkom prometu.
Uvijek tražena zanimanjaENNA Transport trenutno ima otvorene natječaje za radna mjesta: Strojovođa (m/ž) Natječaji su otvoreni do 1. prosinca 2025.., a više informacija o prijavama može se pronaći na web stranici ENNA Transport. |
*Sadržaj nastao u suradnji s partnerom ENNA grupa.
